Permalänk
Medlem

Tebaks till skolbänken

Tjena allihop!

Jag har lömskt bidat min tid och exploaterat andras foruminlägg för min egen nyttas skull men nu måste jag nog inse att ingen kommer att ställa exakt den frågan som jag behöver svar på.

Jag har precis fått jobb efter att under lång tid ha pluggat och varit fattig. Därför tänker jag, som den nörd jag är, naturligtvis köpa mig den där brutala spelmaskinen som jag alltid velat ha. Problemet är att det går så in i helsickes fort nuförtiden och det räcker tydligen inte att veta att ett Voodoo 2 är bättre än ett Voodoo 1. Nej, nu ska andra tillverkare blanda sig i och kalla sina kort för XYZ-nånting och jag fattar nada.

Jag har förstått att 64-bitarsteknologin är på gång/redan här och även att processorer nuförtiden kan ha flera kärnor. Jag vet inte om en kärna kan ses som en helt egen processor eller om det är mer komplicerat än så. Sen att man måste bestämma sig för AMD eller Intel gör det hela ännu jobbigare.

Nåja, jag ska sluta raljera. Om en månad har jag alltså tänkt att inhandla en duktigt maffig PC men har ingen jäkla aning om vad det innebär nuförtiden.

Kraften ska primärt gå till spel men min sambo (och även jag, i viss utsträckning) Photoshoppar en del och håller på med 3dStudio Max. Måste man göra en avvägning mellan dessa prioriteringar? Om man vill ha en "allmänt snabb" dator, är det förenligt med en önskan om en snabb spelmaskin? Innan sades det ibland att AMD:s processorer var bra för spel men inte fullt lika snabba generellt.

Jag vill gärna lära mig lite själv om hårdvaran så jag inte riskerar att bli blåst/blåsa mig själv eftersom att lägga ut mest pengar inte behöver innebära att få den bästa maskinen. Finns det "tutorials" på nätet för folk som mig, som har tappat kollen och bara blir förvirrade av foruminlägg och hårdvarurescensioner?

Sist men inte minst skulle jag gärna vilja få förslag på vad jag ska köpa. Kanske inte in i minsta detalj och kringutrustningen kan vi lämna därhän. Men de grundläggande komponenterna, såsom CPU, GPU, RAM, HD och moderkort, skulle jag vilja ha hjälp med.

Jag vill gärna ha en illersnabb hårdisk för Windows och vissa spel och sen mastodontutrymme som inte behöver vara fullt så snabbt.

Att överklocka låter läbbigt tycker jag även om jag har gjort det många gånger förr. Man vill ju inte grilla sina nya fina komponenter. Men det är många som talar om överklockningskapacitet som köpargument för vissa produkter.

Jag har i runda slängar tänkt att lägga 20 lök på datorn även om den inte MÅSTE kosta så mycket. Detta ska dock räcka till kringutrustning också samt en bra 19-tums LCD-skärm.

Tack på förhand och ha en fin helg!

Permalänk
Medlem

Re: Tebaks till skolbänken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saffe
Jag vill gärna ha en illersnabb hårdisk för Windows och vissa spel och sen mastodontutrymme som inte behöver vara fullt så snabbt.

Har lite bråtom iväg så jag svarar bara på det jag är helt säker på

När det gäller snabb hdd idag så är det 2st Raptor 10.000 varvare i raid 0 som gäller. Sen är det väll bara att fylla på med vanliga 250-300gb diskar för att lagra alla "semesterbilder" på

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56972...

Där diskuterar jag om min nya dator.. kanske kan vara till hjälp....

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Hedersmedlem

Detta hade jag köpt:

CPU: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309862&s=sc X2 är bäst idag om man ska använda datorn till både spel och dessutom avancerad "seriös" användning i Windows
Moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317633&s=sc klarar crossfire och är passivt kylt, inget krångel med fläktar som slutar fungera
Minnen: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302138&s=sc hög kvalité och garanterat kompatibla
Grafikkort: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317150&s=sc snabbast, bra pris och med flest funktioner av alla grafikkort idag
Ljudkort: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312204&s=sc bäst om man vill spela samt överlag mycket bra ljudkvalité
Hårddiskar: 2st i RAID http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313190&s=sc gjorda för RAID, mycket snabb och bra disk överlag, dessutom till väldigt bra pris nu. WD garanterar dessutom 24/7 drift på dessa.

och sist men inte minst, ett nätaggregat som klarar att driva detta och även eventuellt ett grafikkort till i framtiden: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310012&s=sc mycket tyst och stabilt, finns även i annan variant med löstagbara kablar

19827.- totalt

Edit: Såg att du skulle ha skärm i priset också.
Då blir det värre om du verkligen vill ha en hyfsat framtidssäker dator. Det kommer att bli kännbara nedskärningar i prestanda och/eller kvalité om det ska gå. Återkommer om jag kommer på någon bra lösning.

5000.- mindre, men ändå samma kvalité och i flera delar samma komponenter. Främst lite sämre fart på CPU/Grafikkort, men fortfarande med samma funktionalitet:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315796&s=sc
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314966&s=sc
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311700&s=sc
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302138&s=sc
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313190&s=sc 2st
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310012&s=sc

Ljudkort får du använda det inbyggda i moderkortet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om du tittar i min sign så ser du vad jag har för delar.. Jag klarar Photoshop och 3dmax och bf2 o aallt vad det heter.. Så att det ska klara grejjerna som finns idag är det nog inget snack om, men nu snackr vi ju framtid här. En bra spelmaskin som klarar framtiden kan ju ingen ens säga att en 50000 kronors dator gör. Jag är mer för att bygga en bra dator som klarar det den ska klara idag och sedan får man uppgradera kanske en gång per år eller vartannat år. Då vet man med ganska stor sannolikhet att de klarar framtiden. Angående Intel eller Amd så rekommenderar jag Amd x2 eftersom jag anser att det känns som om Intel arbetar slöare. angående grafikkortet så ska du ha ett Geforce 7900GT. Det kan du ju klocka bara lite, o inte maxtrimma det. Då vet du att det klarar sig. Sedan om ett år köper du ett nytt graffekort som klarar Directx 10.
Det är allt jag har att säga!

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk

Tycker MultiMans paket ser bra ut. Kör du raid 0 på dom diskarna, så har du fina fisken på Windows och spel!

Visa signatur

AMD64 3700+ <Schyte Ninja>, eVGA 7600GT <CO version>, 1GB Crosair Value Select, 250 GB Western Digital Caviar, Abit AN8-SLI, 3023 3D Marks 06

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på en nvidia setup istället, mest för att atis crossfire inte är något att hurra över. och nforce moderkortena brukar vara bättre.

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem

"Problemet är att det går så in i helsickes fort nuförtiden och det räcker tydligen inte att veta att ett Voodoo 2 är bättre än ett Voodoo 1. Nej, nu ska andra tillverkare blanda sig i och kalla sina kort för XYZ-nånting och jag fattar nada. "

Det finns precis som du saäger en hel rad tillverkare nu för tiden. Man kan säga att ju mer konstiga bokstäver det är bakom namnet ju mer överklockade är korten från fabrik. Med bokstäver menar jag inte de två eller tre bokstäverna som kommer efter själva sifferkombinationen. Nvidia använder tex, GT, GTX, Ultra, LE mer mera. Ati använder tex, XT, XTX, XL, GT, GTO, GTO². Eftersom du ska ha en nya dator så behöver du egentligen bara bry dig om Geforce 7 serien och Ati's X1900 serie.

Nvidia 7800 och 7900 GT är de mest prisvärda korten med mycket bra prestanda. 7800 pch 7900 GTX är värstingmodellerna. Eftersom du ska köpa ny dator dör 20k så är det 7900 serien du ska rikta in dig på om du ska ha Nvidia. Sen finns det 7800 GS också men det är till AGP och du ska givetvis ha PCI Express. Kanske ska ta det med, AGP är den gamla porten för grafikkort på moderkortet. Nu för tiden kör man med PCI Express. Ultra och LE används till Geforce 6 serien så det är ganska oviktigt. Ultra var det värsta kortet från 6 serien och det är nu ersatt med GTX. LE var ett lågprestanda kort.

Ati X1900 finns som XT och XTX. XTX är bara en lite överklockad version av XT så det är 1900XT man ska ha om du vill ha ATI. Ati kort med beteckningen GT är billiga kort med med bra prestanda för pengarna man betalar. Dessa kort kommer du inte att behöve titta på då det är vid köp runt 10k som de är intressanta. GTO och GTO² är lite bättre kort än GT men i samma prisklass på ett ungefär. XL användes i X1800 serien och det var lite sämre än X1800XT. Men detta behöver du inte iheller bry dig om.

Så i grova drag kan man säga att ju mer konstiga bokstäver, utöver de två eller tre efter serienumret, desto mer överklockat är det från fabrik. XFX har tex en serie med kort som de har satt XXX efter vilket innebär att det är extra överklockat från fabrik. Ska du ha Nvidia så är 7900GT eller GTX som gäller. Vilket du ska ta beror på hur bra processor du vill ha och hur bra minnen du vill ha.

Ska du ha ATI så är det 1900XT som gäller.

"Jag har förstått att 64-bitarsteknologin är på gång/redan här och även att processorer nuförtiden kan ha flera kärnor. Jag vet inte om en kärna kan ses som en helt egen processor eller om det är mer komplicerat än så. Sen att man måste bestämma sig för AMD eller Intel gör det hela ännu jobbigare."

I stort sett alla preocessorer du kan köpa idag är baserade på 64 bitars teknologi. Valet mellan AMD och Intel är enkelt. Det är AMD man ska ha på grunda av att det är en bättre preocessor helt enkelt till ett mycket bätre pris. Den är svalare, snabbar än alla Intels konkurenter i sin prisklass. Bli inte lurad på att en AMD Athlon 64 3200+ bara klockar 2 GHz. Sen springer ändå om en Intel P4 på 3.2 GHz utan problem. Detta beror på att den helt enkelt gör fler beräkningar på klockcykel, allså är den effektivare per MHz.

Dualcore är en mycket smart grej. Det är helt enkelt så att det är två kärnor i en processor. Det blir som att ha två sepparata processorer. Detta är mycket bra eftersom du kan köra många program samtidigt eftersom kärnorna delar på arbetsuppgifterna. AMD är ledande inom dualcore också. Deras X2 serie är mycket välkänd och beprövad. Ska du köpa en dator för 20k så är det dualcore du ska ha. Antiningen en 3800+ eller en 4400+. 3800+ klockar 2 GHz på varje kärna och har 512 KB cache per kärna. 4400+ klockar 2.2 GHz per kärna och har 1 MB cache per kärna. Vill spela så brukar det vara bättre att ta en 3800+ och lägga stålarna på ett fett grafikkort, men vill man ha bra prestanda i tex Photoshop och andra program så kan 4400+ löna sig.

Så här hade jag gjort med delar.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=170686

Chassi: Antec Sonata 2. Ett mycket bra chassi som är stilrent. Det medföljande nätaggregatet är mycket bra.

Moderkort: Ett passivt kylt moderkort från Asus. SLI möjligheter finns. Asus är en känd moderkortstillverkare som gör mycket bra kort.

Processor: AMD Athlon 64 X2 3800+. En dualcore processor som är mycket bra och prisvärd. Jag valde den billigare modellen till förmån för ett bra grafikkort.

Minne: Corsair Value Select. Mycket bra minnen till den som inte tänker överklocka utan bara vill ha bra minnen.

GPU: Nvidia 7900GTX. Ett högprestandamonster från Nvidia.

Hårdiskar: En WD Raptor 74 GB. Mycket snabb disc till ditt OS och din spel. En Samsung på 250 GB. Mycket välkänd och använd disc med låg temp och SATA 2.

DVD Brännare: En från NEC. Har själv en sådan och har aldrig stött på problem med den.

Ljudkort: Ett billigt från Creative. Finns bättre men det är värt sina 250 spänn då det är mycket bättre än det inbyggda som finns på moderkortet.

Skärm: 19" TFT skärm från Hyundai med båda analog och digital ingång. Har fått mycket bra kritik från alla som har testat den.

MVH

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
"Problemet är att det går så in i helsickes fort nuförtiden och det räcker tydligen inte att veta att ett Voodoo 2 är bättre än ett Voodoo 1. Nej, nu ska andra tillverkare blanda sig i och kalla sina kort för XYZ-nånting och jag fattar nada. "

Det finns precis som du saäger en hel rad tillverkare nu för tiden. Man kan säga att ju mer konstiga bokstäver det är bakom namnet ju mer överklockade är korten från fabrik. Med bokstäver menar jag inte de två eller tre bokstäverna som kommer efter själva sifferkombinationen. Nvidia använder tex, GT, GTX, Ultra, LE mer mera. Ati använder tex, XT, XTX, XL, GT, GTO, GTO². Eftersom du ska ha en nya dator så behöver du egentligen bara bry dig om Geforce 7 serien och Ati's X1900 serie.

Nvidia 7800 och 7900 GT är de mest prisvärda korten med mycket bra prestanda. 7800 pch 7900 GTX är värstingmodellerna. Eftersom du ska köpa ny dator dör 20k så är det 7900 serien du ska rikta in dig på om du ska ha Nvidia. Sen finns det 7800 GS också men det är till AGP och du ska givetvis ha PCI Express. Kanske ska ta det med, AGP är den gamla porten för grafikkort på moderkortet. Nu för tiden kör man med PCI Express. Ultra och LE används till Geforce 6 serien så det är ganska oviktigt. Ultra var det värsta kortet från 6 serien och det är nu ersatt med GTX. LE var ett lågprestanda kort.

Ati X1900 finns som XT och XTX. XTX är bara en lite överklockad version av XT så det är 1900XT man ska ha om du vill ha ATI. Ati kort med beteckningen GT är billiga kort med med bra prestanda för pengarna man betalar. Dessa kort kommer du inte att behöve titta på då det är vid köp runt 10k som de är intressanta. GTO och GTO² är lite bättre kort än GT men i samma prisklass på ett ungefär. XL användes i X1800 serien och det var lite sämre än X1800XT. Men detta behöver du inte iheller bry dig om.

Så i grova drag kan man säga att ju mer konstiga bokstäver, utöver de två eller tre efter serienumret, desto mer överklockat är det från fabrik. XFX har tex en serie med kort som de har satt XXX efter vilket innebär att det är extra överklockat från fabrik. Ska du ha Nvidia så är 7900GT eller GTX som gäller. Vilket du ska ta beror på hur bra processor du vill ha och hur bra minnen du vill ha.

Ska du ha ATI så är det 1900XT som gäller.

"Jag har förstått att 64-bitarsteknologin är på gång/redan här och även att processorer nuförtiden kan ha flera kärnor. Jag vet inte om en kärna kan ses som en helt egen processor eller om det är mer komplicerat än så. Sen att man måste bestämma sig för AMD eller Intel gör det hela ännu jobbigare."

I stort sett alla preocessorer du kan köpa idag är baserade på 64 bitars teknologi. Valet mellan AMD och Intel är enkelt. Det är AMD man ska ha på grunda av att det är en bättre preocessor helt enkelt till ett mycket bätre pris. Den är svalare, snabbar än alla Intels konkurenter i sin prisklass. Bli inte lurad på att en AMD Athlon 64 3200+ bara klockar 2 GHz. Sen springer ändå om en Intel P4 på 3.2 GHz utan problem. Detta beror på att den helt enkelt gör fler beräkningar på klockcykel, allså är den effektivare per MHz.

Dualcore är en mycket smart grej. Det är helt enkelt så att det är två kärnor i en processor. Det blir som att ha två sepparata processorer. Detta är mycket bra eftersom du kan köra många program samtidigt eftersom kärnorna delar på arbetsuppgifterna. AMD är ledande inom dualcore också. Deras X2 serie är mycket välkänd och beprövad. Ska du köpa en dator för 20k så är det dualcore du ska ha. Antiningen en 3800+ eller en 4400+. 3800+ klockar 2 GHz på varje kärna och har 512 KB cache per kärna. 4400+ klockar 2.2 GHz per kärna och har 1 MB cache per kärna. Vill spela så brukar det vara bättre att ta en 3800+ och lägga stålarna på ett fett grafikkort, men vill man ha bra prestanda i tex Photoshop och andra program så kan 4400+ löna sig.

Så här hade jag gjort med delar.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=170686

Chassi: Antec Sonata 2. Ett mycket bra chassi som är stilrent. Det medföljande nätaggregatet är mycket bra.

Moderkort: Ett passivt kylt moderkort från Asus. SLI möjligheter finns. Asus är en känd moderkortstillverkare som gör mycket bra kort.

Processor: AMD Athlon 64 X2 3800+. En dualcore processor som är mycket bra och prisvärd. Jag valde den billigare modellen till förmån för ett bra grafikkort.

Minne: Corsair Value Select. Mycket bra minnen till den som inte tänker överklocka utan bara vill ha bra minnen.

GPU: Nvidia 7900GTX. Ett högprestandamonster från Nvidia.

Hårdiskar: En WD Raptor 74 GB. Mycket snabb disc till ditt OS och din spel. En Samsung på 250 GB. Mycket välkänd och använd disc med låg temp och SATA 2.

DVD Brännare: En från NEC. Har själv en sådan och har aldrig stött på problem med den.

Ljudkort: Ett billigt från Creative. Finns bättre men det är värt sina 250 spänn då det är mycket bättre än det inbyggda som finns på moderkortet.

Skärm: 19" TFT skärm från Hyundai med båda analog och digital ingång. Har fått mycket bra kritik från alla som har testat den.

MVH

ser mycket bra ut men själv skulle jag nog ta ett 7900gt/x1800xt 512mb och i stället sattsa på en lite snabare cpu efter som de kommer bli en del photshop för din del tillex 4400+ eller 4600+

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Eftersom du ska ha en nya dator så behöver du egentligen bara bry dig om Geforce 7 serien och Ati's X1900 serie.

Nvidia 7800 och 7900 GT är de mest prisvärda korten med mycket bra prestanda. 7800 pch 7900 GTX är värstingmodellerna.

Ska du ha Nvidia så är 7900GT eller GTX som gäller. Vilket du ska ta beror på hur bra processor du vill ha och hur bra minnen du vill ha.

Ska du ha ATI så är det 1900XT som gäller.

Rent struntprat. x1800xt är EXTREMT prisvärt just nu och har dessutom 512mb minne vilket kommer ha betydelse inom en inte alltför avlägsen framtid. Vilket nVidiakort hittar du för 3600.- som har 512mb blixtsnabbt minne och klarar AA och AF i höga upplösningar utan att knäa? Du tycker tydligen 7800-serien är ok fortfarande trots att alla utom gtx512-varianten är långsammare än x1800xt. Trots detta rekommenderar du endast x1900xt från ATi. Inte speciellt konsekvent.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

ati ftw

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Först av allt vill jag tacka alla (särskilt wixia och MultiMan) som har svarat och bidragit med sin vishet. Det uppskattas högeligen.

På sätt och vis har jag bara fått fler frågor nu men det brukar ju vara så när man köper dator. Var ett tag sen nu, som sagt.

"Tycker MultiMans paket ser bra ut. Kör du raid 0 på dom diskarna, så har du fina fisken på Windows och spel!"

Vad betyder det att köra "raid 0"? Är det nån ersättare för IDE eller vad? Som sagt, noll koll.

Ska kolla igenom alla förslag som ni har kommit med och grunna lite. Men nu har jag i alla fall lärt mig lite grand. Tack wixia för det, även om dina åsikter angående vissa grafikkort uppenbarligen inte delades av alla.

Ha det bra, alla.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det här paketet är så dumt.
http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10158
Med en Samsung 940B hamnar det på 19500:-.

Behöver du inte winXP kan du välja bort det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saffe
Vad betyder det att köra "raid 0"? Är det nån ersättare för IDE eller vad?

Hittade denna sidan: http://www.nordichardware.se/Guider/?skrivelse=299&page=3

Den förklarar rätt bra RAID 0 och 1. Det finns flera andra varianter också, men dessa är vanligast för hemmabruk.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro