Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

Får inte upp 3200+ Barton i 210mhz FSB

Som rubriken. Datorn vill inte starta med 11*210mhz, kör med 1,7 VCORE. Varför vill den inte? Har luftkylning och inga vidare temps, men 45 grader oklockat (1,7 VCORE) borde inte vara något direkt hinder.

Vad beror det på? Kan det vara minnena som inte pallar mer? DualChannel Danelec (nått sånt, från shg.biz) PC3200 512mb x 2.

Tips? Försökte ändra multiplier men processorn är nog låst, så det gick inte heller.

Permalänk
Medlem

har du satt divider på minnena?

kan oxå säga att min 3200+ är urusel på att klockas kanske bara är så att de inte är klockvänliga..

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loika
har du satt divider på minnena?

kan oxå säga att min 3200+ är urusel på att klockas kanske bara är så att de inte är klockvänliga..

Vad är divider? Man kan ställa minnena på "By SPD" eller "Auto" i samma meny i BIOS som man ändrar FSB. Vet inte vad divider är däremot?

Permalänk
Medlem

Jag har fått upp min i 230fsb, sen satte minnena sina gränser. Då hade jag 1.8Vcore.

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Topic
Jag har fått upp min i 230fsb, sen satte minnena sina gränser. Då hade jag 1.8Vcore.

Jag kan inte ändra divider i min BIOS! :S Kan man uppgradera den på något sätt eller är det switchar på själva moderkortet?

Vad har du för minnen Topic?

Permalänk

Min AMD XP Barton 3000+ går att clocka högt nu går den i 2.31mhz 3300+ temp 46c luftkyld Vcore 1.65 se Galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timnordlof
Vad är divider? Man kan ställa minnena på "By SPD" eller "Auto" i samma meny i BIOS som man ändrar FSB. Vet inte vad divider är däremot?

där du kan ändra "By SPD och "Auto" ska du även kunna ställa in divider. I den menyn har jag typ by spd, auto, 80%, 75% 66% osv. om jag ställer in minnena i 75% så sänks mhz:en på minnet till 75% av orginalfarten, så nu har jag satt en divider, då stoppar inte minnena överklockning
hoppas du fattar

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik23
Min AMD XP Barton 3000+ går att clocka högt nu går den i 2.31mhz 3300+ temp 46c luftkyld Vcore 1.65 se Galleri

wow! 2,31mhz ^^

Visa signatur

avregistrera mig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loika
där du kan ändra "By SPD och "Auto" ska du även kunna ställa in divider. I den menyn har jag typ by spd, auto, 80%, 75% 66% osv. om jag ställer in minnena i 75% så sänks mhz:en på minnet till 75% av orginalfarten, så nu har jag satt en divider, då stoppar inte minnena överklockning
hoppas du fattar

Mmm, det funkar, fast jag känner att jag använder datorn till saker som kräver bra minneskapacitet istället för processorkraft. Och processorn är ju inte fy skam direkt, duger ett tag till. Iaf till det jag håller på med. Så jag hoppar överklockning. Kan ju klocka den några mhz så drar man ut lite extra kräm ur minnena...

Det jag funderade på nu var om man kan ändra minnenas stepping eller om det är fast? Jag har 3-3-3-8 och det är väl rätt soppigt kan jag tänka mig?

Permalänk
Medlem

En gammal 2500+ jag hade gjorde 235x11 på 1.85vcore så det är troligen inte cpun som stoppar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakoob
En gammal 2500+ jag hade gjorde 235x11 på 1.85vcore så det är troligen inte cpun som stoppar.

Men jag ställer minnena så dem ligger på runt 350mhz (beror på hur mycket jag klockar sen) men datorn vill inte starta när jag drar upp över 210! Har VCORE på 1,8!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timnordlof
Men jag ställer minnena så dem ligger på runt 350mhz (beror på hur mycket jag klockar sen) men datorn vill inte starta när jag drar upp över 210! Har VCORE på 1,8!

Har lekt lite med min 3200+ nu, fick upp den i 215mhz fsb stabil i 1.75 vcore. dock så märkte jag ingen förändring i windows och i CPU-test i 3dmark03 fick ja 70 poäng mer :/
så ja klockade ner den till orginal eftersom det var onödigt.

btw, är du säker på att din processor inte blir för varm?

Visa signatur