VILKEN av dessa 3 hårddiskar skulle ni ha valt?

Permalänk
Permalänk
Medlem

WD men om det passar eller ej till moderkortet kan jag inte svara på

Permalänk

okej, lade till en från seagate som jag hittade, alla dom här kostar typ lika mycket.

Permalänk

Seagaten har en sök tid på 11ms..
Maxtor har 9.0
Samsung 8,9
WD 8,9

ju mindre sök tid desto snabbare disk..

sen om dom passar ditt moderkort törs jag inte svara på..

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA

Permalänk

vill ta western digital, jag läste på komplett att den var bra och tyst, men är det någon som har en sån blandad med ett dfi moderkort??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosendahl
Seagaten har en sök tid på 11ms..
Maxtor har 9.0
Samsung 8,9
WD 8,9

ju mindre sök tid desto snabbare disk..

sen om dom passar ditt moderkort törs jag inte svara på..

Fullkomligt skitsnack. Det är som att säga att ett grafikkort med mer minne alltid är bättre än ett med mindre.

Rekommenderar att du läser denna artikel där de provar olika 250GB-diskar innan du bestämmer dig: http://www.storagereview.com/articles/200601/250_1.html

edit: När jag tänker efter så är det en ganska dålig liknelse, eftersom mer minne faktiskt är en fysisk skillnad, medan söktiden bara är specifikationer från tillverkaren själv. Poängen är dock densamma - stirra dig inte blind på siffror från tillverkaren.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk

yepp du har helt rätt, fullkomligt skit snack.

Så det går alltså inte att titta på specen hur snabbe en HD är.. det är alltså slutsatsen?

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosendahl
yepp du har helt rätt, fullkomligt skit snack.

Så det går alltså inte att titta på specen hur snabbe en HD är.. det är alltså slutsatsen?

Näe, men man ska veta vad man tittar på. Att en raptor är snabbare än t.ex. en Samsung Spinpoint beror ju allra mest på att den snurrar med 10 000 varv istället för 7 200. Likaså är den nya raptorn snabbare för att den har högre densitet på skivorna och inte så mycket för att den har 16MB cache. Visst kan man kolla på specarna, men inget slår ett bra oberoende test. Söktiderna spelar viss roll, men det har blivit någon slags allmän sanning på detta forum att lägre söktid innebär snabbare OS. Så enkelt är det inte.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk

I see.. Det där med allmän sanning stämmer nog ganska bra det.. Tack för länken den var intressant..

Det där med Varvtal & cache vet jag. Men trodde att även Söktiden var intressant, då jag hade fått den uppfattningen.. Givet är ett test det absolut bästa..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samsung!

Permalänk
Medlem

En faktor att ta med är hur lång garanti du får. Med Seagate så är det 5års garanti. Western Digital, Maxtor och Samsung har 3års garanti...

Permalänk

och, någon som har dfi? vilken hårddisk har du valt?

Permalänk

känner en med DFI som har den dära Samsung disken. Funkar perfa för honom.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk

någon annan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rey_mysterio
vill ta western digital, jag läste på komplett att den var bra och tyst, men är det någon som har en sån blandad med ett dfi moderkort??

Ja, jag har 200gb modellen av WD-disken och ultra-d, det funkar alldeles utmärkt, disken är bra för den är sval, ca 33 grader mest hela tiden, och det är med svaaaaagt luftflöde.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Har själv en sån här disk;
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=SAMSP250S2

Och den fungerar klockrent

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Tror inte det spelar någon roll alls vilken hårddisk du väljer ur den aspekten att den kanske kommer att krångla med ditt moderkort, sen spelar det inte så stor roll vilken du väljer i övrigt heller. Diskarna är i stort sett lika, skillnaderna är bara marginella.

Permalänk

ok tack, då väljer jag WD eftersom den har 16mb cache samtidigt som den e tyst

Permalänk
Medlem

Hade valt Maxtor eller Seagate, seagate är dystare men jag gillar Maxtor också..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

jag har hört att caviar är dystast

Permalänk
Medlem

Maxtor

Visa signatur

Lian Li PC-343B | Enermax Platimax 1700W | ROG Strix X570-E Gaming | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright Silver Arrow | G.Skill Trident Z RGB 32GB 3200MHz | RTX 3080 Ti FE | WD_BLACK SN850X NVMe SSD 1TB | Plus en bunt mekaniska diskar :P

Permalänk
Medlem

Vill du ha den tystaste då är Samsungen att rekomendera. Köp till ett par Nexus DiskTwin så hörs knappt ens det lilla som den låter. Kör själv så.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Seagate suger. Den ända disken jag har haft problem med var en seagate 200 gigare som jag blev rekomenderad av en försäljare på mycom. Den låter mer än vad jag trodde och är kompis med mr bluescreen och mister lagg. Av ovanstående alternativ tycker jag maxtor, annars Hitachi.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-I :: AMD Ryzen 7 7800X3D :: Corsair Vengeance 32GB :. Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti :: ASUS ROG Loki 850W SFX-L :: Corsair MP600 Pro XT 2TB :: SSUPS Meshroom S v2 :: ASUS ROG STRIX LC II 280 ARGB AIO

Permalänk

Har 2 st Western 2500KS i raid och de är hur svala och tysta som helst. Prestandan har jag heller inget att anmärka på.
Har tidigare kört 2 st Maxtor 160 gb i raid 0 och de var betydlig varmare och långsammare och mer högljudda.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 64gb | Samsung 980 Pro | AMD Radeon RX 7900 XT | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Permalänk

ok då tar jag wd