Permalänk

gps till bil

Tjena,nu är det dags för att få en medhjälpare med när man kör långa sträckor inom Sverige.
Jag letar efter en gps till bilen,vill att den ska berätta var jag ska osv "ta till höger" och sådant :),eftersom jag är helt okunnig inom detta området så kan jag absolut ej veta vilka som är bra eller inte,den ska endast användas inom Sverige och ikke utomlands alltså.
Plånboken är ganska liten men ungefär 5000:- är jag villig att betala!

Tack för er hjälp!

mvh/Kalle

Visa signatur

~

Permalänk

Jag kör med Navicore och en gpspuck från classe.
Fungerar ypperligt på en Nokia N70.

Dock så slukar det batteri.
programmet finns på kjell.com.

Sen finns ju wayfinder där du betalar en abbonemangsavgift samt för trafiken till servern.
Billigare lösning om du tänker använda det kortsiktigt.

Permalänk
Gäst

Kika in under denna länk > http://www.brc.se/ < Navigation

Använder själv denna produkt Navigation Blaupunkt Lucca och är mycket nöjd.Nu kostar den förvisso drygt 550:- mer än du uppgav.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar TomToms produkter starkt. Kolla på TomTom Go 300 eller TomTom Go 500 så kommer du inte bli missnöjd. TomTom brukar anses som bäst när det gäller den här typen av navigeringsprodukter (dvs. sådana som räknar fram snabbaste/kortaste vägen och guidar dig längs med den).

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag rekommenderar TomToms produkter starkt. Kolla på TomTom Go 300 eller TomTom Go 500 så kommer du inte bli missnöjd. TomTom brukar anses som bäst när det gäller den här typen av navigeringsprodukter (dvs. sådana som räknar fram snabbaste/kortaste vägen och guidar dig längs med den).

Även jag kan rekomendera Tomtom. Bra och lättförståeligt. Du får dock bestämma dig för om det räcker med kartor över scandinavien eller om du kommer att behöva europa kartor. Behöver du europa så satsa på det med en gång. Blir bara dyrt och krångligt att ordna i efterhand.

Den här borde räcka gott och väl:Tomtom One Enligt pricerunner har den europa installerat!

Personligen föredrar jag dock mobilitet. Har en Qtek smartphone och en bluetooth gps. Skall köra Tomtom mobile på den såfort jag får mitt 1gb minneskort.

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliff
Även jag kan rekomendera Tomtom. Bra och lättförståeligt. Du får dock bestämma dig för om det räcker med kartor över scandinavien eller om du kommer att behöva europa kartor. Behöver du europa så satsa på det med en gång. Blir bara dyrt och krångligt att ordna i efterhand.

Den här borde räcka gott och väl:Tomtom One Enligt pricerunner har den europa installerat!

Personligen föredrar jag dock mobilitet. Har en Qtek smartphone och en bluetooth gps. Skall köra Tomtom mobile på den såfort jag får mitt 1gb minneskort.

TomTom One har inte hela Europa. Iaf inte enligt tomtom.com

Såhär är det med modellerna.

TomTom One - Kartor över regionen man köper den från, Skandinavien, i vårt fall och minneskortsplats.
TomTom GO 300 - Kartor över regionen man köper den från, samt minneskort.
TomTom GO 500 - Kartor över regionen man köper den från, de större vägarna i europa samt minneskort.
TomTom GO 700 - Kartor över hela europa, inbyggd hårddisk på 2,5 GB, samt fjärrkontroll.

Värt att notera är att det faktiskt är TomTom One som har den bästa GPS-mottagar-kretsen, SiRF Star III. Denna ger bättre precision och snabbare fix än den i de andra enheterna (som f.ö. är ospecificerad). Inte för att man behöver detta i någon av enheterna, men intressant ändå.

Edit: Go 500 och Go 700 har tydligen någon slags inbyggd bluetooth handsfree car kit också.

Edit 2: Go 300 ser ut som en ganska dålig deal egentligen. Klenare processor i den än One och den saknar inbyggd elektronisk GPS. Något som One verkar ha. Kolla på tomtom.com så hittar du säkert något.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design

Permalänk
Medlem
Citat:

TomTom One har inte hela Europa. Iaf inte enligt tomtom.com

Såhär är det med modellerna.

TomTom One - Kartor över regionen man köper den från, Skandinavien, i vårt fall och minneskortsplats.
TomTom GO 300 - Kartor över regionen man köper den från, samt minneskort.
TomTom GO 500 - Kartor över regionen man köper den från, de större vägarna i europa samt minneskort.
TomTom GO 700 - Kartor över hela europa, inbyggd hårddisk på 2,5 GB, samt fjärrkontroll.

Värt att notera är att det faktiskt är TomTom One som har den bästa GPS-mottagar-kretsen, SiRF Star III. Denna ger bättre precision och snabbare fix än den i de andra enheterna (som f.ö. är ospecificerad). Inte för att man behöver detta i någon av enheterna, men intressant ändå.

Edit: Go 500 och Go 700 har tydligen någon slags inbyggd bluetooth handsfree car kit också.

Edit 2: Go 300 ser ut som en ganska dålig deal egentligen. Klenare processor i den än One och den saknar inbyggd elektronisk GPS. Något som One verkar ha. Kolla på tomtom.com så hittar du säkert något.

Hmm lät för bra för att vara sant. Hade den haft europa kartor som det står på pricerunner så hade det varit en riktigt bra deal.

Edit: För 1000-1500 får man extra kartor på ett SD minneskort som bara är att stoppa i enheten. Man skall tydligen kunna koppla ihop Tomtom one med sin mobil. Dock utan handsfreefunktionen. Har inte listat ut vad detta skall vara bra för. Ännu ett plus för tomtom är att du har alla kartor installerade och behöver inte vara uppkopplad via exempelvis mobil och betala för gprs trafik.

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Hedersmedlem

Har en Acer n35 PDA med GPS som jag tycker gör det den ska till ett rimligt pris. Jag gav 3290 i höstas med Skandinavien förinstallerat på ett 256MB minneskort. Enda dåliga som jag märkt är att om man använt GPSen och går in nånstans där den tappar kontakt med satelliterna så måste man boota om den, men so what, ett knapptryck extra blir man ju inte så sliten av.
Idiotiskt lång länk---> http://www.acercomputer.se/acereuro/page4.do?dau22.oid=7706&U...

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Har en Acer n35 PDA med GPS som jag tycker gör det den ska till ett rimligt pris. Jag gav 3290 i höstas med Skandinavien förinstallerat på ett 256MB minneskort. Enda dåliga som jag märkt är att om man använt GPSen och går in nånstans där den tappar kontakt med satelliterna så måste man boota om den, men so what, ett knapptryck extra blir man ju inte så sliten av.
Idiotiskt lång länk---> http://www.acercomputer.se/acereuro/page4.do?dau22.oid=7706&U...

Om det händer under färd i bilen kan det ju bli lite problematiskt och jobbigt.
När jag körde Tomtom i min handdator och man körde in i en lång tunnel tex så tappade man givetvis kontakten med satteliterna. Men då förutsatte programmet att man bibehöll sin fart och pilen fortsatte frammåt på vägen tills man kom ut ur tunneln och satteliterna hittades igen. Pilen blev då uppdaterad med ny position.

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Medlem
Citat:

När jag körde Tomtom i min handdator och man körde in i en lång tunnel tex så tappade man givetvis kontakten med satteliterna. Men då förutsatte programmet att man bibehöll sin fart och pilen fortsatte frammåt på vägen tills man kom ut ur tunneln och satteliterna hittades igen. Pilen blev då uppdaterad med ny position.

De tomtomarna med inbyggd kompass fixar ju det där. De ger en uppskattning på var du är med hjälp av kompassen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"hela europa" har inte Tomtom utan västra och skandinavien.
USA finns även.
Östra europa är en blind fläck på kartan.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag menade inte riktigt så utan ex. att man stannar nånstans och går in på ett köpcenter, idrottshall eller liknande så att den är utan satellitkontakt en längre stund. Då verkar det som om nåt går i baklås för PDAn hittar inte ens sin egen GPS-enhet utan reboot. Det funkar felfritt under färd. Har iofs inte kört i några längre tunnlar men skulle inte tro att det är nåt problem. Den här mysko hängningen är dessutom inte absolut utan det händer ibland, ibland inte. Kan ju vara jag som haft otur så man skulle kanske lämna in den för garantibyte. Har bara inte använt den så mycket att det hunnit irritera mej, övrigt funkar perfekt.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Vill inte ha någon som är i en mobil så de kan ni skippa.

Men denna länk här nedanför,den är helt avskild från mobilitet och kan direkt komplas in till bilen hoppas jag,följer stativ och sådant med?

http://se.pricerunner.com/computing/computers/gps-receivers/5...

Visa signatur

~

Permalänk

rekommenderar dig att köpa en Garmin Sreetpilot i3. Har själv en sådan.

Fördelar:
------------
Portabel
Lätt att komma igång
Priset

Nackdelar:
--------------
Skärmen KAN (obs bör ej) kännas liten, fast det är en smaksak jag tycker den är helt OK.
Kartan är lite gammal, ex nybyggda rondeller syns ej på kartan.
Den är lite envis. Ex när man väljer att undvika grusvägar så gör den ändå inte det. Kanske beror på att den inte vet vilka vägar som är grus/asfalt..

Jag e grymt nöjd iallafall.

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleJ
Vill inte ha någon som är i en mobil så de kan ni skippa.

Men denna länk här nedanför,den är helt avskild från mobilitet och kan direkt komplas in till bilen hoppas jag,följer stativ och sådant med?

http://se.pricerunner.com/computing/computers/gps-receivers/5...

Enligt tomtom.com så följer det med ett sk. suction mount, d.v.s. ett sånt som du sätter fast med sugkopp på vindrutan.

Här står det mer exakt vad som följer med: http://tomtom.com/products/section.php?ID=143&Section=250&Lan...

Om du inte behöver kartor till mer än skandinavien kommer du bli riktigt nöjd med TomTom One.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyckte jag läste M3s test om att de rekommenderar MIO 269+.

Permalänk
Medlem

Går det att använda Microsoft Autoroute och en GPS till bilen som en navigator? Jag köpte nyligen en bärbar dator och jag funderar på att köpa en GPS till bilen och Autoroute istället för navigator.

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [!]
Tyckte jag läste M3s test om att de rekommenderar MIO 269+.

Är du säker på att du gjorde det?

När jag söker i M3s artikelarkiv så hittar jag inget test som har med MIO 269+, och jag hittar inte ens någonting ALLS om MIO 269+ eller MIO öht.

Vilka andra mottagare var med i det här testet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
Går det att använda Microsoft Autoroute och en GPS till bilen som en navigator? Jag köpte nyligen en bärbar dator och jag funderar på att köpa en GPS till bilen och Autoroute istället för navigator.

En kompis gjorde detta och det fungerade helt ok. Själv har jag bara erfarenhet av Route66 på laptop i bil. Funkade helt ok. Några nackdelar var att kartan alltid hade norr uppåt på skärmen, dvs kartan följde ej med bilens rörelse. Sen så räknade ej programmet om färdvägen om man körde fel. Man fick hitta tillbaka på rätt spår själv.

Ang Tomtom one så såg jag den inatt i taxin på väg hem. Ganska smidig sugproppsannordning, men jag tyckte att det var mycket sladdar som hängde hursomhellst under navigatorn. Iom att den inte var igång så fick jag aldrig rett ut hur bra den var.

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Medlem
Citat:

En kompis gjorde detta och det fungerade helt ok. Själv har jag bara erfarenhet av Route66 på laptop i bil. Funkade helt ok. Några nackdelar var att kartan alltid hade norr uppåt på skärmen, dvs kartan följde ej med bilens rörelse. Sen så räknade ej programmet om färdvägen om man körde fel. Man fick hitta tillbaka på rätt spår själv.

Ang Tomtom one så såg jag den inatt i taxin på väg hem. Ganska smidig sugproppsannordning, men jag tyckte att det var mycket sladdar som hängde hursomhellst under navigatorn. Iom att den inte var igång så fick jag aldrig rett ut hur bra den var.

Ah trist att höra men man överlever.. Har dock ett annat problem just nu. Köpte mig en GRP mottagare från kjell; http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
och Microsoft Autoroute 2006. Jag kopplade allt i min peugeot 206 rc och satte igång Autoroute på min bärbara men jag får bara meddelandet "receiving data" och därefter att den inte hittar någon satellit. GPS mottagaren funkar som den skall.. Jag har installerat alla nödvändiga saker.

Undrar också om jag borde köpa ett annat program istället då Autoroute tydligen inte var så bra, jag vill helst slippa köpa en hel navigatorpaket och bara programvara.

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"

Permalänk
Medlem
Citat:

Är du säker på att du gjorde det?

När jag söker i M3s artikelarkiv så hittar jag inget test som har med MIO 269+, och jag hittar inte ens någonting ALLS om MIO 269+ eller MIO öht.

Vilka andra mottagare var med i det här testet?

Nu letade jag fram tidningen för din skull

Garmin i3, Mio 269+(rekommenderas), TomTomGO 700, TomTom Go 500, Navman icn 520, TomTom One (Rekommenderas), Navman icn 320, Magellan roadman 800, Garmin C340, Navman icn 550(rekommenderas), Medion pna 240, Navman pin 570, LG ln600(rekommenderas), Route 66 mobile 7(rekommenderas), TomTom mobile 5 (rekommenderas).

Permalänk
Medlem

Kör med Tom Tom, mycket enkelt

Visa signatur

Nefret

Permalänk
Medlem

Jag kör med TomTom mobile på min Qtek 8310 mobiltelefon.
Hela skandinavien på ett kort, komplett med svensk röst och 3D-grafik och en kanonbra gränssnitt.
Eftersom telefonen har internetuppkoppling så kan man prenumerera på väder vid ens position, och ställa in så den uppdaterar trafiksituationen och navigerar runt köer!

Vill du inte byta telefon så finns TomToms egna navigatorer med pekskärm som är kanonbra!
(Det var erfarenheten av deras navigatorer som gjorde att jag valde TomTom även i telefon).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
Ah trist att höra men man överlever.. Har dock ett annat problem just nu. Köpte mig en GRP mottagare från kjell; http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
och Microsoft Autoroute 2006. Jag kopplade allt i min peugeot 206 rc och satte igång Autoroute på min bärbara men jag får bara meddelandet "receiving data" och därefter att den inte hittar någon satellit. GPS mottagaren funkar som den skall.. Jag har installerat alla nödvändiga saker.

Undrar också om jag borde köpa ett annat program istället då Autoroute tydligen inte var så bra, jag vill helst slippa köpa en hel navigatorpaket och bara programvara.

Hur vet du att GPS:en fungerar som den skall? Har du använt ett testprogram och sett att den hittar sateliter?
Om den gör det så borde det vara inställningarna i Autoroute som är fel. Tror du skall ställa in en port för GPS samt skriva in rätt baudrate. Iom att det är en usb gps så tror jag att det blir ett virtuellt serieportsnummer på den.

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Medlem

Hur är det för Qtek 9100 samt vilken GPS "puck?" ska man använda sig av?

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Hur är det för Qtek 9100 samt vilken GPS "puck?" ska man använda sig av?

Står lite info i denna tråden: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=565056

Sen har du fått PM i din inbox!

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur vet du att GPS:en fungerar som den skall? Har du använt ett testprogram och sett att den hittar sateliter?
Om den gör det så borde det vara inställningarna i Autoroute som är fel. Tror du skall ställa in en port för GPS samt skriva in rätt baudrate. Iom att det är en usb gps så tror jag att det blir ett virtuellt serieportsnummer på den.

Yupp testade autoroute idag igen och det funkade av en konstig anledning. Körde dock fel vid rundellen i kirseberg och skitet stannade, fick köra tillbaka. Trodde inte det skulle vara så jobbigt. Men tanke på att jag ska billuffa genom Europa till Turkiet hade det nog varit smart att slippa sånt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Står lite info i denna tråden: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=565056

Sen har du fått PM i din inbox!

hehe okey har messat tillbaka.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Går det att byta batteri i TomTom Go eller One? Alltså finns det någon guide på nätet hur man går till väga hårdvarumässigt?

Jag kommer att köpa en bara jag vet att det går att byta batteri (helst själv då, jag är inte främmande för att löda om det behövs) om 2-3 år, när det är slut.

Permalänk