Permalänk
Medlem

AGP-kort tror jag?

Hejsan mitt första inlägg här + att jag är ganska okunnig inom detta.

Men det är så att (nu när oblivion kommit) så tänkte jag slänga ut mitt gamla grafikkort (9700 pro) till ett nytt. Vill ha ett ATI kort och vad jag har förstått kan jag inte använda pci express, står i Everest att jag har MSI MS-6507E (3 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 2 DIMM, Audio) som moderkortsnamn. Så då blir det väll ett AGP-kort va?

Och då har jag kollat på ett X850xt det borde väll göra susen, eller finns det nått bättre eller mer prisvärt eller nått?

Vill inte köpa en ny dator än har ändå en p4 2800 MHz, 1024 ram

Har sökt efter svar på denna sida men hittade inget som jag var nöjd med, så hoppas jag inte tjatar om nått som finns 1000 svar på.

Permalänk
Medlem

Agp är det som gäller till dit sys om du vill ha ati så har du valt rätt om du vill ha bättre blir det till att välja 7800gs.

7800 gs klockar normal en hel del och stödjer SM3.0

överklockat drar det lätt ifrån.
http://ckturbo128.proboards4.com/index.cgi?board=computerhard...

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

ok har alltid gillat ATI och inte haft några problem med deras grejer så.

Men då är det alltså ett X850xt som gäller. Blir väll en väsentlig skillnad från ett Radeon 9700 Pro iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ramza07
ok har alltid gillat ATI och inte haft några problem med deras grejer så.

Men då är det alltså ett X850xt som gäller. Blir väll en väsentlig skillnad från ett Radeon 9700 Pro iaf.

Ja, du kommer att få en prestanda boost om du får från 9700 till 850xt

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Medlem

ok, skall åka och inhandla ett imorn, men jag läste någonstanns att nätaggregatet inte räcker till för att driva ett nyare grafikkort.

Så hur vet man vilken ström man har på det då?

Om man tittar på baksidan av datorn står det: 50/60 Hz 200-240V - 2,0A

som sagt jag är toknybörjare så...

Permalänk
Medlem

står de inte hur många watt de är på nätagget?
och vad är de för märke?

Visa signatur

AMD Opteron 165 | Asus A8n32SLI-deluxe nForce4 ultra | PNY GF7900GT | Kingston PC3200 HyperX DDR 2048MB | Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM | NorthQ ATX 500W Silent|

Permalänk
Medlem

Måste man öppna datorn och checka, eller kan man se det i Everest typ?

Permalänk
Medlem

man kan se de mesta i everest fast just nätagget har ja inte hittat där.. dra bara bort sidoluckan å kolla på ettiketten som sitter på nätagget om du har kvar den.

Visa signatur

AMD Opteron 165 | Asus A8n32SLI-deluxe nForce4 ultra | PNY GF7900GT | Kingston PC3200 HyperX DDR 2048MB | Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM | NorthQ ATX 500W Silent|

Permalänk
Medlem

japp en lapp där där det står att det är en Bestec atx-250-12Z
Output 250 W max

Permalänk
Medlem

250watt nätagg räcker nog itne till ett x850xt inte 100% säkert får se om de ä nån mer som skriver men skulle in´te tro de räcker och Bestec har ja aldrig nört talas om

Visa signatur

AMD Opteron 165 | Asus A8n32SLI-deluxe nForce4 ultra | PNY GF7900GT | Kingston PC3200 HyperX DDR 2048MB | Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM | NorthQ ATX 500W Silent|

Permalänk
Medlem

hehe ok köper man ett nytt sånt då och bara slänger in, eller nått speciellt man ska tänka på?

efter lite letande på denna sida har jag förstått att 12V linan är den viktiga min är på 14A - 0,8A är det för lite?

Permalänk
Avstängd

näe ska inte vara nåptt speciellt. Hade du haft ett dell-chassi så kanske, men nu följer det ATX standarden så det är bara att välja ett som passar dig.

Permalänk

Ta gärna ett från t.ex. Antec. Sikta på 400 watt och uppåt. Tar du lite mer än så kan du ha nätaggregatet till din nästa dator också.

Urklipp från pricerunners forum (lite gammalt men stämmer fortfarande hyfsat bra):

3. Nätagg

3.1 Jag ska bygga en dator och jag undrar hur kraftigt nätagg jag behöver?

Alla datorer är unika, men i regel kan man säga att ett lite dyrare nätagg med lägre Watt-antal angivet är att föredra över ett billigare med högre Watt-antal.

Kan säga så mycket som att ett vanligt Athlon XP system ed ett Radeon-kort drar på sin höjd 200W.

En Pentium 4/Athlon 64 med ett Geforce 6800 klara sig med ett bra 350W.

Det finns vissa agg att föredra över andra:

Antec - Det bästa du kan köpa I Sverige, men kostar därefter.
Q-Tecnology (INTE Q-TEC!) - Stabila. men lite dyra kanske.
Tagan - Mycket prisvärt nätagg.
Zalman - Tagan's agg i en annan form. Lite modifierat också för att få ner ljudnivån.
Aspire - Mycket för pengarna helt enkelt
Hiper - Mycket för pengarna helt enkelt.
Enermax - Jämna och stabila. (Samma fabrikör som Antec)
P&C Cooling - Värsting som inte finns att köpa i Sverige
OCZ - Kvalitetsagg
ThermalTake - Något överpris, men stabila
HEC - Om du inte vill lägga alltför mycket pengar. Inget för ett tyngre system.
Silverstone/Seasonic - Tysta och mycket effektiva.

Undvik:
Chieftec - Mycket ojämna, finns bra men det finns även dåliga.
Codegen - livsfarlig, får inte säljas i Sverige längre pga. dålig isolering av kablarna.
Q-tec - skräp. Watt-antalet är överdimensionerat och agget är långt ifrån vad man skulle kunna kalla stabilt.
Det mesta i noname väg.

Det finns dock ett mycket enkelt sätt att kolla vad agget verkliga maximala Watt-antal är:

Säg att du hittar ett aggregat som du är nöjd med. Gå till tillverkarens hemsida (om det inte redan står på sidan är på nu) och kolla upp ampere värdena. Det borde finnas ett för 3,3 V, ett för 5V och ett för 12V. Multiplicera motsvarande volt med ampere-värde. Voila!

Det ska dock sägas att det finns ofta begränsningar i agget såsom att den totala uteffekten från 3,3V + 5V får inte överstiga ett visst värde. Låt säga att 3,3 kan ge 40W medan 5V kan ge 50W. Den totala blir då 90W. Dock finns det en spärr som säger att det inte kan ges ut mer effekt än 75W. Detta borde anges av tillverkaren, men de gör alltför sällan det. "
"

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk

Jag kör med ett fortron 350w nätagg och jag har ett asus k9-n delux mobo, ett xfx 7800gt och en athlon 64 300+ processor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosasnabel
Jag kör med ett fortron 350w nätagg och jag har ett asus k9-n delux mobo, ett xfx 7800gt och en athlon 64 300+ processor

Jag kör samma agg på Xp @ 2,6GHZ 7800GS 2gb 2x 200GB hdd.

Funkar prima, Fortron är helt överlägset. Och bra pris.

Permalänk
Medlem

Så ni tror det är helt säkert att x850xt inte funkar med det jag har nu (Bestec atx-250-12Z Output 250 W max)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ramza07
Så ni tror det är helt säkert att x850xt inte funkar med det jag har nu (Bestec atx-250-12Z Output 250 W max)?

Ytterst tveksamt med ett noname-agg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ramza07
Så ni tror det är helt säkert att x850xt inte funkar med det jag har nu (Bestec atx-250-12Z Output 250 W max)?

Jag är mycket tveksam, tror faktiskt inte det kommer fungera. Men du kan ju alltid testa och fungera det inte, så får du ta och köpa ett nytt nätagregat.

Jag kan rekomenndera detta, http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HIPTR480WBL Det nätaggregatet kan du även ha kvar till din nästa dator;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Ta gärna ett från t.ex. Antec. Sikta på 400 watt och uppåt. Tar du lite mer än så kan du ha nätaggregatet till din nästa dator också.

Urklipp från pricerunners forum (lite gammalt men stämmer fortfarande hyfsat bra):

3. Nätagg

3.1 Jag ska bygga en dator och jag undrar hur kraftigt nätagg jag behöver?

Alla datorer är unika, men i regel kan man säga att ett lite dyrare nätagg med lägre Watt-antal angivet är att föredra över ett billigare med högre Watt-antal.

Kan säga så mycket som att ett vanligt Athlon XP system ed ett Radeon-kort drar på sin höjd 200W.

En Pentium 4/Athlon 64 med ett Geforce 6800 klara sig med ett bra 350W.

Det finns vissa agg att föredra över andra:

Antec - Det bästa du kan köpa I Sverige, men kostar därefter.
Q-Tecnology (INTE Q-TEC!) - Stabila. men lite dyra kanske.
Tagan - Mycket prisvärt nätagg.
Zalman - Tagan's agg i en annan form. Lite modifierat också för att få ner ljudnivån.
Aspire - Mycket för pengarna helt enkelt
Hiper - Mycket för pengarna helt enkelt.
Enermax - Jämna och stabila. (Samma fabrikör som Antec)
P&C Cooling - Värsting som inte finns att köpa i Sverige
OCZ - Kvalitetsagg
ThermalTake - Något överpris, men stabila
HEC - Om du inte vill lägga alltför mycket pengar. Inget för ett tyngre system.
Silverstone/Seasonic - Tysta och mycket effektiva.

Undvik:
Chieftec - Mycket ojämna, finns bra men det finns även dåliga.
Codegen - livsfarlig, får inte säljas i Sverige längre pga. dålig isolering av kablarna.
Q-tec - skräp. Watt-antalet är överdimensionerat och agget är långt ifrån vad man skulle kunna kalla stabilt.
Det mesta i noname väg.

Det finns dock ett mycket enkelt sätt att kolla vad agget verkliga maximala Watt-antal är:

Säg att du hittar ett aggregat som du är nöjd med. Gå till tillverkarens hemsida (om det inte redan står på sidan är på nu) och kolla upp ampere värdena. Det borde finnas ett för 3,3 V, ett för 5V och ett för 12V. Multiplicera motsvarande volt med ampere-värde. Voila!

Det ska dock sägas att det finns ofta begränsningar i agget såsom att den totala uteffekten från 3,3V + 5V får inte överstiga ett visst värde. Låt säga att 3,3 kan ge 40W medan 5V kan ge 50W. Den totala blir då 90W. Dock finns det en spärr som säger att det inte kan ges ut mer effekt än 75W. Detta borde anges av tillverkaren, men de gör alltför sällan det. "
"

North-Q då?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu