Permalänk

Neo2 med Ninja ===> [100kb/bild]

Jag hade problem med att hitta info om det gick att få på en Ninja på Neo2 kortet innan jag beställde så nu gör jag det enklare för andra som funderar ikring samma sak.

Flänsen passade inte direkt på utan modifikationer för clipset som sitter bakom grafikkortet till Zalman VF700:an tar i ena spännclipset, enkelt löst med Dremeln.

Medföljande fläkten testade jag jämfört med 2st Papst och Addan som satt i nätagget sen tidigare och Ninjafläkten var klart tystas på 5 volt, vilket jag ska köra den i. Däremot så är Nexusfläkten jag satte i agget tystare, men den startar inte på 5 volt. Detta om detta.

Jag har inte hunnit testa så mycket temperaturer, men det verkar ha blivit 3-4 grader lägre load-temp än jämfört med den tidigare Zalman 7000B CU. Idle-tempen är ingen skillnad, antar att den inte blir nån skillnad på dom få watt som utvecklas i värme när CnC är igång.

Ninjan är en lättviktare jämfört med 7000B CU vilket känns ganska bra, men jag vet ändå inte om det är nån bra idé att transportera datorn med flänsen monterad.

Tight mot grafikkortet

Undrar vad MSI kom på när dom satte CPU-sockeln sådär långt ner!?! passade även på att byta fläkt i nätagget. Nexus såklart.

En grej jag glömde:
It has got some shiney nuts.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

Bilder funkar ej

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk

Attans, jag får det inte att funka...

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

ninjan e ju högre än zalmanen.. mer hävarm, men iom att den väger mindre så vet jag inte om trycket på sockeln blir större eller mindre.. fast ska du transportera datorn så ska man ju alltid va försiktig..

och som konstaterat: bilden funkar icke :/

Visa signatur

RIP! [2500+@3200+]-[Abit AN7]-[Club3D Radeon 9800XT 256mb]-[2xMaxtor 160GB S-ATA@RAID 0]

Permalänk

Håller på å kolla om man kan få fram bilden istället för bara länken

Kanske inte går när det är en sån hosting-site

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

Bilderna funkar bra nu iaf

Permalänk

mmmm.. ninja.. liten...

Visa signatur

|| DFI LanParty UT nForce3 250 Gb || AMD Sempron64 3400+ 2.0 Ghz@4400+ 2.60 Ghz || OCZ EL Dual Channel Gold 2x512Mb PC-3200 || GeForce Ti 4200 Agp 4x 250@444 300@580 || Nätag Q-Tec 500w BigFan || 5x120 Gb Raid 0 = 560 Gb HDD ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubois
ninjan e ju högre än zalmanen.. mer hävarm, men iom att den väger mindre så vet jag inte om trycket på sockeln blir större eller mindre.. fast ska du transportera datorn så ska man ju alltid va försiktig..

och som konstaterat: bilden funkar icke :/

Det mesta av ninjans vikt ligger i botten. Själva flänspaketet är verkligen fjäderlätt!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Så är du nöjd då, med ljudnivån och allt?

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem

Bubbalobill : Vad har du för temperaturer,idle samt load?

MVH/A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asshole
Så är du nöjd då, med ljudnivån och allt?

Jag var faktiskt väldigt nöjd med ljudnivån till alldeles nyss, jag kom hem efter en sväng till garaget och det var nått i burken som hade ett högfrekvent surrande ljud, det visade sig vara medföljande fläkten. Blir byte av den mot antingen en ny Nexus eller så en av Papstarna jag redan har liggande. fläkten som följer med Ninjan är en Adda, samma beteckning som fläkten i nätagget var.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Bubbalobill : Vad har du för temperaturer,idle samt load?

Jag skulle tro att jag har min sensor i processorn lite off så därför skrev jag aldrig ut mina temps från början, men dom är 32 idle med CnC igång och load 47.

Jag har nu inget mer än grafikkortet att byta tilll tystare på, kanske skulle testa köra passivt istället för VF-700:an.

JAG KAN INTE GÖRA BURKEN NÅ TYSTARE ÄN DEN REDAN ÄR... (utan att stänga in den i en ljudhuv eller nått)
...så fick jag det sagt

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Hedersmedlem

Tråkig layout på moderkortet där. Svårt att få in en stor passiv kylare på grafikkortet eftersom de oftast tar en del plats på båda sidorna av kortet.

På t.ex. A8N-SLI Premium är det enklare. Särskilt perfekt om man använder en P180 eftersom chassifläktarna båda hamnar precis vid Ninjan. Samtidigt tillräcklig plats för en passiv kylare på grafikkortet.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Aj aj, det är klart att det ska bli FÖR tight... då kanske man får rikta in sig på en Silencer eller VF-900... ska bli kul att se vilken av dom som presterar bäst/tystast

EDIT: Jo det hade vart fint att kunna köra "passivt" på processorn, använda sig av utblåsen som redan finns i lådan så att antalet fläktar går mot noll

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Tråkig layout på moderkortet där. Svårt att få in en stor passiv kylare på grafikkortet eftersom de oftast tar en del plats på båda sidorna av kortet.

På t.ex. A8N-SLI Premium är det enklare. Särskilt perfekt om man använder en P180 eftersom chassifläktarna båda hamnar precis vid Ninjan. Samtidigt tillräcklig plats för en passiv kylare på grafikkortet.

http://home.student.uu.se/joli5403/images/vicotnik_antec_p180...

Huh, det där ser nästan ut som en bild på min setup. Bara nätagget som skiljer (och ev dolda saker som processor, minne, hd etc)! Läskigt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Huh, det där ser nästan ut som en bild på min setup. Bara nätagget som skiljer (och ev dolda saker som processor, minne, hd etc)! Läskigt.

Hela systemet är väldigt inspirerat av ditt system, så det kanske inte är så konstigt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Jag har nu haft igång datorn i 1,5 timmar och bara stängt av den för att: dra ur processorfläkten och koppla in den bakre 120´n på processorfläktens kontakt på moderkortet med ett motstånd.
Jag har visserligen fortfarande kvar 120´n på Ninjan, den var lite tjurig att få på, och är säkert ännu jävligare när allt är i lådan.

Flänsen är alltså nu passiv.

Efter en kvart med en gammal SETI och ATI-tools 3D-fönster igång så gav det en maxtemp på 59 grader med endast SETI och med båda igång 52 grader, men då går grafikkortet för fullt.

Testade även att köra utan front, gav 1-2 grader, men det låter fan illa...

Idle nu när jag skriver detta, 4 minuter efter full fräs: 44 grader mot tidigare 32grader.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bubbalobill
Jag har nu haft igång datorn i 1,5 timmar och bara stängt av den för att: dra ur processorfläkten och koppla in den bakre 120´n på processorfläktens kontakt på moderkortet med ett motstånd.
Jag har visserligen fortfarande kvar 120´n på Ninjan, den var lite tjurig att få på, och är säkert ännu jävligare när allt är i lådan.

Flänsen är alltså nu passiv.

Efter en kvart med en gammal SETI och ATI-tools 3D-fönster igång så gav det en maxtemp på 59 grader med endast SETI och med båda igång 52 grader, men då går grafikkortet för fullt.

Testade även att köra utan front, gav 1-2 grader, men det låter fan illa...

Idle nu när jag skriver detta, 4 minuter efter full fräs: 44 grader mot tidigare 32grader.

Det är inte ovanligt,44 grader idle för dig som har Scythe Ninja. Jag äger en sån själv och idlade 39-41 grader igång,och då var det inget avancerat jag höll på med.

Permalänk

Jag satt just å kollade på Herbie goes to Monte Carlo, och nu när jag kommer tillbaks är tempen på 36-40... den växlar där emellan

Sneex: Kör du den passiv? och vad har du för processor?

EDIT: Nu märker jag att det även denna gång är skärmen som låter mest, en Hyundai L72D

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bubbalobill
Jag satt just å kollade på Herbie goes to Monte Carlo, och nu när jag kommer tillbaks är tempen på 36-40... den växlar där emellan

Sneex: Kör du den passiv? och vad har du för processor?

EDIT: Nu märker jag att det även denna gång är skärmen som låter mest, en Hyundai L72D

Jag äger en Amd x2 3800+ som körs i ~2.65 1.51 Vcore,jag gör den inte passivt utan med fläkten som följde med.

Kan en skärm låta?:S

Permalänk

Jo det kan den faktiskt, just nu låter det som en 80´s fläkt på just över 7 volt, hörbart hummande.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bubbalobill
Jo det kan den faktiskt, just nu låter det som en 80´s fläkt på just över 7 volt, hörbart hummande.

Aaah knivigt..

Permalänk

Nu har jag testat ta bort fläkten från flänsen, från 36-40 grader idle till 26 och som max förut 59 till 50 med en SETI och Prime igång. Att det skulle ge så mycket hade jag ingen aning om.

Så alltså nya temps: 26 idle och 50 load helt passivt med 1 st 120´s chassifläkt på 7 volt

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bubbalobill
Nu har jag testat ta bort fläkten från flänsen, från 36-40 grader idle till 26 och som max förut 59 till 50 med en SETI och Prime igång. Att det skulle ge så mycket hade jag ingen aning om.

Så alltså nya temps: 26 idle och 50 load helt passivt med 1 st 120´s chassifläkt på 7 volt

Så du menar att tempen SJÖNK när du tog bort en fläkt?

Låter inte så logiskt kan jag säga dig...

Har Plus varianten, monterad med pastan som följde med : /

Min idle temp är inte så gó tycker jag, runt 34-40 grader : /

MVH/A

Permalänk

Nej alltså, temperaturen sjönk för att jag tog bort fläkten eftersom den inte var inkopplad, fläkten satt alltså bara där och skapade luftmotstånd.
Jag har däremot ungefär (5 grader högre) samma temperaturer som om jag skulle haft en fläkt på processorn vilket kan tyckas vara lite märkligt

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bubbalobill
Nej alltså, temperaturen sjönk för att jag tog bort fläkten eftersom den inte var inkopplad, fläkten satt alltså bara där och skapade luftmotstånd.
Jag har däremot ungefär (5 grader högre) samma temperaturer som om jag skulle haft en fläkt på processorn vilket kan tyckas vara lite märkligt

Min fläkt är inkopplad,fungerar riktigt bra.

Körde SuperPi 32 M, låg som max i 51 grader.

När jag lirar Gudfadern eller något så brukar tempen inte gå över 42 grader...

Men idel tempen är sisådär,runt 36 grader...

MVH/A

Permalänk

Det där låter ju riktigt kanon.

Att jag ligger så lågt i idle oftast är nog att jag kör den oklockad, ska kanske inte testa den passiv när jag klockar tror jag, inte om jag klockar så mycket i alla fall.

Jag läste nyss Flufs tråd om borttagning av IHS och insåg att jag förmodligen har taskig kontakt mellan kärna och IFS eftersom jag har höga load-temps även om jag kör aktivt med antingen 7000B-Cu eller Ninjan, undrar om man ska råda bot på det eller skaffa en ny processor, bilen han hade i inlägget gjorde ju inte att det började klia i fingrarna, lätt att ta med sig nått ut med kniven...

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

Finns faktiskt folk som fått lägre temperaturer av att ta bort en fläkt. SPCR fick t.ex. högre temperaturer när de installerade en insugsfläkt i P180 i deras recension. Det stör luftflödet helt enkelt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Jag köpte mig Nexus fläktar att ha i detta chassit. Fick problem eftersom fläkten som sitter i "taket" hålls fast av två klamrar i ena sidan vilket hindrade nexus fläketn. Jag får försöka karva ut i plasten så jag kan trycka dit den. Ingen bra lösning...

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krissttoffer
Jag köpte mig Nexus fläktar att ha i detta chassit. Fick problem eftersom fläkten som sitter i "taket" hålls fast av två klamrar i ena sidan vilket hindrade nexus fläketn. Jag får försöka karva ut i plasten så jag kan trycka dit den. Ingen bra lösning...

Jag fick då dit en nexusfläkt förut utan större problem.. den gick att mosa in dit så den satt fast på något sätt ändå.. så det ska gå ändå!

Tror jag vek in/ut klamrarna lite.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krissttoffer
Jag köpte mig Nexus fläktar att ha i detta chassit. Fick problem eftersom fläkten som sitter i "taket" hålls fast av två klamrar i ena sidan vilket hindrade nexus fläketn. Jag får försöka karva ut i plasten så jag kan trycka dit den. Ingen bra lösning...

Man ska inte vara rädd för att modda lite, det finns mycket att göra innan din låda är färdiggjord.

Visa signatur

PS3 40GB