Permalänk

högtalarisolering?

jag bygger ett slutet högtalarsystem och jag bara undrar hur mycket dämpmaterial man ska ha? Är det bara att fylla hela låden eller ska man klä in väggarna? Materialet jag tänkt att dämpa med är isolering, gullfiber tror jag det heter.

Permalänk

Glasfiberull heter det nog, och du behöver inte fylla hela lådan, du ska bara försöka se till så det inte blir någon konstig resonans i lådan. Jag antar att du räknat ut vilken volym på lådan dina element ska ha så om du sen trycker i en massa dämpmaterial så tar du ju en del volym.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk

Fel forum?
Mängden dämpmaterial beror på hur lådan är beräknad, men ju mer material desto större "verkar" lådan vara (vilket betyder att man kan bygga en mindre låda genom att knö i mer dämpmaterial).

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle_kongo
Fel forum?
Mängden dämpmaterial beror på hur lådan är beräknad, men ju mer material desto större "verkar" lådan vara (vilket betyder att man kan bygga en mindre låda genom att knö i mer dämpmaterial).

ok...jag har egentligen byggt en mindre låda en elementen kräver men de e asså bara att knö i en del lr ska ja fästa det? har 2 olika typer, en som är som plattor o en annan som mer är som ull? Tänkte den som liknar ull e bäst o bara fylla lådan med den.

Permalänk
Medlem

Ta inte för mycket ull för då blir lådan överdämpad och död...prova dig fram.

Permalänk
Medlem

Även om de är en sluten låda så skulle jag inte använda gullfiber, dels att de inte är så trevligt att arbeta med + att de dammar och sätter sig i högtalarkonen talspolen osv. finns billiga dämpmaterial att köpa som funkar bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Även om de är en sluten låda så skulle jag inte använda gullfiber, dels att de inte är så trevligt att arbeta med + att de dammar och sätter sig i högtalarkonen talspolen osv. finns billiga dämpmaterial att köpa som funkar bra.

synd för nu e ja i full gång me dämpandet...läste på ljudia.se att man skulle fylla lådan jämt samt fluffa upp gullfibern lite. snyggt o gult

varför är gullfiber inte trevligt att arbeta med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillanisse
synd för nu e ja i full gång me dämpandet...läste på ljudia.se att man skulle fylla lådan jämt samt fluffa upp gullfibern lite. snyggt o gult

Kliar och irriterar luftvägar, andingskydd skyddsglasögon är bra att ha då de dammar en del om de,
Fast de är min erfarenhet efter den lilla tid jag jobbade som elektriker och fick efter dra lite elrör och sätta upp ett par dosor när isoleringen redan var lagd, fyfan :/

Är väl direkt inge problem när man isolerar en högtalarlåda. Själv så brukar jag experimentera mig fram till bästa dämpningen av en låda för att få bästa resultat och då är de trevligt me riktig dämpull.

Permalänk
Medlem

skummgummi bitar fungerar bra tycker jag, lätta och fästa med lim eller en liten spik/häftstift

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Citat:

Kliar och irriterar luftvägar, andingskydd skyddsglasögon är bra att ha då de dammar en del om de,
Fast de är min erfarenhet efter den lilla tid jag jobbade som elektriker och fick efter dra lite elrör och sätta upp ett par dosor när isoleringen redan var lagd, fyfan :/

Är väl direkt inge problem när man isolerar en högtalarlåda. Själv så brukar jag experimentera mig fram till bästa dämpningen av en låda för att få bästa resultat och då är de trevligt me riktig dämpull.

jag är iaf klar me fyllnaden och skall närmast göra ett expertutlåtande:p ...om bara mossan kunde flytta sig från TVn där stärkarn står.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillanisse

Du använder väl åtminståne handskar när du arbetar med det?

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Medlem

annars märker han/hon av de mindre trevliga effekterna efteråt när allt är klart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
annars märker han/hon av de mindre trevliga effekterna efteråt när allt är klart

hahaha...jo jag hade handskar men av en underlig anledning kliar det lite på mina underarmar

små lätta skapelser blev det iallafall på runt 15 kg/st.

Permalänk
Medlem

Det är klart inte bra med glasull i slutna lådor, men problemet är marginellt och högst teoretiskt.. det är värre med öppna basreflexlådor. de pumpar ut glasfiber i luften varje gång de spelar, hela sin livslängd. Använd syntetisk dämparull, som går att handla i stort sett överallt där du handlade högtalarelementen. Det går även med filervadd från akvariehandlaren, även om den inte är helt optimal (lite känslig under monteringen)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det är klart inte bra med glasull i slutna lådor, men problemet är marginellt och högst teoretiskt.. det är värre med öppna basreflexlådor. de pumpar ut glasfiber i luften varje gång de spelar, hela sin livslängd. Använd syntetisk dämparull, som går att handla i stort sett överallt där du handlade högtalarelementen. Det går även med filervadd från akvariehandlaren, även om den inte är helt optimal (lite känslig under monteringen)

B!

men e det allergiframkallande lr hur är det me det?

Permalänk

Glasfiberull är precis som det låter, tunna glasfibrer, hul att ha i lungorna? Nej. Inte heller så skönt när man har några tusen avbrutna fibrer i händerna/underarmarna om man har behövt hantera ullen utan handskar. Jag tror inte att det är speciellt allergiframkallande, men det är nog endå ganska hällsovådligt att andas i sig. Det borde inte vara så värst mycket skumma kemikalier då det inte behövs ex. flammskyddsmedel eller liknande då det inte brinner någe vidare endå. Kanske att man kan reagera på det limm de använt när de pressar ihop fibrerna, eller möjligtvis den gula färgen då.

Som sagt, glasfiberull i en basreflexlåda? Nej tack, jag har ingen lust att andas in en massa glasflisor.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Glasfiberull är precis som det låter, tunna glasfibrer, hul att ha i lungorna? Nej. Inte heller så skönt när man har några tusen avbrutna fibrer i händerna/underarmarna om man har behövt hantera ullen utan handskar. Jag tror inte att det är speciellt allergiframkallande, men det är nog endå ganska hällsovådligt att andas i sig. Det borde inte vara så värst mycket skumma kemikalier då det inte behövs ex. flammskyddsmedel eller liknande då det inte brinner någe vidare endå. Kanske att man kan reagera på det limm de använt när de pressar ihop fibrerna, eller möjligtvis den gula färgen då.

Som sagt, glasfiberull i en basreflexlåda? Nej tack, jag har ingen lust att andas in en massa glasflisor.

tur att jag har sluten låda då!:p

Permalänk
Medlem

Asså alla som skriver att gullfiber är dåligt kan ta sig i arlset!
Gullfiber är det absolt bässta material man kan dämpa en låda me!Och volymen på lådan spelar i stort sätt ingen som helst roll!
Det ända som kan påverka ljudet är om det är en sluten / portat låda.
Och högtalarelementet förståss!

Jag själv jobbar som discjockey och har gjort det i 6 år.
Känner personligen en kille eller om man ska säga gubbe Som tillverkar och har tillverkat högtalarlådor i 45 år.
Han säljer bland annat lådor till ljudia, mds, brl, jbl, martin, osv.
Så jag har en viss erfarenhet utan detta!

Visa signatur

Andreaz^

Permalänk
Medlem

Japp, Glasull LÅTER bra i lådor, men ur en hälsoaspekt är det vansinne. Hurvida du har arbetat som diskjockey eller inte påverkar inte det faktumet, möjligen din hörsel. Det bästa du kan dämpa med är tvättad lammull, eller syntetditto, och därefter kommer varierande kvaliteer. Glasull är populärt för att det låter tillräkligt bra, och är väldigt billigt. I slutna lådor är det absolut inget problem, men sett ur ett teoretiskt perspektiv förkortar det livslängden på elementen.

Din gubbe, kille, snubbe, vad du nu väljer att kalla honom, säljer högst sanolikt inte basreflex lådor med glasull som dämpning, just för hälsoaspekten.

Och slutligen, volymen på lådan gör en sju jäkla skillnad på ljudet, speciellt på slutna lådor, men även på basreflex. En mindre låda ger en snabbare, snärtigare basgång, men når inte lika djupt ner i registret medans en portad låda ger en långsammare, djupare bas. Därför brukar man hänga ett par slutna fullrange toppar runt dansgolvet, och ha ett par ordentliga subbar där de inte syns, det borde du veta som DJ. Det vet jag, och jag har bara monterat grejerna...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

jag som har arbetat med glasfiberull (det avr det värsta jobbet jag haft (och dåligt betalt)) kan medela att det är cancerframkallande som fan! sitter en fet röd varningslapp på paketerna dom kommer i!

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockos
jag som har arbetat med glasfiberull (det avr det värsta jobbet jag haft (och dåligt betalt)) kan medela att det är cancerframkallande som fan! sitter en fet röd varningslapp på paketerna dom kommer i!

oj...det verkar ju inte så bra...men jag hade munskydd på mig så jag hoppas jag inte fick ner allt för mycket i lungorna. :s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EnAnte
Gullfiber är det absolt bässta material man kan dämpa en låda me!Och volymen på lådan spelar i stort sätt ingen som helst roll!

Känner personligen en kille eller om man ska säga gubbe Som tillverkar och har tillverkat högtalarlådor i 45 år.

När man bygger högtalare måste man räkna ut lådans volym med elementens/elementets specs. Har du fel volym på lådan låter det helt enkelt skräp, + att du kan skada elementen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EnAnte

Suck suck.

Permalänk
Citat:

Suck suck.

mjo d kan nog hålles med...