Windows Vista i november?

Permalänk
Medlem

skit Os !!! glöm allt med piratkopierat på den iaf... "det skulle visst vara nån spärr" på vista som gör att man inte kan se på piratkopierade dvd filmer och kunna spela spel

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hur är det med Palladium? Är det fortfarande under utveckling?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
skit Os !!! glöm allt med piratkopierat på den iaf... "det skulle visst vara nån spärr" på vista som gör att man inte kan se på piratkopierade dvd filmer och kunna spela spel

O andra sidan så kan man ju köpa spelen man vill ha

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
skit Os !!! glöm allt med piratkopierat på den iaf... "det skulle visst vara nån spärr" på vista som gör att man inte kan se på piratkopierade dvd filmer och kunna spela spel

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Hello! Jag skulle nog rekommendera folk att läsa på mer om Vista och kanske till och med testa betan om det har möjlighet. Det är inga problem att installera icke-originalprogra, icke-orignalspel eller spela upp vilka filmer man vill och Palladium ser man inte ett spår av.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Kanske allt fungerar så bra just för att dom inte har implementerat "säkerhetsfunktionerna" i betan?

Permalänk

tror att vista kommer bli en flopp och att många kommer att gå över till linux.
Linux har gått om windows i ganska många aspekter, det enda som jag kommer på nu är stödjet me spel, men man kan nästan få igång alla spel i linux med lite tålamod.
Det kommer fler och fler distar som är väldigt användarvänliga, så snart kan man inte skylla på att linux är för krångligt för att lära sig.
Inom en ganska så snar framtid tror jag att linux kommer att ha den större andelen av användarna.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

jag tror inte att det går att försäkra sig mot olagliga kopier man kan låsa sätten man andvänder dom på Crack/Deamon tools men det kommer alltid nytt dom kan inte låsa pirat kopior rätt av det är omöjligt i mina öron.

Men övervakningen av min skärm skrämmer mig.

Jag skulle sol klart gå över till linux om alla spel gick att spela.

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Hedersmedlem

bra reklam iaf.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Eftersom så många inte verkar fatta detta - LÄS HÄR:

Du får installera precis vilka program du vill på Vista. Du får även ha preics vilka filer du vill på hårddisken. Tillsammans betyder detta att du kan ladda ner och spela upp DVDer, xvid-filer, mp3or osv osv på precis samma sätt som idag. Detsamma gäller piratkopierade program, spel osv.

DRMen som finns kommer gälla dels Blueray/HDDVD och dels DRM-skyddade filer från nätet. De föregående kommer kräva HDCP på både grafikkort och skärm, men det har inget med Vista att göra. Du kommer inte kunna spela upp skivorna med varken Linux eller XP utan att använda HDCP, och det är inte ens säkert det går då (det behövs ju att det skrivs drivrutiner/stöd för det också). Inget negativt med Vista där alltså. Det andra med DRM-skyddade filer är sannolikt inget Vista tar tag i utan är helt upp till program runt OSet, precis som MS MediaPlayer har stöd för det idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Eftersom så många inte verkar fatta detta - LÄS HÄR:

Du får installera precis vilka program du vill på Vista. Du får även ha preics vilka filer du vill på hårddisken. Tillsammans betyder detta att du kan ladda ner och spela upp DVDer, xvid-filer, mp3or osv osv på precis samma sätt som idag. Detsamma gäller piratkopierade program, spel osv.

DRMen som finns kommer gälla dels Blueray/HDDVD och dels DRM-skyddade filer från nätet. De föregående kommer kräva HDCP på både grafikkort och skärm, men det har inget med Vista att göra. Du kommer inte kunna spela upp skivorna med varken Linux eller XP utan att använda HDCP, och det är inte ens säkert det går då (det behövs ju att det skrivs drivrutiner/stöd för det också). Inget negativt med Vista där alltså. Det andra med DRM-skyddade filer är sannolikt inget Vista tar tag i utan är helt upp till program runt OSet, precis som MS MediaPlayer har stöd för det idag.

vilket betyder att alla kommer att tanka olagligt i stället för att ens försöka tanka lagligt och så har de gjort sig själva en otjänst även fast de tror att de är smarta

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
vilket betyder att alla kommer att tanka olagligt i stället för att ens försöka tanka lagligt och så har de gjort sig själva en otjänst även fast de tror att de är smarta

Vad menar du? DRM-skyddad musik och film som laddas ner över nätet är naturligtvis en dålig idé som det genomförs idag. Är ju bara nackdelar jämfört med piratkopierat material. Men det har ju heller inget med Vista att göra som sagt.
Däremot är det ju tänkt att faktiskt fungera när det gäller HDDVD och Blueray, dvs filmerna ska inte gå att piratkopiera och sprida vidare över nätet i samma kvalitet (eller ens i närheten). Om det håller i praktiken får vi se.

Permalänk
Discokungen

Känns som om jag bryr mig Mandriva Linux 2006 Power Pack duger bra

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Vad menar du? DRM-skyddad musik och film som laddas ner över nätet är naturligtvis en dålig idé som det genomförs idag. Är ju bara nackdelar jämfört med piratkopierat material. Men det har ju heller inget med Vista att göra som sagt.
Däremot är det ju tänkt att faktiskt fungera när det gäller HDDVD och Blueray, dvs filmerna ska inte gå att piratkopiera och sprida vidare över nätet i samma kvalitet (eller ens i närheten). Om det håller i praktiken får vi se.

Vilket nog bara för sakens skull kommer störa rätt många. Vista ser jag inte ner lika mycket på som de nya formaten som kommer.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Vista kommer nog vara det bästa som har hänt PC världen sedan win 3.11.. Självklart kommer det finnas vissa barn sjukdommar och det ser man ju redan på betan. Men när det blir dags för första service packet så kommer det vara "the shit"
btw jag köper så fort det kommer... drömer om den dagen man slipper andvända sig av XP (ja ja linux finns jag vet)

Visa signatur

Dont hate the player, Hate the game..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bimbim
Jag har testat lite och I like it. Riktigt trevligt OS - om man har dator till det.

Det jag inte förstår är; Folk klagar ganska mycket på Windows XP/2000/etc - ni som gör det borde väl vara väldigt intresserade av ett nytt och stabilare Windows? Vista kommer vara bättre - det är inget snack om saken.

Kanske innan alla fel som upptäcks efter hand, buggar och säkerhetshål kommer det alltid att finnas

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Hur är det med Palladium? Är det fortfarande under utveckling?

Det finns men heter NGSCB. Kort sagt en funktion som program som är skrivna för det kan använda för att känna sig säkra. DRM-aware program (typ media player 11 skulle jag anta) där man kan köpa hem musik från nätet använder för att (försöka) garantera att ingen fipplar med DRM-skyddsprogrammet. Men det hindrar inte någon från att spela upp sina mp3:or eller så.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=6021389...

Mer länkar till:
http://www.microsoft.com/technet/archive/security/news/ngscb....
http://www.research.ibm.com/gsal/tcpa/tcpa_rebuttal.pdf

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Altså enligt idg.se så kommer Vistas gränssnitt Aero Glass fungera även på inbyggda grafikkretsar typ GMA 950 som är vanlig i bärbara datorer. http://www.idg.se/ArticlePages/200603/07/20060307034938_MD/20...

Gud vad snack om piratkopiering, finns väl 1000 andra saker att göra på nätet än att piratkopiera, man kan lyssna på webradio. läsa nyheter, spela spel, kolla på roliga videoklipp, lägga upp roliga festbilder, läsa om nya teknikprodukter, söka fakta om allt och alla, kolla vad som är på TV, rota i SVT´s videoarkiv med mera med mera, så varför ägna sig om piratkopiering när man hittar schysta DVD-filmer på ICA för 89:-

Visa signatur

Ferrarimissbrukare