ytt grafikkort, vad välja ?

Permalänk
Medlem

ytt grafikkort, vad välja ?

Jag har idag ett X800XTPE och börjar störa mig rätt rejält på att jag inte kan använda mig av SM 3.0 då fler och fler spel har stöd för det.

Vad är bäst idag ? Ett X1900XT eller 7900GTX ? Ati har ju på senare tid haft problem med strulande grafik osv (bf2 tex). Därför känns Nvidia som det bättre valet idag.

Hur är det med ljudnivåerna på dessa två kort ? Vilket låter högst ?

Sen är det ju lite trist att 7900GT bara kommer med 256mb då det annars verkar vara ett bra prisvärt alternativ. Hur tror ni detta kort kommer att stå sig i framtiden om man köper ett till och kör SLI ? Tänkte mest på minnesmängden. Att spel skulle kräva mer än 512mb känns rätt avlägset, eller ?

Ifall ni undrar så är det Oblivion som får mig att verkligen vilja uppgradera

edit: Ifall nån nu reagerar så är jag medveten om att jag måste köra nytt moderkort också.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

Jag har ett X1900XT och jag skulle rekommendera ett 7900GTX istället pga
av att ATI´s monster sprutar ur sig en massa värme och är högljutt (Om man nu inte byter fläkt förstås!).
Ati´s kort har bättre bildkvalité än Nvidia, det är helt klart, för jag har även ett 7800GTX så jag ser klara skillnader.
Men tyvärr så drar jag ner betyget en hel del pga av nämda bekymmer!

Permalänk

vad behöver du ? är du en gamers som konstant lirar ?, vilka upplösningar kör du ?, vad klarar din skärm ?.

sen ska du ha ett nyare Gkort så kan du byta processor när du ändå är på väg eller helt enkelt klocka upp den för den kmr dock bli en flaskhals om du ska köpa ett nyare monster kort.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att CPU'n blir flaskhals men den kommer senare om nån månad eller två. Jag måste ju börja nånstans och då är moderkortet första valet och då måste jag ju byta grafikkort samtidigt.

Ja jag spelar en hel del och kör i 1280*1024 (lcd). Är en riktig eye candy människa och vill inget hellre än att köra tex Oblivion med HDR eller Tomb Raider Legend med Nextgen settings (varav den sista får vilket grafikkort som helst att gå på knäna tydligen).

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk

köp ett X1900XT 4500:-, så köper du klart moderkortet där också.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317150

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Re: ytt grafikkort, vad välja ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trifix
Jag har idag ett X800XTPE och börjar störa mig rätt rejält på att jag inte kan använda mig av SM 3.0 då fler och fler spel har stöd för det.

Vad är bäst idag ? Ett X1900XT eller 7900GTX ? Ati har ju på senare tid haft problem med strulande grafik osv (bf2 tex). Därför känns Nvidia som det bättre valet idag.

Hur är det med ljudnivåerna på dessa två kort ? Vilket låter högst ?

Sen är det ju lite trist att 7900GT bara kommer med 256mb då det annars verkar vara ett bra prisvärt alternativ. Hur tror ni detta kort kommer att stå sig i framtiden om man köper ett till och kör SLI ? Tänkte mest på minnesmängden. Att spel skulle kräva mer än 512mb känns rätt avlägset, eller ?

Ifall ni undrar så är det Oblivion som får mig att verkligen vilja uppgradera

edit: Ifall nån nu reagerar så är jag medveten om att jag måste köra nytt moderkort också.

Jag är lite inne på samma bana,vill även jag uppgradera grafikkort med tanke på oblivion. Hur väl klarar jag att spela oblivion med ett 7900gt, ex detta

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=XFXGF79GTE

eller bör jag lägga till 1000kr för att få ati x1900xt från komplett?

Permalänk
Medlem

Titta vad jag hitta

http://www.firingsquad.com/hardware/oblivion_high-end_perform...

edit: Enligt denna artikel så klarar ett X1900xt bättre av just oblivion än ett 7900gt. Nått annat man kan titta på genom detta test är ju faktiskt X1800xt som inte ligger många FPS bakom X1900

En annan fråga, är det nån skillnad på X1900XT och X1900XTX förutom att den sistnämnda är något högre klockad ? Dessa två kort går ju nästan hand i hand genom hela testet och det skiljer ju bara 2-3 fps mellan dom.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk

X1900XTX ska vara lite mer klockvänliga än XT. Dom ska vara handplockade, dvs bättre klockningsförmåga... Vad jag har hört

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

X1900XTX ska vara lite mer klockvänliga än XT. Dom ska vara handplockade, dvs bättre klockningsförmåga... Vad jag har hört

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Överklocka, vad är det ?

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5