tackar för najsiga kommentarer nu när mitt moderkort o mina diskar e inne på rma så har jag bestämt mig för att sälja min reseratorn o dess vattenblock så jag ska sen köpa ett antarctica block och så ska jag sälja ena grafikkortet. jag ska nog även passa på att köpa mjus sån slang som finns på komplett just för såna här snabbkopplingar eftersom trots att jag hade denna slangen på sträckning i över ett dygn så funkade det bara bra i början de första dygnet efteråt men sen började den sakta men säkert återta sin ursprungliga form vilket är ruskigt irriterande. så fort reseratorn e såld så kastar jag en beställning på nytt cpu block. eftersom jag har 2 gpu block o man bara får med ett till reseratorn så ska jag behålla o använda det, men jag ska nog lämna in det på verkstad och fimpa de nipplarna och de dom såga bort dom och gänga de hålen och då sätta samma snabbkopplingar där som resten i systemet.
Ante_ante: japp det har jag. de va i januari som jag lyckades med det då det va runt -15 ute och radiatorerna fick bada i snö. så fort jag fått mitt nya moderkort och beställt ett nytt cpu block så kommer nya försök
vad gäller moddarna så hade jag först tänkt fixa lite idag men jag får skjuta på det tills i morgon. dels så ska jag snygga till sågningen i taket då jag kapade bort någon millimeter för lite så att snittet syns i ett av gallrets hål vilket inte är snyggt. jag ska köpa insex skruvar i morgon. eventuellt kommer det få bli krom eftersom jag inte hittar svarta men det kan nog bli snyggt ändå. jag ska även få tag på spackel och fixa det jag sagt nu några gånger med de tomrummet ovanför panelen med startknappen. jag ska ta o gömma både dvdn o brännaren bakom en sån täcklucka o dra upp öppningsknappen till där usb platserna sitter och så ska jag som jag sagt i en annan tråd, spackla igen de gravyrerna på framsidan och även sätta igen de småhålen på baksidan så att jag får plats med 2 stora fina gravyrer där innan jag får mitt moderkort ska jag nog även göra om insidan till btx layout eftersom det blir troligtvis mindre trångt med slangar o kablar då.
jag funderar på att måla om hörnlisterna i fronten till svarta. ngn som har en åsikt om det? tror ni det kommer bli snyggare eller fulare? de vore kanske nice ändå med detaljer i ren aluminium såsom de listerna, gallret o gravyrerna då.... eller?
UPDATE:
Jag har gjort några moddar nu, men mitt moderkort käkade upp mina diskar innan det begick självmord så jag hade inte mkt till dator att sitta vid och kasta upp bilderna på. Under tiden när sakerna va inne på rma så fick jag iaf lite gjort.
Till att börja med så har jag jobbat lite på min nya minikyl. När jag väl började på den så var den tänkt att sitta i min dubbelstacker men eftersom jag fimpade ena så var jag ju tvungen att kapa ner den några cm för att få in den.
Sen så har jag även monterat dörr på den med några gångjärn jag lyckades gräva fram i en låda.
Btw för er som undrar så här kommer en bild på det som är kvar av andra stackern eftersom en del har frågat. Om ingen vill ha de så får jag nog packa ner det i en låda o typ kasta upp på vinden eller gömma någon stans. moderkortsplåten är inte med på bilden.
Om ni kollar tidigare bilder så ser ni att jag dragit vissa kablar bakom moderkortet, men det kändes inte bra. det va lite lite spänningar i pcbn när man skruvade fast det och det är inget man gillar direkt. Jag bestämde mig då för att perforera min lilla moderkortsplåt och här har jag gjort en grovmarkering var jag ska sätta dremeln.
Jag körde ingen direkt noggran mätning utan bara la dit moderkortet o markerade på ett ungefär. Det blir ändå aldrig riktigt som man tänkte sig när man lekt klart med dremeln. Reslutatet blev ändå bra. Hål för sata, ide, atx, p4, hdd led, pwr led, start och resetkablarna. Jag gjorde även en springa i ena kanten för att eftersom att atx kabeln ska gå baksidan och de skulle vara för lite utrymme mellan den kanten och bakre dörren annars.
Nu har jag monterat moderkortet och man ser inte mycket av hålen. det enda man ser är för atx kontakten men de gör inte så mkt.
Här har jag lagt ner en jäkla stund med att leka med autosol på cpu blocket. Riktigt blankt o fint
En till bild på undersidan med min lilla kamera som spegelbild.
Ränderna är från blixtens ljus. En sak som är konstig är att det verkar som att jag efter alla gånger jag har autosolbehandlat de vattenblocket, gnuggat igenom anodiseringen. På sidorna av undre halvan är det guldfärgat som det var från början men på undersidan mot prollen så är det kopparfärgat. igentligen borde det ju nästan vara bättre eftersom man slipper anodiserligen, men gissningsvis obetydlig skillnad i praktiken.
Nu har jag börjat och dra lite slangar mellan grafikkorten, prollen och den ena radiatorn. Eftersom jag kör PUR slang så var den ganska jobbigt opch jag behövde använda tändaren en del för att få till bra böjar, då jag inte gillade att det låg och spännde sig för mkt. Med tanke på vad alla saker i datorn kostar så är det fasen inte skoj med läckage! Så länge man inte eldade för mkt på slangen så gick det utmärkt att använda sig av tändaren. Sotet gnuggade man lätt bort med fingret.
Här ser vi mina nya fina diskar Eftersom mitt asus moderkort friterade dels min raptor och även min spinpoint 80gb så fick jag ju lämna in det till komplett. Jag bad om att få byta till 2 st Seagate Barracuda 160gb sata2 som jag ska köra i raid0 (första gången raid så det ska bli intressant). Här ser vi ett exempel på välpackad disk! Komplett har ju inte snålat med bubbelplasten direkt.
Det har även vart en del klagomål/påpekanden/förfrågningar om hålet där nätagget satt innan och jag ville inte sätta dit en originalbiten man sätter dit eftersom den va så ful. Jag grävde fram en bit 1mm aluminium i garaget och klippte till. Snittet blev hyffsat bra men kunde blitt bättre om jag inte hade tvingats att använda mig av plåtsaxen. Synd bara att aluminiumen inte har samma färg som plåtramen på resten av chassit men det får gå.
Här kommer då en bild över hur det just nu ser ut på insidan när alla slangar o shit e dragna då.
En sak jag inte tog med på bild va att jag även snyggade till snittet vid raditorn i taket. På vissa ställen så hade jag kapat för lite nämligen men det va inte mycket att ta en bild på.
Nästa sak som ska göras är att ta bort gravyrerna på ena chassidörren, måla taket och gravera där sedan. Jag ska även måla och gravera andra chassidörren. Det ska bli mattsvart vilket jag tror kommer bli jäkla snyggt Jag ska så snart jag hinner, ta och isolera kylen och testköra den. Jag ska bara försöka komma på ett bra sätt att montera flänsarna. Jag hade även tänkt att göra en kopplingsbox som jag sätter i taket vid radiatorn. Mer moddar är det kommer komma