Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
Hade en Samsung LE-32T51 och körde den via VGA, fungerade hur bra som helst. Har nu en Hyundai IQ Q321 som körs via DVI och jag vidhåller att skillnaden är marginell.

där ser man... smaken är ju tydligen delad. imo är det stor skillnad. men men... ingen annan verkar ju bry sig om den saknar dvi iaf ^^

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem

Har beställt min nu. Gick på ca 13500kr. Kommer recension om ett par veckor.:D

Edit: Blir ingen Dell för mig. Har bestämt mig på att vänta på X60s. Så det blir recension på den istället.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med batteriet. Jag funderar på att uppgradera till ett 9-cell. Men då står det att det är ca 11mm högre i djup. Kommer det sticka ut från datorn då?

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem

också liten fundersam när de gäller batteri.
Får man ett "större" chassi om man tar 9cell batteri
så att det passar. Alltså kommer datorns storlek ändras?

Permalänk
Medlem

Jag fattar det som att batteriet kommer att sticka ut från chassit.

Permalänk
Medlem

måste ju se riktigt b-igt ut.
känns nästan som att man väljer ett 6 cells isf.
Är det stor skillnad mellan 6 och 9 cells när de gäller
batterilivslängd i tid? Om man ligger på ungeför 2.5 med
6 cells så är jag nöjd

Permalänk
Medlem

sh3lter, så du tar häldre design före bättre "hårdvara"?

Visa signatur

Asus A7J
Intel Yonah Dual Core T2300 1.66GhZ,
1GB Ram, 100gb HDD 5400RPM, 17" Glare WXGA+, ATI X1600 256mb.

Permalänk
Medlem

6cell innehåller 53Whr
9cell innehåller 80whr
Spänningen ligger på 11,1V

Det är stor skillnad. 9cell innehåller alltså 50% mer ström.

Använder du 6cell i 2,5h så drar den 1,9A.
Drar du lika mycket ström med 9cell så lever den alltså i 3h 45min. Det är för mig mer värt med tanke på dom 125kr det kostar extra.

Det är ju ett bättre val att köpa ett stort än att köpa två små. Dessa batterier laddar ur sig med tiden om dom inte används. 11mm är inte mycket tycker jag. Hjälper ju dessutom till att vinkla upp tangentbordet lite när den står på bord.

Saxat från notebookreview.com:
"With the smaller option 6 cell battery and a powerful new processor, I didn't have very high hopes for battery life. However, the Dell lasted longer than expected. At maximum brightness, it played a DVD for 2 hours and 30 minutes. Under normal light tasks, with WiFi on and almost maximum brightness, the battery lasted almost three hours. Dimming the screen all the way and shutting wireless off squeezed almost 4 hours of total battery life. I could burn the battery in about 90 minutes or less if I really tried. Gaming would likely burn it this fast.

The optional 9-cell battery, which is the same physical size as the 6-cell, should give about 50% more run time.

The battery charges fast for the first 80%. At nearly 1% per minute, you could get a significant boost on a one hour layover at the airport.

A bigger battery might be a better choice than two batteries. Lithium-Ion cells wear out even if you don't use them."

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drogo
sh3lter, så du tar häldre design före bättre "hårdvara"?

beror på hur batteriet "sticker" ut. Sticker den ut undertill så att datorn kommer "högre upp" eller på sidan så att en del av batteriet sticker ut utanför formen på datorn. Eller blir datorns totala djup helt enkelt större?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sh3lter
beror på hur batteriet "sticker" ut. Sticker den ut undertill så att datorn kommer "högre upp" eller på sidan så att en del av batteriet sticker ut utanför formen på datorn. Eller blir datorns totala djup helt enkelt större?

Jag är rätt säker på att det kommer att sticka ut under datorn. Nått i stil med att lägga en rostad macka under den.

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem

inte om man ska tolka måtten på batterierna

H 24mm x W 206.8mm x D 49mm 6 cell

H 24mm x W 206.8mm x D 60.1mm 9 cell

Båda är ju lika höga och breda, det är ju djupet som är skillnaden.
Kanske är det så att det är samma chassi, men att man trycker in ett
större batteri vilket leder till att det blir mindre "luftrum" inne i datorn.

Permalänk

9cells batterier brukar sticka ut undertill.
"Som en rostad macka"

Tycker ni att man ska satsa på 5200 eller 7200 varvs hd?
Hur mycket mer låter 7200? drar de märkbart mer ström?

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Jag lär fan ringa dell och fråga så man får ett svar. 6cell verkar ju vara väldigt bra. Men skillnaden i pengar för 50% mer ström är ju löjlig. Klarar man en film eller ett par timmars arbete på resan så är ju det bra.

Såg nu att den inte hade formen av en rostad macka. Men om den sticker ut undertill så borde höjden bli nått sånt ^__^

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk

Någon som vet hur mycket mer 9cells batteriet väger?
Jag vill att datorn ska vara så mobil som möjligt, men som någon sa: att kunna se en extra film hade varit nice.

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosa Rebell
Någon som vet hur mycket mer 9cells batteriet väger?
Jag vill att datorn ska vara så mobil som möjligt, men som någon sa: att kunna se en extra film hade varit nice.

6cell väger 0,32kg
9cell väger 0,48kg

Står en spec på batterierna om du klickar på "hjälp mig att välja" där du väljer vilket batteri du vill ha.

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk

Då blir det nog ett 9cell.
Blir det för klumpigt så kan man ju köpa ett 4cell senare.

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Men bilden är ju D620, en helt annan dator.
På min 6000 sticker batteriet inte ut alls.

EDIT: Bilden borttagen.

Permalänk

Nu känner jag mig ännu dummare, fel av mig, igen.

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Det blev en 6400 för mig också.

Jag lade till:
-Blank skärm (ej högupplösta)
-9cell batteri (struntar i om det sticker ut, det är billig extra ström)
-Office basic
-Sladdlös mus
-Uppgraderade till 924 skrivare
-Resource CD
-Windows CD

Detta blev 10130kr. Det tycker jag är helt ok för en sån dator.

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke90
Har haft lite tankar på att köpa en sådan här. Är väl inte så jättehaj på vad som är "bra", men tyckte det var mkt prestanda för pengarna. Hittade sedan detta citat på ett annat forum. Spelar inte speciellt mkt, kanske kommer att spela ett eller annat, typ cod1/2 eller GTR. Men har någon erfarenhet av detta kort, kommer jag att kunna spela denna typ av spel "bra"? (max grafik är inget måste) Helt enkelt, är kortet bra?

Ingen som vet? Lite brådis, ska ev. beställa imorrn, så skulle gärna ha åsikter så snabbt som möjligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke90
Ingen som vet? Lite brådis, ska ev. beställa imorrn, så skulle gärna ha åsikter så snabbt som möjligt.

det är skräp... starcraft funkar men inte mycket mer... du köper inte denna burk för att spela på tyvärr :/

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem

det var just grafikkortet som fick mig att ändra tankar.
Googlade runt lite på x1400 och hittade väl inte direkt särskilt mycket positivt.
Du kan ju kolla här hur den står sig mot andra grafikkort till bärbara.
http://www.killernotebooks.com/support/support_mobile_gpus.as...

Permalänk
Medlem

Om jag hade valt en värre spec från början, dvs med grafikkort, så skulle den hamna på närmare 12'kr. Insåg att jag inte spelat spel sen strax före jul. Och säkert en månad före det gången före. För när ska man annars ha nytta för ett bättre grafikkort?

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren! Har nog ändrat uppfattning om den nu.

Permalänk

Acer Aspire 5024 eller Dell Inspiron 6400?
Vilken skulle man satsa på?

Varför ge X1400 den beteckningen om X700 är vassare??
På resten av korten så går prestandan upp med högre nummer beteckning.
Vilken ful grej av ATI att smyga in X1400 i högen.

Tack för ditt svar innan Sh3lter!!

Man är ju tacksam att finns kunnigt folk, annars hade det gått åt skogen.

Permalänk

Funkar den integrerade grafiken om man kör olika 3D-CAD program?
Som Solidworks och Pro Engineer.

Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."

Permalänk

Talade med Dell om X1400 grafikkortet och de påstår att den är vassare än X700, samt att X700 ligger billigare i pris och måste därför vara sämre.
Nån som håller med?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nån som har en bild på hur datorn ser ut med 9cells batteriet? vill gärna veta i vilken riktning det sticker ut för det måste väl göra det när det är en nån cm större

Visa signatur

;-D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ank4n
Nån som har en bild på hur datorn ser ut med 9cells batteriet? vill gärna veta i vilken riktning det sticker ut för det måste väl göra det när det är en nån cm större

Jo det borde det göra. Ska få min på onsdag. Kan slänga iväg en bild på den då.

Men tänk om det inte sticker ut Det kan ju trots allt finnas 1cm utrymme från batteriet till bakre kanten på datorn, så att ett 9cell tar upp hela utrymmet. Hur som helst kommer det sticka ut bakåt om det nu gör det. Om jag har förstått måtten rätt.

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er