Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Ska man behöva köpa en äldre dator för Q3?!?!!

Permalänk
Medlem

Ska man behöva köpa en äldre dator för Q3?!?!!

Seriöst. Efter 1 timmes finurlande så är det konstaterat. Får inte annat än 60hz i Q3 oavsett hur jag startar det eller vilken config jag kör med. Har refreshlockat på 125hz vilket faktiskt fungerar helt superb i t ex. CoD. CoD2 samt diverse övriga openglspel. Prövat 2st refreshlockprogram samt de inbyggda i drivarna.

Finns det något man kan skriva i commandline när man startar q3 för att enforce'a en viss hz?

Nvidia 6800GT, AGP btw.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Låter ju som om det borde vara någon låsning man borde kunna öppna.

Permalänk

uhm, skaffa tft?

Visa signatur

Dator: a64: 3200+ s939, ABIT AN8-SLI, C3D x800GTO@ 16pipes, 1gb Elixir, 2*200gb S-ata.
Beware Of ONOFF: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54085...

Permalänk
Medlem

erhm... rivatuner -> vsync -> always off ???

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Eller ändra direkt i drivrutinen.
kontrollpanelen-->bildskärm-->Inställningar-->Avancerat-->Geforce-fliken-->Prestanda/Kvalitetsinst.-->rutan globala inst.-->vertikal synk -- Av

Sen kan man ju gå in på en rubrik längre ner i vänsterkanten på geforce-fönstret som på engelska heter 'Refresh rate override' och där ställa in vilken frekvens man vill ha i olika upplösningar.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

V-synk av är väld dock inte direkt det han frågade efter. Ger inte direkt samma effekt.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Råkar inte ha tft? För då är 60hz max....;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Har du testat starta med r_displayRefresh "125"? 0 borde också fungera tror jag. Längesen jag fifflade med Q3

Permalänk
Medlem

ser inte anledningen till att ha högre? jag har inte configurerat något och det går då bannemej bra på excessive (snabbaste formen av Q3).

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
ser inte anledningen till att ha högre? jag har inte configurerat något och det går då bannemej bra på excessive (snabbaste formen av Q3).

125fps är väl drömmen på quake 3? Man kan hoppa längre osv.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Vad skärmen klarar är ointressant, huvudsaken är att DATORN räknar ut exempelvis 125 FPS (då man som sagt hoppar längre, fysiken blir olik osv).
Skärmen däremot behöver inte updateras så mycket.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Vad skärmen klarar är ointressant, huvudsaken är att DATORN räknar ut exempelvis 125 FPS (då man som sagt hoppar längre, fysiken blir olik osv).
Skärmen däremot behöver inte updateras så mycket.

lite tråkigt att ha något som skärmen inte klarar. blir ganska fel på skärmen då. den har inte någon konverter som drar ner hz.

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
lite tråkigt att ha något som skärmen inte klarar. blir ganska fel på skärmen då. den har inte någon konverter som drar ner hz.

???
Det är sällan spelet har exakt samma fps som skärmens hz är inställt på.
Är det under så vissas samma frame flera gånger är det över så hoppas vissa frames över istället.
I quake 3 så ändras fysiken p.g.a. brister i spelmotorn vilket gör att även om hälften av framesen hoppas över så har man fortfarande en klar fördel med 125fps över 60 fps.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
V-synk av är väld dock inte direkt det han frågade efter. Ger inte direkt samma effekt.

Eftersom han benämde det som Hz så snackar man ju om vad skärmen visar, inte vad datorn skickar/räknar ut (som benämns fps). Och då 60 är ett sånt där typiskt vsync-tal så borde ju vsync off släppa den spärren. Att han får några 125 på skärmen tvivlar jag starkt på, inte många skärmar som klarar det egentligen, men mer än 60 borde gå rätt fint.

snackar vi effekten om att hoppa längre och det så räcker det ju med att datorn ritar upp 125, skärmen behöver inte visa alla 125 dock.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

provat r_displayrefresh "120" i consolen och vid_restart efteråt? ..lr vad du nu vill ha.