Permalänk
Medlem

Överklockning av 7800 GS

Jag kan inte använda RivaTuner 2 (15.8) för att överklocka mitt 7800GS, jag får bara "Unsupported driver detected".
Har testat att överklocka lite med nVIDIA och Coolbits, och det funkar ju hyfsat men skulle hellre använda RivaTuner till det. Och går det att ändra spänningen till GPU:n med RivaTuner eller måste man byta BIOS för det?

Dessutom har jag lite problem då jag kör 3DMark 05 i relativt höga frekvenser (omkr 510/1430), jag får inga artifakter, däremot så låser sig datorn eller startar om. Samma gäller för spel, t.ex. i BF2 så klarar inte kortet en minnesfrekvens på >1330-1350 MHz utan att datorn låser sig. Tycker det borde inte vara en så "kantig" övergång mellan fungerande och icke-fungerande. Hur är det för andra?

Hoppas ni har några nyttiga svar till mig nu.
Ciao!

Visa signatur

Moddning är beroendeframkallande.

Permalänk
Medlem

Re: Överklockning av 7800 GS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av excited
Jag kan inte använda RivaTuner 2 (15.8) för att överklocka mitt 7800GS, jag får bara "Unsupported driver detected".
Har testat att överklocka lite med nVIDIA och Coolbits, och det funkar ju hyfsat men skulle hellre använda RivaTuner till det. Och går det att ändra spänningen till GPU:n med RivaTuner eller måste man byta BIOS för det?

Dessutom har jag lite problem då jag kör 3DMark 05 i relativt höga frekvenser (omkr 510/1430), jag får inga artifakter, däremot så låser sig datorn eller startar om. Samma gäller för spel, t.ex. i BF2 så klarar inte kortet en minnesfrekvens på >1330-1350 MHz utan att datorn låser sig. Tycker det borde inte vara en så "kantig" övergång mellan fungerande och icke-fungerande. Hur är det för andra?

Hoppas ni har några nyttiga svar till mig nu.
Ciao!

Man måste ändra lite på en rad i config filen för att Rivatuner ska funka med 7800, var en polare som gjorde det åt mig så ja vet inte riktigt exact vad han gjorde Sök o du skall finna.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d
In a world without walls and fences you don´t need windows and gates.......
AMD Ryzen 5 3600X, Radeon RX5700XT, on Linux Mint.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Överklockning av 7800 GS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kasken
Man måste ändra lite på en rad i config filen för att Rivatuner ska funka med 7800, var en polare som gjorde det åt mig så ja vet inte riktigt exact vad han gjorde Sök o du skall finna.

Tackar, då vet jag i alla fall vad jag ska leta efter.

EDIT:
Såhär gör man för att få 7800GS att funka med RivaTuner:
- Leta upp din RivaTuner-katalog.
- Öppna rivatuner.cfg med anteckningar.
- Leta upp raden där det står "NV47 = 90h-9Fh" och lägg till ", F5h" så att det står "NV47 = 90h-9Fh,F5h".
- Spara filen, och kör igång RivaTuner.
- Nu har du support för 7800GS i RivaTuner!

Visa signatur

Moddning är beroendeframkallande.