Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

AMD for damn ever!

AMD:

Svalare
Bättre
Billigare
Snabbare
Coolare
AMD äger bara

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
AMD for damn ever!

AMD:

Svalare
Bättre
Billigare
Snabbare
Coolare
AMD äger bara

AMD tills Intel har något bättre säger jag bara..

Ifall Intel fixar något som är svalt, presterar bra och inte är allt för dyrt så hoppar jag på det direkt. Intel har dock förmågan att ta för mycket betalt för sina grejor, se bara på Prescott som (tills prissänkningarna alldeles nyligen) alltid har kostat mer än motsvarande A64 trots att den varit sämre på alla punkter. Tänk vad en bra processor från Intel kommer att kosta.. Intel har alltid varit top dog och aldrig behövt använda priset för att locka köpare, tyvärr. Så troligen blir det något annat än Intel för min del även i fortsättningen, eftersom jag gärna köper prisvärt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Anledningen för min del att jag har en Prescott är att jag uppgraderade stegvis från mitt gamla system. Satt med en Northwood 1,8GHz och Rambus-minne. Tänkte först köpa 512MB Rambus extra, men det kostade ungefär lika mycket (drygt 2000:-) som ett nytt modernare moderkort och 1024MB DDR. Sen köpte jag en Prescott bara för att kunna dra full nytta av moderkortet och minnena. Hade det inte varit p.g.a detta hade jag nog aldrig köpt en Prescott...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pecka1
Anledningen för min del att jag har en Prescott är att jag uppgraderade stegvis från mitt gamla system. Satt med en Northwood 1,8GHz och Rambus-minne. Tänkte först köpa 512MB Rambus extra, men det kostade ungefär lika mycket (drygt 2000:-) som ett nytt modernare moderkort och 1024MB DDR. Sen köpte jag en Prescott bara för att kunna dra full nytta av moderkortet och minnena. Hade det inte varit p.g.a detta hade jag nog aldrig köpt en Prescott...

Hur menar du dra full nytta av moderkortet och minnena? Hade du köpt ett A64-system hade du förmodligen fått mer prestanda för mindre pengar, och dessutom fått ett mer strömsnålt system.

Eller missförstår jag? Vad köpte du nytt och vad behöll du?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Varför köper folk Prescott när A64an är snabbare, billigare och svalare?

Ja, säg det.. Du som har en kanske kan svara på den frågan. Vad fick dig att välja en sämre processor för mera pengar? Är det för att det stod Intel på förpackningen? Är det för den där sköna placebo-känslan av att du tror att din processor på något sätt skulle vara bättre? Berätta.

varför upplever jag bmw bättre än volvo?
varför valde jag SE för nokia?
jadu, bra fråga.

Men svaret i mitt fall är ganska enkelt. Jag var enkelspårig, har alltid kört intel. Dessutom hittade jag den beggad för ett fyndpris + att det var den som fanns inom min ekonomiska ram just då.

Men å andra sidan hade jag mobo för intel sedan innan. nu har jag ju bytt mobo, men endå.

för några år sedan var amd väsentligt sämre än nu, eller, ganska många år sedan, men rykten och omdömen lever ganska lätt kvar.

sen har jag faktiskt aldrig påstått att min intel skulle vara bättre, det är amd-folk som säger att den är sämre, en jäkla skillnad

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur menar du dra full nytta av moderkortet och minnena? Hade du köpt ett A64-system hade du förmodligen fått mer prestanda för mindre pengar, och dessutom fått ett mer strömsnålt system.

Eller missförstår jag? Vad köpte du nytt och vad behöll du?

Min gamla Northwood kördes på gamla 400MHz-bussen medan moderkortet (Abit IS7) klarade 800 MHz och minnena var PC3200 (kördes som PC2100 med Northwooden). Gav 1690:- för Prescotten och det var i mars förra året. Att det allt som allt hade varit mer prisvärt och bättre att gå över till AMD kom jag inte underfund med förren efteråt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WmB
varför upplever jag bmw bättre än volvo?
varför valde jag SE för nokia?
jadu, bra fråga.

Men svaret i mitt fall är ganska enkelt. Jag var enkelspårig, har alltid kört intel. Dessutom hittade jag den beggad för ett fyndpris + att det var den som fanns inom min ekonomiska ram just då.

Men å andra sidan hade jag mobo för intel sedan innan. nu har jag ju bytt mobo, men endå.

för några år sedan var amd väsentligt sämre än nu, eller, ganska många år sedan, men rykten och omdömen lever ganska lätt kvar.

sen har jag faktiskt aldrig påstått att min intel skulle vara bättre, det är amd-folk som säger att den är sämre, en jäkla skillnad

Klassisk parallellen AMD vs. Intel och Volvo vs. BMW. Dock inte en jämförelse som funkar, eftersom det inte finns nån "Intel-känsla" i praktiken utan i så fall enbart i form av placebo i användarens huvud.

AMD har egentligen haft mer intressanta produkter ute jämfört med Intel sen K7an kom. Det var ganska länge sen. Från början var AMDs alternativ ganska prisvärda, men knappast bättre än Intels processorer. Thunderbirden drog lite för mycket ström, Palominon var inte så trevlig osv. Men generellt har AMD sen K7an kom (sommaren 99 om jag inte minns fel) haft processorer som presterat bättre och som varit mer prisvärda än Intels.

Men det är inte förrän A64an och särskilt S939 som AMD verkligen tagit överhanden på alla plan. A64an har skalat hyfsat (eller inte jättedåligt iaf), har ett ok pris och drar inte för mycket ström. Samtidigt har Intel haft stora problem med Prescott; klockfrekvensen har varit jobbig att få upp, värmeutvecklingen är enorm och allt har gått åt helvete i princip. Trots det har Prescott sålt ganska bra, vilket är helt otroligt egentligen.

Iaf. Poängen är att man aldrig bör vara lojal mot en tillverkare utan köpa det som är bäst för stunden. Det är ganska dumt att köpa en Prescott idag bara för att man minns att K6an inte var så värst bra för 10 år sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

återigen, jag köpte intel för att jag är van att ha det + att jag fick ett fantastiskt bra pris!

vad är det som säger att just amd inte är en placebo. Du menar att intel är en totalt meningslös produkt som tydligen KAN ersätta amd? eller är inte placebo just det?

det brukar låta lite annorlunda om man pratar laptops...

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

Victonik du får mig att le amd må vara snabbare, svalare och billigare som du säger men nu pratar jag om egen erfarenhet kan ju inte relatera till tom's som ex. Efter ett antal p4 system som jag haft och trivs med ville jag prova något annat för att se om amd i detta ex. va så mycke snabbare och efter att nu ha facit i handen kan jag inte påstå att jag tycker det sen må det va mycke snabbare på pappret.

+ att min intel må va ett superbt fredagsex men sval e den
P.S retas lite

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem

man ska inte behöva känna sig utmobbad och dum i skallen för att man valt intel. detta liknar alla andra lika korkade diskussioner på alla andra forum, trodde det var bättre här, verkade så första veckorna.

Visa signatur

| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

återigen, jag köpte intel för att jag är van att ha det + att jag fick ett fantastiskt bra pris!

vad är det som säger att just amd inte är en placebo. Du menar att intel är en totalt meningslös produkt som tydligen KAN ersätta amd? eller är inte placebo just det?

det brukar låta lite annorlunda om man pratar laptops...

Det finns ingen "AMD-känsla" heller. Poängen är att en BMW känns som en BMW och därför kanska man föredrar den framför en Volvo. Någon sådan känsla finns inte när man pratar om datorer. En X86-processor är en X86-processor är en X86-processor. Det finns ingen "känsla". Det som spelar roll är främst prestanda, pris och effektförbrukning. Ofta får man kompromissa men eftersom A64an är bättre än Prescott på alla punkter är det inte så mycket att kompromissa i dagsläget.

Låter det annorlunda när man pratar laptops? Är Prescott med sin enorma strömförbrukning helt plötsligt att föredra då? Du skojar med mig..

Eller du menar kanske att Intels alternativ är mer intressanta där, med strömsnåla Pentuim M? Självklart är det så. Jag hjälpte nyligen min syster att köpa en laptop och ett av kraven där var att det skulle vara en Pentium M eller en Celeron M just pga den låga strömförbrukningen.
Jag ogillar Prescott, jag har inget emot Pentium M.

Pentium M är även intressant på desktop-sidan, men den är lite "gammal". Intel har varit för upptagna med Prescott och inte fokuserat ordenligt på "den rätta vägen". Så Pentium M är lite för dyr, lite för slö i förhållande till A64an (ja, jag är medveten om att Pentium M är bättre än A64an på vissa saker, jag menar generellt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psydrop
Victonik du får mig att le amd må vara snabbare, svalare och billigare som du säger men nu pratar jag om egen erfarenhet kan ju inte relatera till tom's som ex. Efter ett antal p4 system som jag haft och trivs med ville jag prova något annat för att se om amd i detta ex. va så mycke snabbare och efter att nu ha facit i handen kan jag inte påstå att jag tycker det sen må det va mycke snabbare på pappret.

+ att min intel må va ett superbt fredagsex men sval e den
P.S retas lite

Vid "vanlig" användning märker man säkerligen ingen skillnad oavsett vad man har för processor i burken. Är den lite väl slö kanske vissa moment tar lite längre tid, men själva processorn inverkar knappast mer än så i normala fall. Det är så mycket annat som inverkar på "upplevelsen", typ vad man har för bakgrundsbild i Windows.

Det är egentligen först när man pressar systemet som man märker skillnad mellan en slö processor och en snabbare.

Idag har de flesta alldeles för snabba datorer egentligen, om man funderar på vad de främst används till. De flesta har kraft nog oavsett om de använder en A64, en Prescott eller ett system som är några generationer gammalt.

Det är därför jag tycker annat ibland är viktigare än rå prestanda, då främst strömförbrukningen/värmeutvecklingen. När man har CPU-powah så det räcker och blir över, är det inte trevligt att då kunna ha ett tyst system. Som sagt behöver man i fallet A64 vs Prescott inte ens göra några kompromisser. A64an är snabbast och svalast av de två.

Citat:

man ska inte behöva känna sig utmobbad och dum i skallen för att man valt intel. detta liknar alla andra lika korkade diskussioner på alla andra forum, trodde det var bättre här, verkade så första veckorna.

Jag tycker inte man ska känns sig utmobbad och dum bara för att man i min mening köpt fel grej. Det är en dator för ett par tusenlappar, inte livets husköp eller liknande.

Men bör man blunda och hålla för öronen, intala sig att man gjort rätt trots att man kanske inte gjort det och inte lära sig någonting av sitt "misstag" (vanlig försvarsmekanism)? Eller ska man se verkligheten och kanske inse att man har mycket att vinna på att läsa på lite innan nästa köp? Istället för att bara slentrianköpa det som man antar är det rätta verkligen kolla efter och vara en medveten konsument.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag menar givetvis inte prescott i laptop, fy faan, hemska tanke. HP kör väl med det ibland.. Nej, P-M är det jag menar.

jag är varken blind eller har skygglappar, fick ett bra pris, återigen...

det är väl inte så i verkligheten att a64 är bättre på alla punkter va?

Visa signatur

| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, säg det.. Du som har en kanske kan svara på den frågan. Vad fick dig att välja en sämre processor för mera pengar? Är det för att det stod Intel på förpackningen? Är det för den där sköna placebo-känslan av att du tror att din processor på något sätt skulle vara bättre? Berätta.

För att de inte vet bättre, låt dem vara. Det är ju synd om dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane

du måste va en duktig kille ditt a64 system funkar bra? *fniss*

betalade för övrigt 2200 inkl. frakt för min 3.2 i juli
betalade ca 2600 inkl. frakt för 3700 i januari

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem

jag gav 900 inkl. frakt för min 3.0:a

Visa signatur

| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

va faan, det måste ju vara mätfel, olika monteringstyper osv som avgör mycket, det kan inte bara vara olika cpuer från samma modellserie som skiljer så mycket.

Majkey, extern termometer? seriöst, fick du in den under cpu´n in i sockeln??

Jag gjorde så att jag borrade ett litet hål i kärnan som jag knödde ner sensorn i haha näe men jag fick pillat in sensorn mellan kylflänsarna. Ja jag vet, det funkar inge vidare =P Men den visar lite säkrare än Bios/program iaf

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majkey
Jag gjorde så att jag borrade ett litet hål i kärnan som jag knödde ner sensorn i haha näe men jag fick pillat in sensorn mellan kylflänsarna. Ja jag vet, det funkar inge vidare =P Men den visar lite säkrare än Bios/program iaf

det du ser är ju tyvärr inget du har nån nytta av, säger ju inte den tempen du är ute efter. Det värdet du får är ju hur varma kylflänsarna är Dom är MYCKET kallare än själv cpu-kärnan.

Dessutom mäter du mestadels luften vid flänsarna, om du inte har tempmätaren där väldigt länge, den mäter inte strålning serru, utan sin egen temperatur på sin egen kropp. Dvs du måste ha extremt bra ledningsförmåga mellan olika matrial.

tyvärr, ingen idé

Visa signatur

| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

hmm, men om det nu var så kasst.. Hur varm är då inte min processor? lol..om vi säger att bios visar 40c och termometern 45c då borde juh processorn typ vara hur varm som helst Shit hehe.. men den överlever nog =P

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att Vicotnik och dom flesta andra börjar glida ifrån ämnet här.

Det går att kyla en prescott tyst, som sagt har jag bara klämt på en 120mm-fläkt på orginalflänsen, tutat och körat, det går stabilt och tyst, tempen kryper uppemot 60 grader ibland, men aldrig högre än 65.

Vill man kyla den ännu effektivare utan att lägga ut för mycket stålar är arctic cooling freezer 775 ett utomordentligt alternativ att titta på. Gör man rätt (polerar bottenplattan och lägger på rätt mängd silverkylpasta) kan man få ner load-tempen under 35 grader.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

om man värkligen vill köpa en Volvo då köper man ju inte en Saab eller hur...

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * Gigabyte B650 Aorus Elite AX Ice* Amd Ryzen 7800x3d+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Kingston Fury Beast 64gb DDR5 CL36 6000Mhz* Asus Prime RTX5070 OC * Samsung 980 PRO M2* Corsair RM750X 80+ gold * Asus ROG XG279Q * Samsung 27" * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk

jag kan också kyla min p4 3,4ghz tyst, inte ljudlöst men tyst, jag har en
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310145
och kör den på 40% när jag spelar och får temps på 35-40 grader, och den blir överröstad av min vf700, när jag inte spelar kan jag köra på 20% ungefär 800rpm, då hör jag den inte och får idle temps 25-28%

jag har aldrig haft nåt problem med värmen på min cpu, jag känner inte riktigt igen mig i att de är så varma, men jag säger ju inte emot att en amd är svalare

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Medlem

OnT:

Jag kyler min prescott @ 3,8GHz 1,41v tyst tycker jag. Vattenkylning, med en single-120 radiator (köpt på gtek för 195:-) och en tyst 120mm-fläkt och ett halvhyffsat block ligger jag runt 47c efter två timmars F@H. Med bättre kylning på själv vattnet (radiator) skulle jag säkert kunna komma ner ytterligare lite. Idle 36.

Finns många som slår det på lluft och A64

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk

P4 3.0 @ 9500led.. och ja kan säga.. idle på LÄGSTA hastigheter = 35-38 .. max load = 42-45.. så ja anser att 9500 bräcker.. sen får ni säga att era ninja och super duper xxx äger.. men denna fläkten är både tyst och kyler BÄST! sen kan ni säga va ni vill

Visa signatur

Prescott 3.0Ghz@3.4(CNPS-9500LED), Corsair 2x512 TWINX 3200C2 (2.5-3-3-6), XFX6600GT@560/1200, M-Audio Delta Audiophile, WDC-250GB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane

Bra, du kan ju lära oss lite om datorer, o du vise thomas.
Anledningen till att man väljer Prescott kan vara saker som trygghet, har du någon gång jämfört Amd o Intels garantier? Och erfarenheter, jag har hört med folk som pysslar med 3d-rendering o videoredigering (inte bara fjortonåringar som spelar CS o vill ha mer än 100 fps) och visst, de får ut liiiite mer prestanda ur AMDn men Intel e stabilare o har inte gått sönder, vilket Amd har gjort.
//Stolt prescottägare

Visa signatur

Antec P180B :: E6300@2,93ghz :: TeamXtreme DDR2-6400 :: XFX 7950GX2 eXtreme ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Är du medveten om att en microvågsugn inte avger värme?

Nja, inte helt sant, elektronkanonen har rätt sjysta energiförluster, det är därför den kyls med en rätt effektiv fläkt. Men jag antar att du menar inne i själva ugnen, och det är ju sant.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

se min tråd

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56603...

3800MHz som jag fått till bra temps

Visa signatur

Intel Core 2 Duo (conroe) E6700, 2,66 GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | Asus P5B Deluxe, s775| 2GB DDR2 PC6400 800MHz CL4 | Gainward BLISS 8800GTX 768MB GDDR3| hp f1904| SB Audigy 2 ZS| 1x80GB SATA2 2x250GB SATA Maxtor SATA | ASUS DVD-E616P3H |Samsung Writemaster DvD/RW|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
AMD for damn ever!

AMD:

Svalare
Bättre
Billigare
Snabbare
Coolare
AMD äger bara

amd har kass kvalité!

minbror har pajat 3 st amd

jag med min p4 har aldrig fått den att pajat trots att moderkortet som den satt i brann upp

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Det låter som om du, eller din bror pelar förmycket med saker ni inte förstår er på. Om du sen kallar det kass kvalite, har vi helt enkelt olika definitioner på kvalite du o jag.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
amd har kass kvalité!

minbror har pajat 3 st amd

jag med min p4 har aldrig fått den att pajat trots att moderkortet som den satt i brann upp

Vad har han gjort då som du inte har gjort?

Fråga dig det. Det är skillnad på med och utan IHS.

Jag har gjort sönder en gammel 2000+ ja med. Men det beror på att dom inte hade någon IHSpå den tiden. Hade dom haft det skulle den garanterat ha överlevt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT men hur står sig en intel mot en G5 PowerPC processor? Vet från någonstans att G5an utvecklar ungefär lika mycket värme som en spis och det är därför de aldrig lyckats sätta en i en bärbar. Och titta på kylningen i en PowerMac G5, de överhettas fortfarande...