Permalänk
Medlem

Liten recension av ASUS AJ6A

Efter förfrågning så tänkte jag skriva en liten recension av min nyligen införskaffade ASUS AJ6A. Jag skriver även lite om de spel jag provat på den nedan.

• Display: i15.4" jGlare jType TFT (WXGA) 1280x800
• CPU: Intel® Yonah Dual Core T2300 l1.66Gj (2M L2j cache 65nm)
• Chipset: Intel® 945PM+ICH7M
• Graphic: ATI MOBILITY™l RADEON® X1600 256MB
• Memory: 512MB SO-dimm DDR IIi 533 (512•1), up to 2GB
• HDD: 80GB HDD
• Optical: 8X DVDj DUALl DL
• Bluetooth:j Yes
• TV-Out: Yes
• LAN: 10/100/1000Mbps Fast Ethernet jintegrated, WLAN 802.11g
• Interface: Bluetooth built-in, 1.3M Video camera built-in, iModemj 56K V.90, 1 lPCMCIA II, Parallel, VGA Out, Audio in/Mic, 4xUSB 2.0, Firewire, S-Video, IrDA, 4in1 Card Reader, Audio jDJ,j S/PDIF, Li-Ion Batteryi 8 Cells / Up to 2.5 hrs battery life in irun-down lmode
• OS: jMicrosoft® Windows ® XP Pro
• Accessories: Bag & Mouse
• Dimension & Weight: 354 x 284 x 35.2mm, 2.85Kgj (incl 8 cells Li-Ionl battery pack)

Datorn kostar i dagsläget ca 140000 på Webhallen. (Då jag köpte den för 2 veckor sen ca kostade den 13300? hehe..)

Första intrycket:
*************

Då jag packade upp datorn märker jag direkt att den känns gedigen. Den ser mycket robust ut och det känns som att allt är av bra kvalitet. Medföljer gör en mycket bra väska med extra fack för tillbehör etc samt en optisk resemus från logitech som är helt okey! Generöst ASUS!

Själva installationen var busenkel och tog en dryg timme. Först fick man välja språk och sen körde den på installationen av XP PRO av sig själv. Ett antal program installeras även, bland annat ASUS DVD (PowerDVD?) och Norton Internet Security som inkluderar antivirusprogram, firewall, antispamskydd m.m.. Inget skräp installerades vilket jag var mycket tacksam för. Det är trist att behöva göra en format C: direkt efter att man köpt en dator bara för att tillverkaren valt att installera hundratals skitprogram och Disneys Målarlåda 5.2.

Hur är datorn då?
**************

Datorn kändes från början ärligt talat inte alls så snabb som jag trodde att den skulle vara. Från början undrade jag om det här med Duo Core verkligen var något att ha, och jag var lite tveksam. I Windows etc var det faktiskt lite trögt ibland. Speciellt då jag hade fler än ett program öppet. Då gick det rent uttav trögt!! Min stationära med 2048 MB ram och en P4 3.4GHz kändes MYCKET snabbare. Jag började misstänka att det var det lilla minnet på endast 512 MB som orsakade problemen så jag valde att uppgradera minnet på laptopen till 2048MB, och detta var nog det bästa jag gjort! Datorn blev enormt mycket snabbare. Nu är den BLIXTSNABB vid allt jag gör. Det är helt underbart. Om jag har t.ex Itunes, MSN, Explorer, World of Warcraft igång, samt något mer i bakgrunden så kan jag endå t.ex tabba mellan World of Warcraft (fullscreen mode) och Windows på mindre än en sekund. Det går på ett ögonblick och det känns verkligen härligt.

De spel jag spelar på datorn är World of Warcraft, och jag har även provat lite Oblivion.

World of Warcraft är helt underbart efter att jag uppgraderade ram-minnet. När jag hade 512 MB tog det ca 1 minut att tabba till Windows, och det tog enormt lång tid för spelet att ladda klart, vilket medförde en fps på 1-5 under de första minuterna efter att man hade loggat in. Sen jag krämade in mer minne i burken är den blixtsnabb! Att ladda spelet går snabbt (mkt snabbare än min stationära som är en P4 3.4GHz med 2GB DDR), och väl inne har jag en stabil FPS på 60, vid 1280x800 widescreen upplösning. Detail levels har jag ganska lågt dock för att jag är van vid det. Fungerar iaf hur bra som helst. Att tabba från spelet till Windows efter uppgraderingen av minne går på UNDER EN SEKUND!

Provade även lite Oblivion på den, och det går helt okey. Dock kräver detta spelet något av ett monster till dator, så man får tuna ner grafiken en hel del för att slippa dålig fps. Det är dock helt klart spelbart, och är man inte superkräsen på grafiken så är det inga som helst problem. Spelet är dock inget för mig, så jag har inte lagt ner mer än en halvtimme på det. Dock flyter det på helt okey! Tror att ett lite krämigare grafikkort är att föredra till det här spelet dock. Jag har provat det på min stationära som har ett Radeon X800 PRO 256MB och där flyter spelet på lite bättre, men det är ingen enorm skillnad. Jag tycker att AJ6A gör ett mycket bra jobb även här.

Jag kör även en hel del poker och här fungerar Widescreenskärmen mycket bra. Jag kan lätt trycka in 4-6 bord utan att det blir grötigt, (minimode på Prima).

Den här burken är GRYMT stabil. Efter att jag dängde in mer minne i den är den otroligt snabb, och jag är grymt nöjd. Den enda nackdelen jag kan hitta är batteritiden som kanske är lite väl låg. 2-3 timmar får man max ut ur den vid hög resursanvädning. Detta är dock OK imo.

Duo Core Centrino är en RIKTIG höjdare, och med mycket minne får du ett riktigt supersystem. Grafikkortet som kommer med är helt OK, men inte super. Duger till de flesta spel och så länge du inte är superkräsen kommer du bli jättenöjd!

Score från 3D Mark 03:

6252 Marks

(Vid batterysaving mode på batteri utan ac-adapter fick jag 4166 marks)

På det hela kan jag verkligen rekommendera den här laptopen till alla som vill ha en stabil, snabb arbetsdator som det även går att spela spel på.

Priset på ca 14000 måste anses som bra om man ser på vad man får.

Om ni har några övriga frågor kan ni skriva dem här så ska jag försöka svara så utförligt jag kan!

/mvh Anton "KeFfBoY" Westbergh

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Har du problem med grafikfel i ironforge i wow? Spring runt ett bra tag & se om du ser konstiga saker. Obs jag får det endast med min om jag kör d3d. OpenGL fungerar felfritt, men långsamt.

Oblivion uppvisar lite skumma fel ibland det också. exempel: Om man tittar på vissa specifika objekt ur lustiga vinklar kan dom få för sig att inte synas alls.

jag har testat nyaste drivarna från Asus hemsida utan att upptäcka någon skillnad.

Men som sagt. Ironforge. Spring runt ett tag & se vad du hittar. Mina andra spel fungerar felfritt. (x1600 ska ha problem i wow innan cat 6.3 säger ATi, men 6.3 finns ju inte för x1600 mobility än =(/)

Ska testa första bästa catalyst med x1600 mob.-stöd innan jag kontaktar asus. FAN. Burken är så bra. Vill inte vara utan den

EDIT: Kan tillägga att buggarna i IF är där oavsett klock, inställningar, drivrutinsinställningar, så jag hoppas verkligen på när cat mob kommer till x1600

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt några stora problem, men när du säger det så är det en liten bugg jag märkt i WoW.

Någon gång då jag stod och kollade på en NPC och snurrade kameran så blev hans hjälm genomskinlig ur en vinkel. Om detta är typen av fel du får så har jag det nog också, och isåfall får vi hoppas att ngn ny driver kan lösa problemet.

Dock är det ju inte direkt något jätteproblem!

Permalänk
Hedersmedlem

YES det är samma fel!

Underbart. Det är inget hårdvarufel på våra enheter

Jag tycker det är ett gigantiskt fel

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

hmm beställde en Asus A7J i veckan som även den har x1600 256mb och nu önskar jag att jag inte hade läst denna recension pga av grafikkortet. Funkar grafikkortet okej annars förutom i world of warcraft? i t ex fear osv?

Visa signatur

Asus A7J
Intel Yonah Dual Core T2300 1.66GhZ,
1GB Ram, 100gb HDD 5400RPM, 17" Glare WXGA+, ATI X1600 256mb.

Permalänk
Medlem

Vad hade du för minne när du uppgraderade? Apacer? Kingston? Corsair? På den lite värre modellen med T2400-processor så följer det ju med en 1 GB-sticka. Kan man sätta in ett Apacer DDR2 533 MHz 1 GB? Fungerar WXGA bra eller känner du ett behov av WSXGA?

Permalänk
Medlem

Jag är jättenöjd med WXGA. Det räcker fint. Högre upplösning på en så pass liten skärm hade jag inte tyckt varit skönt för ögonen.

Angående grafikkortet ska du nog inte oroa dig. Jag tror att du kan köra FEAR på den här datorn utan större problem. Kan försöka och prova lite andra spel på den ikväll om jag har tid över. Tror inte jag har FEAR hemma för tillfället dock, men det kanske går att ordna

Jag köpte 2 stycken Apacer 1024 MB block på Webhallen för typ 995:- stycket.

(DDR2 533 MHz)

Du borde alltså kunna köpa ett sånt minne med.

Permalänk
Medlem

Med Radeon X1600 Series (Omega 3.8.221) drivrutiner får jag:
3DMark05 score: 3635
3DMark03 score: 6161

Dessa funkar helt bra då, fastän de inte är mobility drivrutiner. Man får dock välja själv att det är just dessa man vill installera, eftersom de inte hittas automatiskt. Vet inte, men kanske kan det hjälpa era grafikbuggar, om ni testar dessa divisar. Mer poäng är det också

Edit: ups, det var inte alls mera poäng visst. Dock kan minnesmängd skillnaden orsaka det...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeFfBoY
Jag är jättenöjd med WXGA. Det räcker fint. Högre upplösning på en så pass liten skärm hade jag inte tyckt varit skönt för ögonen.

Angående grafikkortet ska du nog inte oroa dig. Jag tror att du kan köra FEAR på den här datorn utan större problem. Kan försöka och prova lite andra spel på den ikväll om jag har tid över. Tror inte jag har FEAR hemma för tillfället dock, men det kanske går att ordna

Jag köpte 2 stycken Apacer 1024 MB block på Webhallen för typ 995:- stycket.

(DDR2 533 MHz)

Du borde alltså kunna köpa ett sånt minne med.

Jag köpte också 2 sådana

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bupp2
Vad hade du för minne när du uppgraderade? Apacer? Kingston? Corsair? På den lite värre modellen med T2400-processor så följer det ju med en 1 GB-sticka. Kan man sätta in ett Apacer DDR2 533 MHz 1 GB? Fungerar WXGA bra eller känner du ett behov av WSXGA?

w00t... är det en 1gigssticka? Jag trodde det var 2st 512...
Kikade och det stämde bra...

denna går från klarhet till klarhet... im inlove

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem

Northernlight: Ja det sägs att det är det, vissa affärer skriver dock vad jag har sett 2x512 så lite orolig är man ju.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Northernlight: Ja det sägs att det är det, vissa affärer skriver dock vad jag har sett 2x512 så lite orolig är man ju.

exakt... också sett olika... man får väl köpa där dom anger 1gigstickan

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem

Använder inte Yonah-plattformen sig av 667 MHz DDR2-minnen egentligen men de flesta tillverkare väljer att sätta in 533 MHz istället. Har jag fel där? Isåfall borde det gå att köpa två Kingston 1024MB DDR2 667MHz CL5 (SODIMM) och köra allt i en högre busshastighet?

Permalänk
Medlem

Yonahs systembuss är på 166Mhz som intel sedan Quadpumpar. Blir då 667Mhz.

Man skulle alltså teoretiskt sätt klara sig med ett par PC2700 minnen (om de funnits i DDR2-format) för att köra systemet i 1:1.

533Mhz-minnen duger fint, de har oftast lägre timings också.
667Mhz-minnen kan vara bra att ha om man överklockar extremt vilket man ej gör om man har en laptop.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Prestandaökningen 533-> 667 MHz minne är minimal vid normala busshastigheter. Ja effektiva standardbussen är 667

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Köpte 2st Apacer DDR2 533 MHz 1 GB, tråkigt nog var ena minnet DOA. Gi][Gurra , du fick väl också ett minne som var sönder av dina 2? Hur upplevde du minnet som var sönder. Alltså vad hände när du tryckte på ON på datorn? Min står bara och tuggar med minnet som inte funkar. Det andra funkar utan problem. Nu kör jag med Apacer minnet samt det som medföljde. Man märker sååå stor skillnad på prestandan. Älskar denna datorn mer och mer nu !