Microsoft sabbar IT-utvecklingen?

Permalänk
Medlem

Microsoft sabbar IT-utvecklingen?

SVT24 kör idag ett reportage om att 72% av alla påbörjade It-projket (främst i den offentliga sektorn) som rör webblösningar, kommunikation och nätverkslösningar misslyckas eller läggs ner för att de inte går att genomföra. De övriga 28% blir så gott som alltid betydligt försenade, fördyrade och fungerar ändå bristande och "slumpmässigt" när de börjar användas.

När jag hör "Tar längre tid, fungerar bristande och slumpässigt" eller "ger upp" (läggs ner) så tänker jag direkt på känslan av att jobba med Windows lösningar och system. 'Slumpmässigt' är nyckelordet, för startar man om datorn så kan den server-implementering som inte funkade plötsligt börja funka igen, trots att det kan bestå endast av icke-cachade script. Likaså kan den lösning som funkar nu, sluta att funka efter omstart etc etc. Som den lilla hobby-kodare man är så upplever man ju redan på lekmanna nivå att microsofts lösningar är aningen krångligare än de flesta andra, men framför allt innehåller microsoft som sagt egenkapen att saker och ting ibland helt enkelt inte funkar trots att man givit datorn order om det och inget fel finns att ändra någonstans. Hur ska då inte topp-programmerarna uppleva det?

Windows är ju förmodligen de system som används mest av den offentliga sektorn.

Nån som känner som mig?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

nja. att skylla på microsoft i det här fallet är inte helt riktigt.

saker som brukar kunna orsaka misslyckande samt förseningar/fördyringar/brister är däremot saker som bristande kravspecar, dålig planering, otrolig optimism vad gäller tid och pengar, och liknande.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat i det offentliga.

Det är mycket Microsoft, och blir mer och mer. Det är lustigt nog inte vår egna tekniska utveckling som driver det, utan krav och ordrar från övre makter (politiker) som blir inbjudna av Microsoft-försäljare på diverse nöjesresor och annat, i utbyte mot att de ska köpa in fler licenser eller införa något nytt system (biztalk, sharepoint, etc..) Klassisk Microsoft taktik...

System som köps in från diverse leverantörer och konsulter fungerar ibland så dåligt (oftast är det något VB ihopknepat med Access-databaser/DCOM) så att införande av dem kan ta flera månader, varav skattebetalda arbetstimmar går till spillo p.g.a en leverantörs slarv.

Kortfattat.. De som har makten saknar kunskapen.. De tycker något låter bra, och bestämmer de ska införas (till vilket pris som hellst, för skattepengar finns det oändligt av ju) Lösningen på detta blir istället att dra in på lite sjukvårdsplatser eller lägga ner en avdelning eller två.

Microsoft har ju tagit livet av många mjukvaru och hårdvaru tillverkare genom åren, så visst..
Men man kan nog inte skylla de för just detta. Tråkiga är att det är ingen längre som frågaställer sig "vilken platform ska vi välja", utan det blir uteslutande Win2003 och någon VB eller .NET historia. Förr fanns det en drös me "aktiva" platformar. Så det kan man iofs. kalla för lite avstannad it-utveckling.

Själv gjorde vi diverse enkla in-house webblösningar sidanom i PHP/MySQL för olika saker som planering m.m. DHCP och DNS körde vi på Linux på eget initiativ, aldrig haft problem. Något som hade tagit månader att genomföra i ett Offentligt projekt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
nja. att skylla på microsoft i det här fallet är inte helt riktigt.

saker som brukar kunna orsaka misslyckande samt förseningar/fördyringar/brister är däremot saker som bristande kravspecar, dålig planering, otrolig optimism vad gäller tid och pengar, och liknande.

Exakt. Det är mycket sällan programvaruprojekt blir försenade eller misslyckade på grund av tekniken.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det ofta läggs ner eller misslyckas pga att det blir dyrare än vad man trott. Detta tror jag beror på att man ofta väljer budget lösningar framför etablerade och därmed också dyrare system. Det finns ofta fler problem i budget alternativen och behovet av support ökar. Det finns förmodligen inte lika mycket erfarenhet när det gäller implementation och projektet drar därför över tidsmässigt. Förmodligen många bidragande orsaker men jag tror inte Microsoft är en av dem.

Permalänk

Re: Microsoft sabbar IT-utvecklingen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomKe

När jag hör "Tar längre tid, fungerar bristande och slumpässigt" eller "ger upp" (läggs ner) så tänker jag direkt på känslan av att jobba med Windows lösningar och system. 'Slumpmässigt' är nyckelordet, för startar man om datorn så kan den server-implementering som inte funkade plötsligt börja funka igen, trots att det kan bestå endast av icke-cachade script.

Slumpmässigt?

Permalänk
Medlem

Alltså, nog för att det du beskriver inte har med Microsoft att göra så mycket, men de har ju ändå hållit tillbaka datorutvecklingen minst något decennium.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Alltså, nog för att det du beskriver inte har med Microsoft att göra så mycket, men de har ju ändå hållit tillbaka datorutvecklingen minst något decennium.

På vilket sätt?.. De lägger ju ner enorma summor på R&D? ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
På vilket sätt?.. De lägger ju ner enorma summor på R&D? ..

Senast idag berättade de att deras nyaste s.k. operativsystem kräver en så löjligt föråldrad sak som BIOS, istället för att stödja EFI.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halk
Min erfarenhet är att det ofta läggs ner eller misslyckas pga att det blir dyrare än vad man trott. Detta tror jag beror på att man ofta väljer budget lösningar framför etablerade och därmed också dyrare system. Det finns ofta fler problem i budget alternativen och behovet av support ökar. Det finns förmodligen inte lika mycket erfarenhet när det gäller implementation och projektet drar därför över tidsmässigt. Förmodligen många bidragande orsaker men jag tror inte Microsoft är en av dem.

Vettefan, det är rätt ofta de lägger otroliga summor på system trots att det finns rimliga alternativ som kostar mindre. Så det handlar nog mer om att de inte har kompetensen att se vad som är ett pålitligt företag och vilka som är inkompetenta klåpare till VB-kodare. Inte bara det, de har en massa upphandlingslagar som kan göra det riktigt svårt att göra ett bra val. När de lägger ut nåt på anbud så måste de välja den billigaste som upfyller de krav de specifierat, en känsla av att de inte kan det, eller en kunskap som inte var specifierad när anbudet gick ut får inte räknas med.

Nu är inte det nå konstigt i att politiker inte klarar av att köpa upp it-tjänster, de har ju ingen utbildning, de ska inte behöva någon utbildning, annars skulle vi bara kunna ha yrkespolitiker och hela demokratiiden skulle få problem.

Ett till problem är väl anställningstryggheten i offentlig sektor, ofta kan man inte sparka en kompetent chef utan stora problem, inte helt sällan har de feta fallskärmsavtal och man kan i vilket fall räknqa med en rejäl strid mot facket om det inte är övertygande uppenbart hur inkompetent personen man sparkar är.

Personligen börjar jag fundera på om det skulle gå att använda en marknadsläsning för styret av samhället, men det är svårt att kombinera med demokrati. Om man kunde välja "sin egen" regering med olika adminnistration och skattenivåer skulle ju alla rika välja den med låg skatt och alla fattiga den med höga bidrag, så det skulle inte hålla så länge.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Knappast, utan dem hade det tagit längre tid för datorer att bli så vanliga bland hemanvändare som de är.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk

Intressant att se hur Microsoft-fientligheten tar sig till uttryck!

Jag själv har aldrig varit någon Micro$oft-fan, utan kört enbart Linux i några år och varit väldigt pro-Java.

Men verkligheten ser väldigt annorlunda ut än propoganda från hela Open Source ideologin och Open Source-vänliga universitet. Efter nu den arbetserfarenhet och intryck jag har av branschen så är nog Microsoft ett enormt utvecklat och väldigt imponerat företag! Vilket annat företag har ens motsvarigheter till Windows Vista, WinFx, BizTalk, Navision, Office, SQL Server 2005, Visual Studio 2005, olika Application Blocks, etc etc etc etc...... Listan kan göras hur lång som helst!

Alltså killar, försök vara lite mer proffesionella än häva ur er saker som "Microsoft sabbar IT-utvecklingen". Vilket annat företag har fört utvecklingen så snabbt framåt som Microsoft?

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbo_tail

Men verkligheten ser väldigt annorlunda ut än propoganda från hela Open Source ideologin och Open Source-vänliga universitet. Efter nu den arbetserfarenhet och intryck jag har av branschen så är nog Microsoft ett enormt utvecklat och väldigt imponerat företag!

Håller med. Tänk dig såna saker som AD och group policy, finns inget liknande under linux/*bsd som håller samma klass.

Permalänk
Medlem

Själv har jag suttit ett tag på min gamla mac här. Men nu skulle Win2003 in på servern och .Net skulle exploateras lite. Skulle se om det var snabbare och enklare att jobba i än php/asp som jag är van vid.

- Installerar Win2003. Ändrar inget utan kör direkt in IIS, med .Net stöd.
- Installationen misslyckas och krashar.
- Man startar om och kör en scandisk.
-Tar bort den misslyckade installationen av IIS
- Startar om igen
- Kör installationen av IIS-köret igen. Nu går det .. men adressen "Localhost" funkar inte.
- Kollar brandväggen, brandväggen funkar inte heller, men inga konkreta felmeddelanden.
- Efter 36 timmars strulande och fepplande med tjänster, ini-filer, registersökning och ändlöst sökande i MSDNs labyrinter får man igång brandväggen igen, men localhost funkar ÄNDÅ inte ...
- Skiter i "Localhost"-adressen och kör på ip-numret istället.
- Hämtar hem VWDE 2005 paketet, som installerar .Net framework 2.0. och givetvis strular det till installationen av .Net framwork 1.1.
Dels är 2.0 på engelska och man får felmeddelanden om att skumma saker inte kan avläsas och dels får datorn för sig att den ska blanda ihop 1.1 och 2.0 vilket får asp.net och IIS att bitcha till sig ordentligt ..
Jag ska bespara et detaljerna med install och konfig av MS SQL 2000 genom att säga att jag har inte fått igång .net framework eller ett enda script på datorn på 5 dagar nu ...

På macen gick det till ungefär såhär:
Installera Apache
Installera MySQL + Gui
Hämta PHP och säga åt apache var den ska hitta det
Allt funkar och allt går snabbt. End of Story

Nu är Windows-tjohejet ovan något mer strul än vad man brukar få direkt efter installationen. Men med det sagt kan jag mycket väl tänka mig att "saker som bara inte funkar,", helt enkelt. det är inte är något som folk törs eller vill veta av när man lägger tidsplaneringen för utvecklingen. Som jag ser det skulle jag ha legat 5 dagar bakom 'mitt schema' direkt efter installation av windows.
Tar grabbarna grus som jobbar åt företag, banker eller större offentliga system med såna saker i tidsuppskattningen?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Citat:

Efter nu den arbetserfarenhet och intryck jag har av branschen så är nog Microsoft ett enormt utvecklat och väldigt imponerat företag! Vilket annat företag har ens motsvarigheter till Windows Vista, WinFx, BizTalk, Navision, Office, SQL Server 2005, Visual Studio 2005, olika Application Blocks, etc etc etc etc...... Listan kan göras hur lång som helst!

Det första jag tänkte efter att ha läst den listan var: vill vi verkligen att ett företag ska levera _all_ mjukvara, är det verkligen speciellt bra för marknaden och konsumenterna?
Det andra jag kom på var mitt svar; Nej det tycker och vill inte jag och speciellt inte från Microsoft (inget personligt mot dem), för då skulle man behöva dras med en hund och dess hunkoja i varje program.

Men jag får hålla med om att de i Redmond är duktiga på att producera många program, i ett flertal kategorier.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

CUT

Så "Microsoft sabbar IT-utvecklingen?" då inte du kan installera en server? Väx upp och skaffa en lite mer objektiv och professionell inställning.

EDIT:

Citat:

Det första jag tänkte efter att ha läst den listan var: vill vi verkligen att ett företag ska levera _all_ mjukvara, är det verkligen speciellt bra för marknaden och konsumenterna?
Det andra jag kom på var mitt svar; Nej det tycker och vill inte jag och speciellt inte från Microsoft (inget personligt mot dem), för då skulle man behöva dras med en hund och dess hunkoja i varje program.

Men jag får hålla med om att de i Redmond är duktiga på att producera många program, i ett flertal kategorier.

Självklart är det inte bra. Men detta bevisar väl bara att Mirosoft är det överlägset ledande mjukvaruföretaget i världen och ingen annan kommer ens i närheten`?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så "Microsoft sabbar IT-utvecklingen?" då inte du kan installera en server? Väx upp och skaffa en lite mer objektiv och professionell inställning.

Du får gärna precisera var någonstans jag gjorde fel

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Du får gärna precisera var någonstans jag gjorde fel

Det var väl inte det som var frågan med tråden? Enligt rubriken så är det "Microsoft sabbar IT-utvecklingen?".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var väl inte det som var frågan med tråden? Enligt rubriken så är det "Microsoft sabbar IT-utvecklingen?".

Det DÄR var ett klassiskt 'profesionellt' undvikande av att motivera sina uttalanden
Tråden handlar om huruvida det kan anses vara handhavandet eller själva systemet i sig som är det större problemet. Min fråga nyss handlade om precis samma sak

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Knappast, utan dem hade det tagit längre tid för datorer att bli så vanliga bland hemanvändare som de är.

Knappast, däremot hade Apple varit störst på marknaden.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det DÄR var ett klassiskt 'profesionellt' undvikande av att motivera sina uttalanden
Tråden handlar om huruvida det kan anses vara handhavandet eller själva systemet i sig som är det större problemet. Min fråga nyss handlade om precis samma sak

Nåja, jag orkade bara inte kommentara ditt problem.

Men det är nog fel att bedöma och dra slutsatser över ett företag utgående från en installation och en mjukvara!

Kolla listan min igen och säg vilket företag/organistion/whatever som har drivit mjukvaruutveckling så långt och så motiverat som microsoft har gjort och som dom i allra högsta grad gör änu idag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Knappast, däremot hade Apple varit störst på marknaden.

Apple som inte ville att andra än dom skulle skapa varken mjukvara eller hårdvara för deras maskiner? Nja.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

ägtråd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Nåja, jag orkade bara inte kommentara ditt problem.

Men det är nog fel att bedöma och dra slutsatser över ett företag utgående från en installation och en mjukvara!

Kolla listan min igen och säg vilket företag/organistion/whatever som har drivit mjukvaruutveckling så långt och så motiverat som microsoft har gjort och som dom i allra högsta grad gör änu idag?

Okej, jag kände mig väl påhoppad
Jo, det är bedrägligt lätt att hamna i slänga all fisk i samma hink, så att säga.
Jag tillhör bara dem som vill använda verktyg (datorerna) för att uppnå konkreta mål, och när inte verktygen funkar så får man ägna sig åt att reparera verktygen istället för att ens kunna jobba mot sitt mål.
Jag gillar MS allt mindre med tiden, och tyckte väl jag fått lite vatten på kvarn när jag såg SVT24. Mac vore kanske aningen bättre för nån som använder burken som jag gör. Mindre mångsidig förstås, men mer framstående som nyttoburk och arbetshäst.

Visa signatur

Permalänk

Linux is only free if your time has no value

Permalänk
Glömsk
Citat:

Intressant att se hur Microsoft-fientligheten tar sig till uttryck!

Jag själv har aldrig varit någon Micro$oft-fan, utan kört enbart Linux i några år och varit väldigt pro-Java.

Men verkligheten ser väldigt annorlunda ut än propoganda från hela Open Source ideologin och Open Source-vänliga universitet. Efter nu den arbetserfarenhet och intryck jag har av branschen så är nog Microsoft ett enormt utvecklat och väldigt imponerat företag! Vilket annat företag har ens motsvarigheter till Windows Vista, WinFx, BizTalk, Navision, Office, SQL Server 2005, Visual Studio 2005, olika Application Blocks, etc etc etc etc...... Listan kan göras hur lång som helst!

Alltså killar, försök vara lite mer proffesionella än häva ur er saker som "Microsoft sabbar IT-utvecklingen". Vilket annat företag har fört utvecklingen så snabbt framåt som Microsoft?

Microsoft sabbar IT-utvecklingen. Ser du inte detta är du naiv eller blind.

* MS skiter i standarder och utvecklar egna stängda. Internet Explorer stödjer inte webbstandarder. Anledningen är att MS vill att webbutvecklare ska låsas in till IE, så att alla ska använda IE. Word och Excel stödjer inte öppna format för att MS vill låsa in användare till xls och doc. Fatta vad långt jävla fram utvecklingen skulle ha varit om MS fixat öppna filformat och specifikationer och standarder till sina program från start. Om MS ville föra utvecklingen frammåt skulle specifikationer publiceras, men det görs inte. Nästa Officeformat sägs vara öppet, men det tror jag inte på förrän jag ser det.

* MS sprider FUD om sina konkurrenter (exempel: "Get the Facts" och alla sponsrade resultat från "think tanks"). Om MS ville föra utvecklingen frammåt skulle de acceptera att deras konkurrenter ofta är bättra på vissa saker.

* MS stödjer frivilligt DRM, som HDCP. MS framtida produkter kommer alltså vara sämre än tidigare som inte stödjer DRM (hur är det att föra utvecklingen frammåt?)

Jag tycker det är ohyggligt osmakligt att alla kommunalanställda får gå på "datorkurser" som lär ut Word och Excel. Mycket tvetydgt från sossarna som verkar vara så jävla mot privata företag annars.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Microsoft sabbar IT-utvecklingen. Ser du inte detta är du naiv eller blind.

* MS skiter i standarder och utvecklar egna stängda. Internet Explorer stödjer inte webbstandarder. Anledningen är att MS vill att webbutvecklare ska låsas in till IE, så att alla ska använda IE. Word och Excel stödjer inte öppna format för att MS vill låsa in användare till xls och doc. Fatta vad långt jävla fram utvecklingen skulle ha varit om MS fixat öppna filformat och specifikationer och standarder till sina program från start. Om MS ville föra utvecklingen frammåt skulle specifikationer publiceras, men det görs inte. Nästa Officeformat sägs vara öppet, men det tror jag inte på förrän jag ser det.

* MS sprider FUD om sina konkurrenter (exempel: "Get the Facts" och alla sponsrade resultat från "think tanks"). Om MS ville föra utvecklingen frammåt skulle de acceptera att deras konkurrenter ofta är bättra på vissa saker.

* MS stödjer frivilligt DRM, som HDCP. MS framtida produkter kommer alltså vara sämre än tidigare som inte stödjer DRM (hur är det att föra utvecklingen frammåt?)

Jag tycker det är ohyggligt osmakligt att alla kommunalanställda får gå på "datorkurser" som lär ut Word och Excel. Mycket tvetydgt från sossarna som verkar vara så jävla mot privata företag annars.

Kom ut från din jävla webb-värld och instängda forum-ideologi! Ut till företag och skaffa lite verklig erfarenhet och inte erfarenhet från ett leksaksforum på "internet".

Vilket annat företag stöder integration mellan alla jävla och satans omöjliga systemer som Microsofts BizTalk server gör?

Vilket annat fans företag har ens en betaversion av en så komplett utvecklingsmiljö som Microsoft har i sin Visual Studio?

Vilket satans företag har en så utvecklad rapport generering mot databaser som Microsoft har i sin SQL Reporting Services?

Etc.

Etc.

Etc.

Jag har inget emot att debattera, men du kan väl åtm. vårda språket? Som du ser ovan så ser det inte så proffesionellt ut att använda svordomar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Apple som inte ville att andra än dom skulle skapa varken mjukvara eller hårdvara för deras maskiner? Nja.

Jag ser inte vad det har att göra med saken? Anledningen till att Microsoft blev marknadsledande är en ganska intressant historia. I väldigt korta drag så stal Microsoft idéer från Apple, skrev ihop en dålig kopia och hann släppa den innan Apple. I min signatur har jag en länk som beskriver hur det hela gick till. Läs den, för det är som sagt en väldigt intressant historia.

Citat:

Kom ut från din jävla webb-värld och instängda forum-ideologi! Ut till företag och skaffa lite verklig erfarenhet och inte erfarenhet från ett leksaksforum på "internet".

Vilket annat företag stöder integration mellan alla jävla och satans omöjliga systemer som Microsofts BizTalk server gör?

Vilket annat fans företag har ens en betaversion av en så komplett utvecklingsmiljö som Microsoft har i sin Visual Studio?

Vilket satans företag har en så utvecklad rapport generering mot databaser som Microsoft har i sin SQL Reporting Services?

Etc.

Etc.

Etc.

Jag har inget emot att debattera, men du kan väl åtm. vårda språket? Som du ser ovan så ser det inte så proffesionellt ut att använda svordomar?

Ska du prata om att vårda språket? Du kan ju börja med att inte särskriva ord som rapportgenerering.

Sedan kan jag påstå att företaget som har en så komplett utvecklingsmiljö är Apple. Xcode är det bästa utvecklingsverktyget jag har använt. Och då går vi inte ens in på hur mycket enklare det är att skapa bra gränssnitt med Interface Builder.

Visa signatur

Permalänk
Glömsk
Citat:

Etc.

Etc.

Etc.

Nu är du spydig. Huruvida "BizTalk" stödjer många (förmodligen stängda) protokoll är fullkomligt irrelevant för diskussionen vi för, det ändrar inte att xls och doc och alla andra är stängda format och MS därför för utvecklingen bakåt på det avseendet.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Nu är du spydig. Huruvida "BizTalk" stödjer många (förmodligen stängda) protokoll är fullkomligt irrelevant för diskussionen vi för, det ändrar inte att xls och doc och alla andra är stängda format och MS därför för utvecklingen bakåt på det avseendet.

Men vem bryr sig i bagateller som i ett format för ordebehandlingsfiler? Vi diskuterar inte det i den här tråden, starta ny tråd om du vill diskutera det. Här diskuterar vi "Microsoft sabbar IT-utvecklingen?". Där har jag fört fram en massa argument på motsatsen.

Fokusera på viktigare saker än format för kalkyleringsprogram och ordbehandlingsprogram! Om nu inte Microsoft släpper _sitt_eget_format_ öppet för alla, ska nu tame tusan inte detta kritiseras! Det är ett företag vi pratar om och ansvaret där ligger först och främst till aktieägarna, efter det ligger deras ansvar till dess anställda och inte någonstans i ansvarskedjan kommer några "pro-OpenSource" användare i Sverige!

Ok, jag kan hålla med om jag var lite spydig (men om jag blir kallad för både naiv och blind så slår jag tillbaka) men faktum är att världen kommer aldrig att kretsa kring välvillighet och OpenSource. Världen har alltid och kommer alltid att kretsa kring pengar. "Vinner vi i vårt företag någonting på att släppa formatet eller förlorar vi på det?". Tyvärr så enkelt är det.

Observera att jag inte stöder en sådan här utveckling, men jag är smart nog att inse detta och försöker för allt i världen tjäna pengar på det. Så fungerar samhället.

Visa signatur