Permalänk
Medlem

Nybörjare på Linux

Tjo!
Hade tänkt börja använda Linux på min serverdator men måste ha lite info om det först. Finns det grafiska menyer som windows i linux eller är det bara textbaserat? Är det krångligt att arbeta med, tänker på om man måste sitta och installera massa program, eller skriva kod, för att kunna köra ett så vanligt program som winamp t.ex.? Jag har aldrig sett hur linux ser ut mer än Ubuntu som jag testade lite snabbt men lessnade fort när jag märkte att man behöver mycket kunskap om en så enkel sak att flytta en fil från en mapp till en annan. Sen att det bara var textbaserat bleb jag riktiigt less på också. Finns det något linux som skulle kunna passa mig?

Permalänk
Medlem

Nä det gör det nog inte.. Ubuntu är vad jag hade rekommenderat iaf. Kör Windows-server istället..

Permalänk

Om du inte tål "textbaserat bleb" och inte vill lägga ned tid och energi på att läsa, lära dig och förstå gör du nog bäst i att hålla dig till Windows.

Permalänk
Medlem

så linux kan alltså inte användas av den vanliga användaren? Det används endast till server? Eller är det så att den vanliga användaren sitter och skriver miltals med textrader för att göra de enklaste sakerna som man gör med ett knapptryck i windows?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av musse1
så linux kan alltså inte användas av den vanliga användaren? Det används endast till server? Eller är det så att den vanliga användaren sitter och skriver miltals med textrader för att göra de enklaste sakerna som man gör med ett knapptryck i windows?

Svaret är ganska enkelt: eftersom du frågar efter en distro att använda som server så ges bara exempel som saknar allt som kräver mycket kraft, d.v.s. främst de grafiska funktionerna.

EDIT: Om du vill ha en massa grafiska funktioner ska du alltså inte fråga efter något att använda som server.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

nu frågade jag ju just efter grafiska funktioner eftersom jag lätt vill använda min server, trodde det framkom ganska tydligt av första posten

Permalänk
Medlem
Citat:

nu frågade jag ju just efter grafiska funktioner eftersom jag lätt vill använda min server, trodde det framkom ganska tydligt av första posten

Och som jag skrev i förra posten:vill du ha grafiskt ska du inte fråga efter en serverdistro, utan istället välja en sådan som är anpassad för desktop. Självklart går det att installera grafiska funktioner på en serverinstallation också, men då krävs alla dessa "miltals med textrader" som du verkar sky.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ger upp, orkar inte bry mig mer om detta när man inte får hjälp med det man frågar efter, håller hårt i windows och kör vidare på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

ger upp, orkar inte bry mig mer om detta när man inte får hjälp med det man frågar efter, håller hårt i windows och kör vidare på det.

Din fråga är besvarad: vill du ha grafiska funktioner ska du installera annat än en serverinstallation, vilket det finns åtskilliga trådar om redan, samt länkar i FAQ.

Visa signatur

Permalänk

Eller så kanske du helt enkelt tar och läser lite på grunderna själv och visar att du orkar bry dig.

Grafik i Linux? Tja... du kan rita bilder på hålkorten men det kanske inte var riktigt vad du letade efter?

Ärligt talat, om du orkat leta dig ner till "*Nix-screenshot"-tråden ens...

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Sa bara att jag vill ha det på min serverdator, kan väll använda win xp på den om det ska vara så. Klassar det ändå som en server eftersom den inte används mer än till webserver och bnc. Används inte som arbetsdator men jag ville ha något lätt att arbeta med.

Edit: Igen, som det står i topic så är jag nybörjare och hade inte ens en aning om att "nix" var linux eftersom vi är i UNIX - Övriga operativsystem.

Permalänk
Medlem

Re: Nybörjare på Linux

Citat:

Tjo!
Sen att det bara var textbaserat bleb jag riktiigt less på också. Finns det något linux som skulle kunna passa mig?

Om jag tänker 'grafisk gränssnitt vid serverinstallation' så är den första disten som slår mej Mandriva. Personligen gillar jag den inte men (om jag inte minns fel) jag satte upp en server mer eller mindre enbart med hjälp av grafiskt gränssnitt. Och installation av program sköts nog fortfarande av en 'kryssa-i'-lista i Mandriva. Det finns säkert flera distar som erbjuder detta men Mandriva (då Mandrake) är den enda jag testat att köra som server.

Är det en webserver du ska sätta upp så kanske xampp-paketet (som jag inte heller gillar) kan va något som underlättar för dej.

För 'finjusteringar' kommer du nog inte att kunna undvika 'textbaserad bleb' oavsett dist.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sa bara att jag vill ha det på min serverdator, kan väll använda win xp på den om det ska vara så. Klassar det ändå som en server eftersom den inte används mer än till webserver och bnc. Används inte som arbetsdator men jag ville ha något lätt att arbeta med.

Edit: Igen, som det står i topic så är jag nybörjare och hade inte ens en aning om att "nix" var linux eftersom vi är i UNIX - Övriga operativsystem.

Vilka servertjänster hade du tänkt köra? SUSE har ett grafiskt konfigurationsprogram för att ställa in bl.a webbserver, VNC (fjärrstyrning), Samba (filserver) och DNS. För att göra mer avancerade inställningar måste du däremot ändra i filer och skriva lite i ett terminalfönster.

SUSE kan du t.ex installera från http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/10... Läs README-filen vad du ska ladda ned.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi komma nån vart. Jag vill ju kunna göra vad som helst i princip. Är det olika från linux till linux vad man kan och inte kan göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu börjar vi komma nån vart. Jag vill ju kunna göra vad som helst i princip. Är det olika från linux till linux vad man kan och inte kan göra?

I grund och botten är det samma. Men det finns såklart vissa skillnader. Olika distar använder olika program osv.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Skulle faktiskt rekomendera Ubuntu men INTE den "serverinstallationen" du antagligen hade testat. Kanske inte spesifik server, men om du vill ha grafiskt från början och det mesra ska funka så är det ett bra alternativ.
Annars så är det Debian på servrar enligt mig, men där krävs lite förkunskaper om du ska få allt att funka som du vill.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Men linux är alltså ingenting för moster lisa utan då ska man hålla sig till windows, som t.o.m morsan klarar av? Inte ett dugg användarvänligt utan man behöver en del datorkunskaper för att klara av det.

Permalänk
Medlem

Ja, men det visste du väl redan..

Permalänk
Medlem

varför sattsar man då inte på ett användarvänligt linux?

Permalänk
Medlem

Det är ju det Ubuntu är. dock EJ serverinstallationen.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Det skiljer sig från dist till dist, det finns bra exempel på lätta distar (tex. ubuntu, suse, mandriva).

edit:
Du kan testa att göra detta testet och se vad det ger dig för dist
http://www.zegeniestudios.net/ldc/index.php?select_lang=true

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem

Det FINNS användarvänliga Linux... Om du sätter någon som aldrig sett en dator framför just en sådan så spelar det ingen roll vilket operativsystem datorn kör, personen skulle ändå inte kunna ett skit, och skulle antagligen ha lika lätt för att lära sig om det var Linux eller Windows. Anledningen till att Windows anses kunna användas av moster Lisa, är för att moster Lisa antagligen har sett (och använt) Windows innan.

Men till och med det går att åtgärda, då det finns åtskilliga fönsterhanterare som, till utseendet, är väldigt lika Windows. Och om man använder en sådan, så lär man sig till slut Linux. Inga problem.

Plugga in en skiva med Ubuntu eller Kubuntu och jag tror du kommer långt. Om du vill ha ännu mer grafiskt så gör som de andra har sagt och installera Mandriva eller SuSE.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men linux är alltså ingenting för moster lisa utan då ska man hålla sig till windows, som t.o.m morsan klarar av? Inte ett dugg användarvänligt utan man behöver en del datorkunskaper för att klara av det.

Det beror på vad man ska göra. Att surfa, maila och skriva brev är i mitt tycke lika användarvänligt i Linux som Windows. Att konfigurera serverprogram är däremot inget som en "vanlig" datoranvändare gör och därför finns det oftast inget GUI till det.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem

fedora ska ha grafiska program till server stuff. Sök på fedora på google så hittar du ganska snabbt. Eller så finns det SMEserver som har ett grafisk webgränssnitt för att fixa saker.

Visa signatur

8D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag vet inte hur många trådar detta redan tagits upp i, så du kan nog hitta mycket information genom att söka på forumet.

En guide till vilken dist som passar vem: http://bbs.linux.se/viewtopic.php?t=503.

Håll till godo!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Om du inte tål "textbaserat bleb" och inte vill lägga ned tid och energi på att läsa, lära dig och förstå gör du nog bäst i att hålla dig till Windows.

bleb = blev

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en konfliktsituation här. Du efterlyser ett operativsystem som skall vara enkelt, anklagar windows för att det är för enkelt, och anser dessutom inte att något annat du har testat än windows är enkelt. Det verkar lite svårt då?
Det finns ingenting i livet som är svårt om man vet hur man skall göra.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem

Kan alla bara sluta skriva i denna tråd? Det är uppenbart att killen inte vill ha hjälp, utan uppmärksamhet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

varför sattsar man då inte på ett användarvänligt linux?

För de som gör det behöver inte användarvänlighet, de behöver möjligheter och kraft istället.

Visst kan du få grafiskt på din Linux server.. men vadför? Det finns fortfarande inga program för att styra de tjänster du hade tänkt. t.ex Grafisk webbserver som ligger i ett fönster hela tiden, eller Detsamma med en irc-bouncer. Det existerar bara under windows. Där måste det finnas en ikon eller fönster igång för att se om ett program är igång.

Permalänk
Citat:

Nej nu får du ge dig, min mamma kör linux utan problem.

Känner flera mammor helt utan datorkunskaper som med enkelhet kör linux. Visserligen hjälper jag min mamma lite med datorn ibland, men det gjorde jag när hon hade XP också, men det har iaf minskat efter att jag la in linux åt henne. Inga virus jag behöver ta bort tex.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4