Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

HP Pavilion dv82zzEA, Intel

Hallå alla insatta!

Min flickvän har fått erbjudande på denna dator (se nedan för spec.) och jag har väl inte hängt med riktigt den sista tiden? Jag förutsätter dock att det här en riktigt bra dator?

Det jag är mest fundersam över är vad T2500 står för och vad för hastighet det är på processorn i jämförelse med en stationär kanske?

Vad säger ni om denna bärbara dator ifrån HP? Är det något att satsa på? Det fanns en "mindre" variant också men jag gillar att det följer med 2Gb RAM.

Tacksam för de svar jag kan få...

Tekniska specifikationer

Modell
HP Pavilion dv82zzEA

Processor
Intel Core Duo T2500

Cacheminne
2048 kB integrerad

Chipset
Intel i945P

Internminne
2048 MB DDR2 SDRAM (2 x 1024 MB)

Minnesplatser
2 st varav 0 lediga (max 2048 Mb)

Hårddisk
2 x 100 GB UATA100 (5400 rpm)

Diskettenhet
Nej

Bildskärm
17,0" TFT WXGA (1440 x 900) Ultra Brightview

Grafik
nVIDIA GeForce Go 7400

Grafikminne
128 MB DDR SDRAM + 128 MB delat via Turbo Cache

Extra lagring
DVD±RW med Lightscribeteknik och Dual layer

Övrig lagring
6-i-1 kortläsare för minneskort-kort (SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Smart Media)

Ljud
Integrerat SB Pro-kompatibelt (ej surroundljud)

Högtalare
Integrerade Altec Lansing stereohögtalare

Modem
56 kbit/s data/fax, ITU V.90/92

Kommunikation
Trådlöst nätverk integrerat (802.11b/g), 10/100 Mbit/s Ethernet, bluetooth

Gränssnitt
4 st USB 2.0, IEEE1394 ("Firewire"), s-video, IR för fjärrkontroll, extern bildskärm, modem (RJ-11), nätverk (RJ-45), hörlurar, mikrofon

TV-ut
via S-Video, kabel medföljer ej

Kortplatser
1 st ExpressCard/54, 1 st PC Card typ I/II

Tangentbord
Windows-kompatibelt

Mus / pekdon
Styrplatta med extra rullningsfunktion

Batteri
ca 3-3,5 tim, Litiumjon

Övrigt
Fjärrkontroll medföljer (förvaras i Express Card-plats)

Vikt
ca 4,1 kg

Mått (HxBxD) cm
3,8-4,9 x 39,7 x 28,2 cm

Operativsystem
MS Windows XP Home Edition SP2

Garanti
3-års garanti med hämtservice

Visa signatur

Asus P4C800/GOLD | P4 3.0/800 | 350W Enermax | 512 DDR PC3200 | Gainward GeForce4 Ti/400 128Mb | Hercules Game Theater 6.1 | Samsung SyncMaster 19" 900SL+ (1600x1200/85Hz) | Plextor DVD-RW 708A | Windows XP Pro | Fuji FinePix S304 Digitalkamera

Permalänk

Lik min i design och jag är stennöjd med min. Kan säga att du kommer få många svar i att den är släpbar, själv har jag inga problem att "släpa" den 1h till skolan. Tror att det är fullsize tangentbord på den som jag har och det är underbart.

Bra med 2gb minne, gott om hårddsikplats och bra batteritid. Vad kostar den?

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk

T2500 är en core duo på 2.0GHz, med andra ord bland det vassaste som finns just nu på den mobila marknaden.

http://www.intel.com/products/processor/coreduo/specs.htm

Visa signatur

Asus Maximus VIII Impact
Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz
EVGA GeForce GTX 1080 SC Gaming ACX 3.0
Kingston HyperX Predator DDR4 PC26600/3333MHz CL16 2x8GB
Intel 730 Series 2.5" SSD 480GB

Permalänk

_släpbar_ dator!
2xhdd samt 17" skärm, det är ingen ultraportabel det är snack om här. Men ruskigt fina specs har den. Den där går det nog att lira de flesta spel på.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue Marlin
Lik min i design och jag är stennöjd med min. Kan säga att du kommer få många svar i att den är släpbar, själv har jag inga problem att "släpa" den 1h till skolan. Tror att det är fullsize tangentbord på den som jag har och det är underbart.

Bra med 2gb minne, gott om hårddsikplats och bra batteritid. Vad kostar den?

Alldelles korrekt... det är fullsize tangentbord på den och det är ett krav av min flickvän. Nu är det förmodligen jag som kommer att använda den mest och vi ska inte behöva "släpa" på den allt för ofta då jag har en tunn bärbar redan (HP/Compaq nx7010) som lätt plockas med vart man än befinner sig...

Den totala summan på den blir omkring 15.000 har jag räknat ut och det är en leasingdator det här som man sedan köper ut efter 36 månader och som sagt.. +/- 15.000 har jag räknat ut att den kommer att kosta oss.

Visa signatur

Asus P4C800/GOLD | P4 3.0/800 | 350W Enermax | 512 DDR PC3200 | Gainward GeForce4 Ti/400 128Mb | Hercules Game Theater 6.1 | Samsung SyncMaster 19" 900SL+ (1600x1200/85Hz) | Plextor DVD-RW 708A | Windows XP Pro | Fuji FinePix S304 Digitalkamera

Permalänk

Det är ett bra pris, och 4.1kg är inte mycket. Min lillesyster brukar låna den ibland och om hon kan bära runt på den utan problem så Inga 16kgs hantlar precis.. det är 4kg som man har i en bekväm laptop väska..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue Marlin
Det är ett bra pris, och 4.1kg är inte mycket. Min lillesyster brukar låna den ibland och om hon kan bära runt på den utan problem så Inga 16kgs hantlar precis.. det är 4kg som man har i en bekväm laptop väska..

Vad tror ni den kommer att hamna på för pris i handeln när den släpps (vilket jag förstår att den inte har gjort än då jag söker efter maskinen?

Spel bryr vi oss inte om så mycket men däremot "arbetar" jag ganska mycket med Photoshop och det lär väl den här maskinen räcka till med bra väl?

Hur bra är egentligen grafikkortet och hur är egentligen skärmen (17,0" TFT WXGA (1440 x 900) Ultra Brightview)?

1440x900 låter väldigt konstigt men det kanske är en standard på 17" skärmar bärbart? Kör idag 1280x800 och skulle egentligen vilja ha bra mycket mer men det kanske man inte kan få på bärbara idag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ProXyon
Vad tror ni den kommer att hamna på för pris i handeln när den släpps (vilket jag förstår att den inte har gjort än då jag söker efter maskinen?

Spel bryr vi oss inte om så mycket men däremot "arbetar" jag ganska mycket med Photoshop och det lär väl den här maskinen räcka till med bra väl?

Hur bra är egentligen grafikkortet och hur är egentligen skärmen (17,0" TFT WXGA (1440 x 900) Ultra Brightview)?

1440x900 låter väldigt konstigt men det kanske är en standard på 17" skärmar bärbart? Kör idag 1280x800 och skulle egentligen vilja ha bra mycket mer men det kanske man inte kan få på bärbara idag?

kommer inte hamna i handeln då det är en hempc.

1440 x 900 är standard på 17" WXGA

Permalänk

visst kan hempc hamna i handeln. morsan har precis köpt en FS amilo 3438 som hempc

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
kommer inte hamna i handeln då det är en hempc.

1440 x 900 är standard på 17" WXGA

Det är Widescreen skärm, därför du kanske tycker det verkar konstigt.

Visa signatur

Permalänk

passa på att låna tråden lite:
någon som har sett en laptop med 15"4 skärm och NVgo6800256mb?
eller nått i närheten? (tex, ati x1600 eller nvidias motsvarighet.. go7600 tror jag den hette)

Visa signatur

Trust is a weakness,
betrayal is the hidden blade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Najsman
visst kan hempc hamna i handeln. morsan har precis köpt en FS amilo 3438 som hempc

ok men det är FSC då, HP kör inte samma race.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Najsman

Grattis till köpet av en riktigt kass dator! Har en likadan själv och det finns en bugg i moderkortet i samtliga dessa datorer ur X343X-serien vilket gör att datorn hänger sig en kort stund, 1-2 sekunder, när du lyssnar på musik, spelar eller kollar på film... Själv ska jag häva köpet på min, accepterar inte när musiken/filmen/spelet hackar.

Permalänk
Medlem

Alla X343XM bråkar inte så han kan visst få vara nöjd, precis som jag är. Men skulle inte rekommendera nån att köpa en pga risken.

Åter till Topic, Det verkar vara en Hempc. Vårt företag har precis fått nytt erbjudande om liknande dator fast med Turion ML40 istället, för 396:- bruttto/mån och ett sämre grafikkort (antar jag, inbyggt Intel).

Vad blir bruttoavdraget på ditt erbjudande?

EDIT: Hårddiskarna är även bara 4200Rpm i vårt erbjudande

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belch
Alla X343XM bråkar inte så han kan visst få vara nöjd, precis som jag är. Men skulle inte rekommendera nån att köpa en pga risken.

Åter till Topic, Det verkar vara en Hempc. Vårt företag har precis fått nytt erbjudande om liknande dator fast med Turion ML40 istället, för 396:- bruttto/mån och ett sämre grafikkort (antar jag, inbyggt Intel).

Vad blir bruttoavdraget på ditt erbjudande?

EDIT: Hårddiskarna är även bara 4200Rpm i vårt erbjudande

Det är en hempc (via Regionssjukhuset Västra Götalands län (Göteborg)).

492:- Brutto och 329 netto.. Tycker det verkar vara ett rätt hyffsat pris?

Vi har iaf bestämt oss för att hoppa på erbjudandet. Min flickvän får ta min nuvarande laptop (compaq/hp nx7010 som jag förövrigt anser räcker till gott och väl egentligen) så tar jag denna

Vad innebär egentligen Intel Core Duo T2500? Kan någon förklara det för mig? Jag ringde HP supporten och frågade vad det var för hastiget på processorn (den dubbla) och dem sa att det var 2x2500 vilket jag har uppfattat är fel (de hade ingen aning verkade det som)?

Har någon kunskapen att förklara för mig vad man vinner med att ha dubbla kärnor och vad det innebär? Om jag har förstått lite rätt så innebär det att datorn blir mindre varm, men sen då??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är en hempc (via Regionssjukhuset Västra Götalands län (Göteborg)).

492:- Brutto och 329 netto.. Tycker det verkar vara ett rätt hyffsat pris?

Vi har iaf bestämt oss för att hoppa på erbjudandet. Min flickvän får ta min nuvarande laptop (compaq/hp nx7010 som jag förövrigt anser räcker till gott och väl egentligen) så tar jag denna

Vad innebär egentligen Intel Core Duo T2500? Kan någon förklara det för mig? Jag ringde HP supporten och frågade vad det var för hastiget på processorn (den dubbla) och dem sa att det var 2x2500 vilket jag har uppfattat är fel (de hade ingen aning verkade det som)?

Har någon kunskapen att förklara för mig vad man vinner med att ha dubbla kärnor och vad det innebär? Om jag har förstått lite rätt så innebär det att datorn blir mindre varm, men sen då??

Det där med dubbla kärnor, tror jag, handlar om att processorn inte ska behöva jobba med bara en sak, utan att den kan klara av att jobba med 2 olika saker samtidigt.
(Visst en "vanlig" processor kan självklart jobba med 2 saker samtidigt, men inte lika snabb/stabilt som med en duelcore processor)

Ungefär så här: Du kan ladda ner stora filer från internet, samtidigt som du kan spela ditt favoritspel utan hack eller några andra ruskigheter.
Med andra ord: 100fps i CS!

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Det där med dubbla kärnor, tror jag, handlar om att processorn inte ska behöva jobba med bara en sak, utan att den kan klara av att jobba med 2 olika saker samtidigt.
(Visst en "vanlig" processor kan självklart jobba med 2 saker samtidigt, men inte lika snabb/stabilt som med en duelcore processor)

Ungefär så här: Du kan ladda ner stora filer från internet, samtidigt som du kan spela ditt favoritspel utan hack eller några andra ruskigheter.
Med andra ord: 100fps i CS!

Jag kan med andra ord packa upp en stor RAR-fil och göra annat utan någon märkbar skillnad Det låter för bra för att vara sant..

Är nu övertygad om att det är ett bra inköp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kan med andra ord packa upp en stor RAR-fil och göra annat utan någon märkbar skillnad Det låter för bra för att vara sant..

Är nu övertygad om att det är ett bra inköp

Japp, om jag har fattat det helt rätt, så är det exakt så.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Min fru har fått samma erbjudande. Priset på HP:s hemsida (www.HP.com) i USA är c:a $2500 exkl. MOMS etc. M.a.o. är det ett prisvärt köp

Visa signatur

qza

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksx
Grattis till köpet av en riktigt kass dator! Har en likadan själv och det finns en bugg i moderkortet i samtliga dessa datorer ur X343X-serien vilket gör att datorn hänger sig en kort stund, 1-2 sekunder, när du lyssnar på musik, spelar eller kollar på film... Själv ska jag häva köpet på min, accepterar inte när musiken/filmen/spelet hackar.

jo jag visste det också men visste inte att de skulle beställa just den, då hade jag också varnat dem innan. men som sagt alla är inte påverkade, dessutom tvivlar jag på att de kommer köra film eller spel på den. hoppas du kan häva ditt köp, verkar inte som alla lyckas med det. sorry för fortsatt off topic

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |