Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Fläkten stannar inte

Jag har en Zalman 7700-Cu och den kyler min X2 3800+ utmärkt. Fixade C&Q och då stannade t.o.m. fläkten när cpun kom under 35. Helt perfekt tyckte jag.

Men nu helt plötsligt fortsätter den snurra. CPUn ligger på 28 grader men jag vill hellre att fläkten ska stanna vid 34 som förut.

C&Q funkar fortfarande så pass att den sänker V-core och klockan.

Hjälp?

Permalänk
Medlem

Inställningar för fläkten i BIOS?
på DFI Lanparty kan man ställa in när fläkten ska stängas av.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Har ett Asus A8N-E .. hittar inget sånt i BIOS och jag har ju inte ändrat någt där sen det fungerade

Permalänk
Hedersmedlem

CnQ ändrar multiplier och Vcore, inget mer. CnQ rör inte fläkten.

Om du har ett A8N-E bör du använda dig av funktionen Q-fan (aktiveras i BIOS) vilket kontrollerar fläkten baserat på processorns temperatur.

På detta sätt har CnQ en indirekt inverkan på fläkten; CnQ sänker multiplier och Vcore vilket dramatiskt sänker värmeutvecklingen på CPUn vilket i kombination med Q-fan sänker spänningen till fläkten så att den snurrar långsammare och det blir tystare.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
CnQ ändrar multiplier och Vcore, inget mer. CnQ rör inte fläkten.

Om du har ett A8N-E bör du använda dig av funktionen Q-fan (aktiveras i BIOS) vilket kontrollerar fläkten baserat på processorns temperatur.

På detta sätt har CnQ en indirekt inverkan på fläkten; CnQ sänker multiplier och Vcore vilket dramatiskt sänker värmeutvecklingen på CPUn vilket i kombination med Q-fan sänker spänningen till fläkten så att den snurrar långsammare och det blir tystare.

Lånar tråden lite..

Ok, så om man har hittat en klock som man trivs med (ja, det har jag) så kan man
slå på CnQ igen? (Eftersom man stänger av det för att kunna klocka.)

Jag kör min Zalman via Fanmate 2 & har den inte kopplad på mobot alls,
skulle du rekommendera att jag istället kopplar in den via mobot och aktiverar Q-fan?
Zalman:en går ju i sina 1400 styvt nu, kan det bli ännu tystare om man gör på det viset?

Mvh

Edit/

Eller: Inte istället för Fanmate´n, det är ju bara en reostat,
så den kan väl hänga kvar och begränsa maxvarvet?
Jag menar att jag genom att ta strömmen via mobot isf kan sänka
den ytterligare, om tempen tillåter det, har jag förstått dig rätt då?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Lånar tråden lite..

Ok, så om man har hittat en klock som man trivs med (ja, det har jag) så kan man
slå på CnQ igen? (Eftersom man stänger av det för att kunna klocka.)

Man behöver inte stänga av CnQ för att kunna överklocka, men det är rekommenderat eftersom det blir enklare.

Nackdelen med CnQ är att man får två lägen att kontrollera stabiliteten i; det vanliga läget och det underklockade, undervoltade läget. Sen så brukar det vara problem med att CnQ ställer tillbaka till default multiplier och inte till den man själv ställt i BIOS.
Kör man t.ex. 10x240 med en 3500+ (default multiplier 11) så ställer CnQ först ner till 5x240 vid idle och sen upp till 11x240 istället för 10x240. Om någon har en lösning på detta så meddela gärna mig.

Citat:

Jag kör min Zalman via Fanmate 2 & har den inte kopplad på mobot alls,
skulle du rekommendera att jag istället kopplar in den via mobot och aktiverar Q-fan?
Zalman:en går ju i sina 1400 styvt nu, kan det bli ännu tystare om man gör på det viset?

Mvh

Edit/

Eller: Inte istället för Fanmate´n, det är ju bara en reostat,
så den kan väl hänga kvar och begränsa maxvarvet?
Jag menar att jag genom att ta strömmen via mobot isf kan sänka
den ytterligare, om tempen tillåter det, har jag förstått dig rätt då?

Precis, du kan ta bort din fanmate och enbart styra via Q-fan. Eller ha kvar din fanmate och styra med båda om du vill modifiera "kurvan" eller vad man ska säga som du får med Q-fan.

Men troligen går det bra med enbart Q-fan eftersom du i BIOS kan ställa in temperaturen där fläkten ska gå på max. Där har man ganska bra möjlighet att styra. Räcker inte det så får du ytterligare möjligheter att laborera med en fanmate som sagt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Man behöver inte stänga av CnQ för att kunna överklocka, men det är rekommenderat eftersom det blir enklare.

Nackdelen med CnQ är att man får två lägen att kontrollera stabiliteten i; det vanliga läget och det underklockade, undervoltade läget. Sen så brukar det vara problem med att CnQ ställer tillbaka till default multiplier och inte till den man själv ställt i BIOS.
Kör man t.ex. 10x240 med en 3500+ (default multiplier 11) så ställer CnQ först ner till 5x240 vid idle och sen upp till 11x240 istället för 10x240. Om någon har en lösning på detta så meddela gärna mig.

Ok, men jag kör med 11x228 för tillfället, då är det ju inga problem?
Känns ju som att QnC kan förlänga livet på min prolle, och det klockar inte ner "min" klock
vid maxbelastning och/eller när det behövs muskler under huven s.a.s.?

Precis, du kan ta bort din fanmate och enbart styra via Q-fan. Eller ha kvar din fanmate och styra med båda om du vill modifiera "kurvan" eller vad man ska säga som du får med Q-fan.

Men troligen går det bra med enbart Q-fan eftersom du i BIOS kan ställa in temperaturen där fläkten ska gå på max. Där har man ganska bra möjlighet att styra. Räcker inte det så får du ytterligare möjligheter att laborera med en fanmate som sagt.

Strålande, tackar. Asjobbig manual till mobot tycker jag.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ok, men jag kör med 11x228 för tillfället, då är det ju inga problem?
Känns ju som att QnC kan förlänga livet på min prolle, och det klockar inte ner "min" klock
vid maxbelastning och/eller när det behövs muskler under huven s.a.s.?

Precis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bockar så huvudet slår i golvet.
Då har man lite skojigt meck att pilla med imorgon, det gillas!

Sorry blp att jag kapade din tråd en stund.

Mvh