Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

CCFL på 230v?

Ska koppla in lite CCFL-lysrör i ett glas skåp så jag undrar hur jag ska lösa strömförsörjningen?
Kanske nån batterieleminator eller något. Ska det vara växel eller likström till ett CCFL.

Någon som kan länka på ex. Clasohlson vad det är jag behöver?

Permalänk

ett ccfl rör som används i datorer körs på 12v lik och drar runt 1-2A sen så går det över till växelspänning på runt 9000 och sen där drar ett rör 700mA eller något.. se de bästa vora att ta ett atx agg eller At agg o köra det på för om du ska ha en battereleminator så kostar det mkt mer än 1000kr så kör isf på ett agg..

ccfl rör finns på gtek.se

sen finns det neon rör på 230v
det är en skilnad på ccfl och neon

mer om detta står det i faq´en i samlingstråden

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Billigast,smidigast och bäst.
Köp eller leta upp en gammal transformator som ger 12VDC brukar finnas till mycket, annars finns det garanterat på kjell & company eller nått, sen är det bara att koppla

Att köra med nätaggregat (till dator) känns väldigt fel, liksom vad är meningen med det?

Visa signatur
Permalänk

ryden.. det är ju Ampere han behöver .. han kan ju inte överbelasta en sådan.. och de som finns över 1A är oftast väldigt dyra.. jag skulle kört på ett agg isf..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
ett ccfl rör som används i datorer körs på 12v lik och drar runt 1-2A sen så går det över till växelspänning på runt 9000 och sen där drar ett rör 700mA eller något.. se de bästa vora att ta ett atx agg eller At agg o köra det på för om du ska ha en battereleminator så kostar det mkt mer än 1000kr så kör isf på ett agg..

ccfl rör finns på gtek.se

sen finns det neon rör på 230v
det är en skilnad på ccfl och neon

mer om detta står det i faq´en i samlingstråden

så du menar att ett rör drar 9000*0,7=6300 watt
låter otroligt vettigt
specielt då du säger att invertern drar 12 till 24 watt, vart kommer de extra kilowatten in i bilden egentligen?

Permalänk
Medlem

Ok men jag tycker inte att det skulle se så snygt ut med ett agg i eller på skåpet. Så ni tror inte att det fungerar med så här av något slag?http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/327023_X_2004...

Permalänk
Medlem

Testa,

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Ett CCFL-rör drar ungefär 5w, alltså ungefär 45mA vid 12v. Vilken batterieliminator som helst klarar ju det och kostar nog inte mer än några tior.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Vill ha länkar till sidar som säljer.

Permalänk
Medlem

Jag är också ute efter en sån gräjj. Bode inte den här fingera http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Permalänk

Köp en MC-laddare på Biltema, har en själv för att testa ccfl-rör, fläktar och annat. Kostar typ 100kr eller nåt sånt.

Jahaja: Nej, den ger växelspänning ut. Du behöver DC ut från trafon.

//Delarium

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Köp en MC-laddare på Biltema, har en själv för att testa ccfl-rör, fläktar och annat. Kostar typ 100kr eller nåt sånt.

Jahaja: Nej, den ger växelspänning ut. Du behöver DC ut från trafon.

//Delarium

Vad ör en MC-laddare? Artnr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
ryden.. det är ju Ampere han behöver .. han kan ju inte överbelasta en sådan.. och de som finns över 1A är oftast väldigt dyra.. jag skulle kört på ett agg isf..

Hehe javisst, du har inte läst någon ellinje va? 1A för ett CCFL-rör

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jadyy
Vad ör en MC-laddare? Artnr?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88149

En sån kör jag.
Inga problem köra fläktar eller 2 rör på det iaf, lös fint

//Delarium

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Har man tråkigt så har man...

När jag läste den här tråden tänkte jag på ett ccfl-rör som jag hade liggandes och det började klia lite i fingrarna. Rotade igenom några lådor och hittade ccfl-röret och en gammal ericssonladdare till någon okänd mobil.

(Alla bilder är klickbara! 2272x1704)

Specen på laddaren:

OUTPUT: 7.6v VDC 600mA
(endast för "kontors maskiner" my ass!)

Fungerar säkert tänker jag o letar reda på lite verktyg... detta var vad jag hitta

Från vänster: Eltejp, Brytbladskniv och en avbitartång

Det där kommer inte att fungera iaf...

Liten skarvsak som jag hitta... underlättar lite.

Nått sånt kanske...

Kan ju iaf försöka undvika kortslutning =P

Nämen! Det lyser ju

Min otroligt fula svarta trälåda...

Min otroligt fula svarta trälåda med blå belysning...

Slutord:
Svårare än så var det inte att fixa ström till ett lysrör =P

//Jerry

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se