Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Dum eller?

"Du har ett billån på 5 år." <- Ledande ordet är LÅN, alltså att man lånar Pengar till en produkt som man sedan betalar tillbaka. Det man betalar på är alltså pengarna som lånades, inte själva produkten.

"Hyr du en bil, TV, projektor eller dator via t.ex. Thorn" <- HYR, då lånar man Produkten mot betalning. Alltså betalar du en avgift för att få nyttja produkten.

Alltså,

Lån/Avbetalning = Man lånar pengar som används för inköp
Hyra = Lån av produkt mot betalning, jmf. att hyra film på videobutiken...

Eller så missuppfattade jag ditt inlägg totalt.

Men om det nu är så att trådskaparen köpt datorn på avbetalnig så är det ju exakt samma princip som billånet ju. dvs företaget i fråga får sina pengar direkt och det är istället ett annat företag (tex ge- money bank) som då tar över kundens skuld. Så där är det ju också lån ju.

Fast personligen tror jag trådskaparen fått allt om bakfoten, det rör sig om någon form av leasing och inte en avbetalning. För hade det varit avbetalning och Dell kört med den taktiken så hade det funnits betydlgt fler sådana här trådar...

Och till er som reagerade på IP:t och adressen... läs länken som skickades till aftonbladet ffs...
Show me your funny side, people!

Permalänk

Hehe, roligt.

Tycker dock att det är jävligt schysst gjort av Dell att korta ner avtalet med ett halvår. Dom måste vara rätt så vana.

Permalänk
Medlem

Det är ingen leasing då en sådan har ett slutdatum (precis som ett lån har). Det måste alltså vara en hyra som, helt naturligt, fortsätter rulla på om inte kunden skickar in varan eller meddelar att de vill avbryta hyran.

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men om det nu är så att trådskaparen köpt datorn på avbetalnig så är det ju exakt samma princip som billånet ju. dvs företaget i fråga får sina pengar direkt och det är istället ett annat företag (tex ge- money bank) som då tar över kundens skuld. Så där är det ju också lån ju.

Jodå, du behöver inte vara orolig, jag vet hur det fungerar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Fast personligen tror jag trådskaparen fått allt om bakfoten, det rör sig om någon form av leasing och inte en avbetalning. För hade det varit avbetalning och Dell kört med den taktiken så hade det funnits betydlgt fler sådana här trådar...

Exakt, nån sorts hyra med 24 månaders binding och därefter tillsvidare.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.