Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Men du stavar som en 11-åring iallafall!

Och detta har vad med tråden att göra?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Det kommer en massa lösrycka inlägg här och var ifrån, men vart lägger ni grunden till faktan? Lite källor, gärna lagtexter så blir jag glad, för lite klarhet i den här frågan hade inte varit fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragan_at
orka vara rädd för stråling! tänk på hur jävla mycket strålning det är, det finns över allt. tänk också på att männinskanns livslängd har ökat också.. inte börjar växa ut en extra arm på ryggen eller börjar lysa grönt från fingrarna. så det är nog inte så himmla skadligt med lite extra strålning så länge det.

Enligt pcförallas artikel, läste bara de små rutorna, så tolkade jag att chassirna störde TV nätet eller nått sånt

Edit: Det är väl det här AntiPiratByrån kommer sysla med om PiratPariet får 4%

Permalänk
Medlem

Najk.. antagligen för att någon skriver som en kratta? och jag skriver mina svar som en fråga så klanka inte ner på det hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Och detta har vad med tråden att göra?

Nepp.

Permalänk
Medlem

Skickade ett mail till SSI - Statens strålskyddssnstitut och hoppas få klarhet i frågan när jag får svar.

Lägg ner med allt vad klagan på andra angående stavning heter!
Sån skit kan ni ta via PM eller något annat, inte i ett datorforum, i en tråd som handlar om EMS

§3.2 Trådar och inlägg skall skrivas i därför avsett forum.
Inlägg angående någons stavning är irellevanta i alla former av dator diskussioner och hör därför ej hemma i något av forumen
§3.3 Inlägg helt utan relevans eller anknytning till det forum de skrivs i tas i regel bort utan förvarning.
Kan finnas en anledning till att den paragrafen finns, belasta inte moderatorerna genom att skriva inlägg utan relevans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Men du stavar som en 11-åring iallafall!

Jag har IG i svenska vad ska du göra åt saken?:confused:

orkar inte hitta fler stavfel med dig just nu men om jag har tid så kan jag fortsätta

Jeeq's stavfel :

"Fyll avståndet mellan knapparna och själva skiten under knapparna med tex. cola eller deglkknande material."
"k750i kostar väl runt 3000 spänn, vilket är det överlägsnaste altenativet för dem pengarna."
"Tsnunani? För det första,"
"asso de kanskee kommer enn till tsnunani!!111"
"Haha, jag har aldrig skrattad så mycket i detta forum som nu. Så sjukt sköna inlägg"
"Det är Firefoxs problem om man måste instelera om skiten så att det skall funka. Enligt mig då"
"men det är bara kuligt enligt mig."
"Man suger ju verkligen och lira när man har kalla händer ju."

More 2 Come Klaga in så Jävla mkt på andra när du inte e så bra du häller? hur gammal e du ? , jag e 15 och har ig i svenska och du? du e typ 17 och sitter å klagar på andra HELA FUCKING TIDEN lägg ner det din lilla (/stora) omogna skit

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem

Om ett tag ser man väl:
"§11 EMC-normer
Trådar om datormodifieringar som kan ge upphov till elektromagnetisk störning är inte tillåtet och leder till varning."

Permalänk
Avstängd

tycker de e dumt att håna killen eller att säga fula saker till honom, han ville bara upplysa er om det.

Permalänk
Medlem

en liten fundering bara..

De där plexi chassina som säljs.. de är möjligtvis inget hightech plexi de använder till dem, som stoppar strålningen??

Permalänk
Medlem

Datorer som överskrider vissa strålvärden är olagliga. Plexi och trä-chassin klarar aldrig dessa värden.
Därför är det inga problem att sälja bara ett plexichassi, men om du säljer en DATOR med ett plexichassi så kan du bli anmäld. Chassit i säg avger ingen strålning.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Hej från han som skapade tråden

kul att det blev sådana reaktioner. Syftet var givetvis bara att upplysa er om hur det tydligen är eftersom jag oxå blev förvånad. Alla gör som de vill.

Permalänk
Medlem

tudelu

Det är faktiskt endast nätagget som avger "strålning" om ni inte visste de...............

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
tudelu

Det är faktiskt endast nätagget som avger "strålning" om ni inte visste de...............

Jasså. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=16772... Om nu det här var/är sant, så finns det minst en till källa till "strålning" (vad som nu innefattas i det begreppet?).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Nepp.

Det där inlägget har kostat dig en varning. Inget spam i tråden, håll er till topic, eller knip.
Tillbaks till topic nu, INGA kommentarer i tråden kring beslut, läs min sign: PM:a eller maila.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd

Jag har testat lite olika trächassin som polarna bygger.. och jag har ett eget nu.. har haft det i 2år och inte känt av någon radioaktivstrålning.. ås det är nog bullshit som han snackar.. men du kan ju tro på honom om du vill..

Visa signatur

Amd athlon 643200+ 2,0GHz @ Amd athlon 64 3500+ 2,2GHz , 4x 512mb, Gainward geforce 6600GT 128mb.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Lägg ner tjafset, annars kommer varningar flyga och tråden låsas.

*Rensad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av runk3n
Jag har testat lite olika trächassin som polarna bygger.. och jag har ett eget nu.. har haft det i 2år och inte känt av någon radioaktivstrålning.. ås det är nog bullshit som han snackar.. men du kan ju tro på honom om du vill..

om du hade känt av radioaktiv strålning från din dator så hade den nog befunnit sig hos SKB en bra bit under marken nu

---------------------------------------------

men är det alltså så att saker som förbrukar en viss mängd energi måste omslutas av ett metallhölje, eller hur fungerar den lagen egentligen?
skulle bara vilja få det förklarat för mig

det där med att plexichassin får säljas är ju helt logiskt. det är ju bara några skivor av plexiglas som du skruvar ihop efter mall

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
För att förklara detta för alla som inte verkar förstå det.
Strålningen är inte farlig för levande individer. Strålningen är det samma som vanliga radiovågor och så länge det inte stör någon annan utrustning så sitter man ganska lugnt, även om det fortfarande är olagligt. Skulle man däremot ha någon granne som helt plötsligt klagar över att han får något brummande ljud i sin bärbara telefon eller i sin stereo, störningar på tv-bilden eller andra problem som det kan ställa till med, och dom skulle härleda orsaken till din dator så är det kört. Då kan du få böter och upp till max 6 månaders fängelse.

All elektronisk utrustning måste vara CE-märkt och för att uppfylla de krav som ställs så får produkten endast släppa ut en välldigt lite del strålning. Ni kan läsa mer om CE-märkning här.

Och sen om ni tycker det är löjligt att produket inte får stråla hur mycket dom vill så föreslår jag att ni samlas ombor på ett flygplan med en massa strålande utrustning och sedan på 10000 meters höjd frågar piloterna hur kul dom tycker det är när deras navigering slutar fungera.

Fan, då kan jag ju stryka att ha LAN med mina trä-moddar på flygplan på 10000m höjd....abuuuuuh

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
men är det alltså så att saker som förbrukar en viss mängd energi måste omslutas av ett metallhölje, eller hur fungerar den lagen egentligen?
skulle bara vilja få det förklarat för mig

Det ville jag också så jag skickade ett mail till SSI i går natt och hoppas på svar snart, fick till svar att det var vidarebefordrat innåt till en person som var nere insatt i det hela.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Och detta har vad med tråden att göra?

Vad hade de där me tråden att göra då?

Ot: Har man otur så kanske man inte får försäkringspengar när huset brunnit ner om man har trächassi.

Visa signatur

Kinkiga moderatorer och tråkiga forumsdelar, snart lämnar jag swec.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjunet

Ot: Har man otur så kanske man inte får försäkringspengar när huset brunnit ner om man har trächassi.

tror inte CSI kommer komma till ens nerbrända hus och upptäcka att man hade ett trächassi och att man int ekommer få ett smack utav försäkringen.

tror trådskaparen menar att på samma sätt som det är olagligt att ladda hem saker så gör ju folk det ialla fall, och att det är olagligt med trächassin så bygger/köper folk dem ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Och detta har vad med tråden att göra?

och du ska bubbla om att om man inte har något att tillföra tråden så ska man knipa, det du skrev tillförde ju inte tråde specielt mycket, eller? Du borde få en varning för det tycker jag, hyckleri kallas det för om jag inte förståt det fel.

Känns som om jag kommer få en varning för det jag skrev, men så brukar det ju bli med diktaturter, dikatatorn gör va fan han vill men så fort någon gör likadant eller gör motstånd så smäller det bara.

Permalänk
Medlem

jag går el, så jag vet mycke väl vad jag snackar om, den nu "strålning" som datorn ger ifrån sig, kommer från nätagget ja, annars är det Spolar som ger ifrån sig magnet fält. NEJ INGEN STRÅLNING GES IFRÅN DATORn, UTAN MAGNETISM !!!!!! det är stor skillnad på stråling och magnetism....

Edit:
Detta stör frekvens vågor etc, så missförstå mgi inte med det.

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjunet
Vad hade de där me tråden att göra då?

Ot: Har man otur så kanske man inte får försäkringspengar när huset brunnit ner om man har trächassi.

Vad är det du har svårt att förstå?
Varning utdelad, användarens 3:e varning = permanent ban

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellemando
och du ska bubbla om att om man inte har något att tillföra tråden så ska man knipa, det du skrev tillförde ju inte tråde specielt mycket, eller? Du borde få en varning för det tycker jag, hyckleri kallas det för om jag inte förståt det fel.

Känns som om jag kommer få en varning för det jag skrev, men så brukar det ju bli med diktaturter, dikatatorn gör va fan han vill men så fort någon gör likadant eller gör motstånd så smäller det bara.

Jag får inte en varning, men du får det. Anledningen att jag skrev i tråden, vilket jag sade från första början, var att vi inte ska anmärka på varandras språk.

"Känns som att du ska få en varning?" Du FÅR en varning.
Det här är ingen diktatur. Sweclockers är ta mig tusan inte till för att bevaka dina jäkla demokratiska rättigheter. Vi har lagar i Sverige, och vi på sweclockers har regler. Läs dem om igen förslår jag, eller läs åtminstone min signatur. Och försök inte ens börja babbla om grundlagar och yttrandefrihet, du har gjort fel, ta ditt straff och acceptera!
Nästa person som skriver någon kommentar i tråden får en avstängning!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd

With great Power comes great responsible. Men du verkar inte kunna hanter din "makt", för mycket maktgalen, hotar folk o sånt, säger åt folk o inte göra saker men ändå gör det själv! O ja sa inte att Sweclockers e en diktatur, utan att du e de!

Permalänk
Medlem

Pellemando, lägg ner, ta det där via Pm eller via mejl, förstör inte tråden nu!

OnT: Det är kanske därför bilden på min tv är ganska dålig, mitt chassi har nämligen inga sidor, eller har jag fattat rätt? Kan den störa saker som tv-apparater och sånt?

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaWey
Pellemando, lägg ner, ta det där via Pm eller via mejl, förstör inte tråden nu!

OnT: Det är kanske därför bilden på min tv är ganska dålig, mitt chassi har nämligen inga sidor, eller har jag fattat rätt? Kan den störa saker som tv-apparater och sånt?

COh ska lägganer o det är bara för din skull o inte nån anna, dumt o förstöra för alla som du da.

Ja det kan stämma det med att du får störningar på TVn. PÅ vissa tvapparater kan man få störningar om man typ ställer en gammal lvideo eller något annan gamal elektronik. Men jag tror inte att Chssiplåtssidoerna skulle isolera så bra ifrån strålningen. tror mera att chipspåsar isolerar bättre, testa o lägg in mobilen i en chipspåse så får ni se, då tappar mobilen mottagningen ganska så snabbt om inte det är en hyper mobil.

Permalänk

Kanske om man bygger in datorn i tv.. jag har då inte märkt av några störningar av att ha datorn nära tvn..

Permalänk
Medlem

Re: Rena trächassin är olagliga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Jag fick nyss reda på av min bror som är konstruktör på Volvo att rena trächassin till datorer är olagliga pga strålning. Man måste ha metall runt alla komponenter.

Givetvis går det bra att använda trä till stommen men då måste man sedan klä lådan med metall inne eller utvändigt.

Stämmer, man får inte sälja datorer som strålar över vissa gränsvärden.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?