Permalänk
Medlem

OS för PII 266 Mhz

Jag skulle vilja ha ett lätt OS som kan köras på min gamla laptop. Som rubriken antyder är det en gammal PII:a på 266 Mhz. Finns det någon Linux-distro som kan köras på en sådan maskin stabilt?

Visa signatur

Pentium Dualcore 1.6Ghz, XFX 9600GSO, 2 gb minne, Corsair 450W

Permalänk
Medlem

slackware

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Ja, det låter ju som ett schysst OS, men det där att det är optimerat för PIII och senare kanske inte var riktigt vad jag tänkte mig. Jag kollade på listan som finns i Faq:en här, men det är ju svårt att välja bland hundra stycken. Tipsa gärna mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pesadelo
Ja, det låter ju som ett schysst OS, men det där att det är optimerat för PIII och senare kanske inte var riktigt vad jag tänkte mig. Jag kollade på listan som finns i Faq:en här, men det är ju svårt att välja bland hundra stycken. Tipsa gärna mer.

Jag hade en gammal 266'a med 32meg ram som router förut, körde Arch på den. Funkade fin fint.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

Jag kör en 233:a med 64mb ram med en serverinstallation av ubuntu. Kanske något att prova?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Re: OS för PII 266 Mhz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pesadelo
Jag skulle vilja ha ett lätt OS som kan köras på min gamla laptop. Som rubriken antyder är det en gammal PII:a på 266 Mhz. Finns det någon Linux-distro som kan köras på en sådan maskin stabilt?

Debian kommer fungera jättefint på den burken.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
slackware

Det finns väl inga binära slackware-paket? Eller?
Du kan väl inte mena att hans ka sitta och kompilera alla paket på 0.25 ghz P2?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Gentoo!

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

LFS FFS!
Skämt åsido. Prova FreeBSD. Det funkar bra på lite äldre maskiner.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Gentoo!

Har du ens en aning om hur lång tid det tar att kompilera på en så gammal maskin?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monotux
Har du ens en aning om hur lång tid det tar att kompilera på en så gammal maskin?

Jag har kört Gentoo på en 266'a, men då kompilerade jag allt på min workstation och skeppade över de binära paketen. Så det går ju om man vill

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

En kille på gentoos forum hade en 167mhz Sparc med 256mb ram tog det 4dagar att lägga in X.org + KDE

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Det finns väl inga binära slackware-paket? Eller?
Du kan väl inte mena att hans ka sitta och kompilera alla paket på 0.25 ghz P2?

Du bör nog läsa på lite mer.

Slackware installeras från binära paket, och det existerar en del tredjeparts också på http://linuxpackages.net/.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Du bör nog läsa på lite mer.

Slackware installeras från binära paket, och det existerar en del tredjeparts också på http://linuxpackages.net/.

Därav "väl".

Hade för mig att jag läst slackware som exempel på source-baserade distar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Därav "väl".

Hade för mig att jag läst slackware som exempel på source-baserade distar.

Jo egentligen är det ju det också. Men linuxpackages.net har ganska många paket. De största programmen kan man oftast hitta där.
Men själv gillar jag att kompilera först och funkar inte det så försöker jag hitta ett paket där.

EDIT: Ilja, FreeBSD funkar bra på allt enligt dig va?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

DSL är ju gjort för sånna system. DeLi är nog också bra.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Dock är ju inte DSL lätt precis om man inte har erfarenhet sen tidigare. Eller jag kanske missuppfattade vad trådskaparen menade med ett lätt OS. :S

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

jag gjorde en gentoo stage1 install på en 233:a en gång, tog en vecka att kompilera

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TSSJ
jag gjorde en gentoo stage1 install på en 233:a en gång, tog en vecka att kompilera

Kul med systemuppdateringar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag kör FreeBSD på min 233Mhz:are å 38mb ram http://blattis.2soft.se

å de funkar rätt bra iaf, lite segt att installera program å sånt men, de funkar, tuffar på.

Debian eller FreeBSD skulle ja köra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Gentoo!

Tog mig 2 dygn att få in Xorg samt Gnome miljön på en PII 233 Mhz med 512MB ram.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med lätt OS? Att det är lättdrivet och inte kräver så mycket maskinkraft eller att det ska vara lättanvänt och inte så mycket pill?

Sen är också frågan vad du ska ha det till. Surfa och maila, sätta upp en server eller kanske bara leka lite?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Lesbian GNU/Linux

[start of tip]
Klistrad: Läs mig först innan du skapar en tråd!
[end of tip]

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, Det ska vara lättdrivet och enkelt. Båda delarna alltså. Jag har egentligen bara kört Microsofts OS tidigare. Nu är Windows 95 installerat på den datorn, men jag tycker det skulle vara kul att testa något bättre OS. Egentligen kommer jag bara använda den som en skrivmaskin, den har inget nätverkskort, och jag vet inte om jag tycker det är värt pengarna att köpa det för att få en extra surfdator. Hur är ReactOS? Det lutar annars åt DSL just nu, men det är ju inte heller optimerat för så gamla maskiner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är inte Ubuntu rätt lätt om man inte installerar något av desktop-paketen?
Alltså en server-install med xorg och sen typ kdebase, gnome-core eller fluxbox? (vet inte hur mycket dom två förstnämnda drar, men jag kan inte tänka mig att det drar så mycket?)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag har debian stable på min PII:a
Skippa X så har du en resurssnål maskin
Ska du inte surfa behöver du ju ändå inte X - Går ju utan X det med, men inte lika skoj.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Är inte Ubuntu rätt lätt om man inte installerar något av desktop-paketen?
Alltså en server-install med xorg och sen typ kdebase, gnome-core eller fluxbox? (vet inte hur mycket dom två förstnämnda drar, men jag kan inte tänka mig att det drar så mycket?)

Både KDE och Gnome vore antagligen döden för den burken.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Har man nätverkskort och bredband skulle man kunna köra Debian eller Ubuntu server och sen lägga in Xfce4. Utan tillgång till Internet försvinner vitsen med dessa distar lite grann tycker jag.

Varför inte testa Slackware? Det är inte så enkelt, men mycket lärorikt om man orkar lägga lite tid på det. Dessutom ingår flera olika fönsterhanterare på en enda installations-CD.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Fluxbox skulle nog funka som WM, eller något annat i den stilen.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Både KDE och Gnome vore antagligen döden för den burken.

Låter troligt ja.

Hur mycket drar det om man har bara Gnome-core eller kdebase utan alla skumma daemons och skit egentligen?

Visa signatur