Permalänk

Duger detta system till nått?

Antec sonata2
Asus A8V-E SE
Athlon 64 3200+
corsair 2x512 PC3200
Saphire radion x800 GTO Ultimate 256mb
Zalman CNPS9500LED

Kommer detta system att prestera hyffsat bra? ATI kortet är ett måste. Jag kör med en vga>scart kabel som endast fungerar med ATI kort. Detta skulle kosta ca 7500:- Går det att få bättre för pengarna? Duger mobot till nått eller finns det bättre val med typ samma prestanda?

Visa signatur

1: AMD 64 3200+ - x800 - 530gb sata
2: P4 1.6 - 9500np - 520gb
"Trying is the first step towards faliure"

Permalänk
Medlem

detta är bättre

Antec Sonata II
EPoX S939 NVIDIA nForce4
Athlon 64 3500+
Kingston Dual Channel 2x512 MB PC3200
POWER COLOR ATI RADEON X850 XT 256MB
Zalman CNPS7700

Pris: 7320:-

netgiganten.se

Visa signatur

Compucase 6AR6 MidiTower Black/Silver 400W | AMD Athlon 64 3700+ | Corsair Dual Channel 2x512 | Club-3D GeForce® 7900GT | Maxtor DiamondMax 10 - 200 GB|

Permalänk

Jo det verkar ju mycket bättre. Men vågar man lite på ett sånnt företag? (Har aldrig hört talas om det företag.) Samt hur är epox kortet? En grej som jag glömde är att den skall vara hyffsat tyst! Det är väldigt viktigt att den är tyst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett tappert försök att gå över till Asus då jag hört att de skulle vara stabila och bra. Men efter att jag haft hemma 2st asusbrädor och båda var lr blev defekta inom några dar gick jag till baka till trygga EpoX. Kalla det otur eller vad ni vill jag tyckte Asus=instabilt skräp. Har haft 4 st EpoX-brädor och aldrig någonsin haft tillstymme till strul.

Du kommer nog däremot vilja byta ut fläkten på nordbryggan till en passiv fläns istället.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Min brors Epox bräda har det varit problem med PS/2 kontakterna slutade att fungera bara sådär

Permalänk

Moderna grafikkort har S-VHS-utgång vilket gör en vga->scart-konverter onödig. Den enda anledningen till att inte använda den inbyggda S-VHS-utgången är om din TV inte klarar av just S-VHS (Super-VHS) utan bara vanlig VHS. Det enda du kan behöva köpa till är en SVHS-till-SCART-omvandlare, men den kostar max 100:-, och har din TV SVHS-ingång (vilket de flesta har) så behövs inte ens det. Så om din TV klarar S-VHS så kan du utan problem köpa ett nVidia-kort istället t.ex. Point of View GeForce 6800GS 256Mb som kostar ungefär lika mycket som det du valt, men ger bättre prestanda.

Permalänk

Skall du ha den tyst, så bör du byta fläkt på grafikkortet så småningom, de medskickade kylarna brukar inte vara särskilt tysta, Zalman VF700 eller Arctic Cooling ATI silencer är bra kylare för grafikkort.
Att tänka på är att Antec Sonata II har en lufttunnel som går från chassits baksida och mynnar ut ovanför processorn, eftersom CNPS9500 transporterar luft i horisontalled, så kan den inte utnyttja lufttunneln. Å andra sidan så kan man ju plocka bort lufttunneln och det fungerar bra ändå, eftersom CNPS9500 då transporterar luft direkt mot utsugsfläkten på baksidan av chassit.

En variant till kylning är att köra på en Thermalright XP-90 (utan fläkt) och montera in en 92mm fläkt på avsedd plats i lufttunnelns mynning.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Så Epox är bra grejjer. Men det jag menade var om man vågar lite på firman som säljer prylarna... Klarar sig nordbryggan utan fläkt i dessa?

Brainchild: Jag har tidigare kört med svideo kabel men det är SANSLÖST mycket skarpare bild med en vga>scart kabel.

Wrongtarget: Det var därför jag valde det grafikkortet den har en passiv flänslösning med heatpipe. Så man slipper att byta den. Och ang tuneln så går den ju o ta bort som du säger. men jag är lite funderande till tystheten i 9500 jag gillade zalmans solfjädrelösning som jag har på min server eftersom att man kunde byta fläkt till en tyst120mm adda fläkt som man sedan kopplade ner på ca 5v

Finns det andra configurationer som skulle vara bättre för samma peng? Kanske ett intelsystem? Jag är ju igentligen en intelsnubbe..

Visa signatur