Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Problem med dator som vill stänga av sig i tid och otid.

Permalänk
Medlem

Problem med dator som vill stänga av sig i tid och otid.

Detta är verkligen förbryllande.

Broderns dator fick för sig för en månad sedan att bara börja stänga av sig utan orsak, ibland innan man kommit in i BIOS, ibland under uppstart av Windows och ibland inte förens man själv vill.

Först tänkte jag att det var windows som strulade till det, fast den stängde ju av sig innan windows laddas så windows är nog oskyldigt.
Värmen är inte heller orsaken och alla enheter är "ok".

Någon som har råkat ut för samma problem, eller bara har en ide om vad det kan vara för något problem med datorn?

Datorspec.
P4 (2.66GHz)
Abit IS7E
1Gb ram
Ide & SATAdisk

Visa signatur

| Grundare och ägare av Netx - För dig |

Permalänk

Skulle gissa på att det kan vara nätagget.. en kompis hade samma problem med sitt.. det bara dog när datorn arbetade lite.. (blev förmodligen överhettat.) så prova med ett annat nätagg..

Permalänk
Medlem

Kan det vara så simpelt? Hmm måste få tag i ett nätagg då.

Fast det är ju lite mysko att det felet uppstod efter 2år? Men, det är ju klart, el är roligt ibland

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwarfen
Kan det vara så simpelt? Hmm måste få tag i ett nätagg då.

Fast det är ju lite mysko att det felet uppstod efter 2år? Men, det är ju klart, el är roligt ibland

Alla saker slits med tiden.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Tror också på att det är nätagget.. Har haft flertalet vänner som råkat ut för just samma sak. Efter att ett nytt nätagg satts in så vipps var alla problem borta.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem med datorn i sign, och jag har nyligen bytt nätagg utan resultat. Min bara startar om 1-2 ggr i veckan helt utan anledning, kan vara när jag spelar, surfar eller bara när datorn idlar. Skumt som bara den, om nån har en lösning eller ide vad det kan vara så skriv gärna.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Klart att alla saker slits med tiden, men i detta fall är burken inte specielt mycket använd, max 2timmar om dagen om ens det.
Men det blir till att prova med ett annat nätagg. som ligger på vinden

---Uppdaterat---

Hittadet felet, det var faktiskt något med nätaget som strulade, men inte överbelastning eller för lite kräm, utan att det var glappkontakt till moderkortet så en av plintarna var svart som sotarn´s rav när jag tog lust kontakten.
Antagligen hade just den plinten inte varit korrekt fastsatt i kontaktdelen, men med lite våld löste sig allt och nu är ett OS på väg in på datorn.
Funderar på att ta en bild av den skadade plinten...

Visa signatur