Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Har du klockat din 3000+ till 2,9ghz med din vattenkylning?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

tackar för najsiga kommentarer nu när mitt moderkort o mina diskar e inne på rma så har jag bestämt mig för att sälja min reseratorn o dess vattenblock så jag ska sen köpa ett antarctica block och så ska jag sälja ena grafikkortet. jag ska nog även passa på att köpa mjus sån slang som finns på komplett just för såna här snabbkopplingar eftersom trots att jag hade denna slangen på sträckning i över ett dygn så funkade det bara bra i början de första dygnet efteråt men sen började den sakta men säkert återta sin ursprungliga form vilket är ruskigt irriterande. så fort reseratorn e såld så kastar jag en beställning på nytt cpu block. eftersom jag har 2 gpu block o man bara får med ett till reseratorn så ska jag behålla o använda det, men jag ska nog lämna in det på verkstad och fimpa de nipplarna och de dom såga bort dom och gänga de hålen och då sätta samma snabbkopplingar där som resten i systemet.

Ante_ante: japp det har jag. de va i januari som jag lyckades med det då det va runt -15 ute och radiatorerna fick bada i snö. så fort jag fått mitt nya moderkort och beställt ett nytt cpu block så kommer nya försök

vad gäller moddarna så hade jag först tänkt fixa lite idag men jag får skjuta på det tills i morgon. dels så ska jag snygga till sågningen i taket då jag kapade bort någon millimeter för lite så att snittet syns i ett av gallrets hål vilket inte är snyggt. jag ska köpa insex skruvar i morgon. eventuellt kommer det få bli krom eftersom jag inte hittar svarta men det kan nog bli snyggt ändå. jag ska även få tag på spackel och fixa det jag sagt nu några gånger med de tomrummet ovanför panelen med startknappen. jag ska ta o gömma både dvdn o brännaren bakom en sån täcklucka o dra upp öppningsknappen till där usb platserna sitter och så ska jag som jag sagt i en annan tråd, spackla igen de gravyrerna på framsidan och även sätta igen de småhålen på baksidan så att jag får plats med 2 stora fina gravyrer där innan jag får mitt moderkort ska jag nog även göra om insidan till btx layout eftersom det blir troligtvis mindre trångt med slangar o kablar då.

jag funderar på att måla om hörnlisterna i fronten till svarta. ngn som har en åsikt om det? tror ni det kommer bli snyggare eller fulare? de vore kanske nice ändå med detaljer i ren aluminium såsom de listerna, gallret o gravyrerna då.... eller?

UPDATE:

Jag har gjort några moddar nu, men mitt moderkort käkade upp mina diskar innan det begick självmord så jag hade inte mkt till dator att sitta vid och kasta upp bilderna på. Under tiden när sakerna va inne på rma så fick jag iaf lite gjort.

Till att börja med så har jag jobbat lite på min nya minikyl. När jag väl började på den så var den tänkt att sitta i min dubbelstacker men eftersom jag fimpade ena så var jag ju tvungen att kapa ner den några cm för att få in den.

Sen så har jag även monterat dörr på den med några gångjärn jag lyckades gräva fram i en låda.

Btw för er som undrar så här kommer en bild på det som är kvar av andra stackern eftersom en del har frågat. Om ingen vill ha de så får jag nog packa ner det i en låda o typ kasta upp på vinden eller gömma någon stans. moderkortsplåten är inte med på bilden.

Om ni kollar tidigare bilder så ser ni att jag dragit vissa kablar bakom moderkortet, men det kändes inte bra. det va lite lite spänningar i pcbn när man skruvade fast det och det är inget man gillar direkt. Jag bestämde mig då för att perforera min lilla moderkortsplåt och här har jag gjort en grovmarkering var jag ska sätta dremeln.

Jag körde ingen direkt noggran mätning utan bara la dit moderkortet o markerade på ett ungefär. Det blir ändå aldrig riktigt som man tänkte sig när man lekt klart med dremeln. Reslutatet blev ändå bra. Hål för sata, ide, atx, p4, hdd led, pwr led, start och resetkablarna. Jag gjorde även en springa i ena kanten för att eftersom att atx kabeln ska gå baksidan och de skulle vara för lite utrymme mellan den kanten och bakre dörren annars.

Nu har jag monterat moderkortet och man ser inte mycket av hålen. det enda man ser är för atx kontakten men de gör inte så mkt.

Här har jag lagt ner en jäkla stund med att leka med autosol på cpu blocket. Riktigt blankt o fint

En till bild på undersidan med min lilla kamera som spegelbild.

Ränderna är från blixtens ljus. En sak som är konstig är att det verkar som att jag efter alla gånger jag har autosolbehandlat de vattenblocket, gnuggat igenom anodiseringen. På sidorna av undre halvan är det guldfärgat som det var från början men på undersidan mot prollen så är det kopparfärgat. igentligen borde det ju nästan vara bättre eftersom man slipper anodiserligen, men gissningsvis obetydlig skillnad i praktiken.

Nu har jag börjat och dra lite slangar mellan grafikkorten, prollen och den ena radiatorn. Eftersom jag kör PUR slang så var den ganska jobbigt opch jag behövde använda tändaren en del för att få till bra böjar, då jag inte gillade att det låg och spännde sig för mkt. Med tanke på vad alla saker i datorn kostar så är det fasen inte skoj med läckage! Så länge man inte eldade för mkt på slangen så gick det utmärkt att använda sig av tändaren. Sotet gnuggade man lätt bort med fingret.

Här ser vi mina nya fina diskar Eftersom mitt asus moderkort friterade dels min raptor och även min spinpoint 80gb så fick jag ju lämna in det till komplett. Jag bad om att få byta till 2 st Seagate Barracuda 160gb sata2 som jag ska köra i raid0 (första gången raid så det ska bli intressant). Här ser vi ett exempel på välpackad disk! Komplett har ju inte snålat med bubbelplasten direkt.

Det har även vart en del klagomål/påpekanden/förfrågningar om hålet där nätagget satt innan och jag ville inte sätta dit en originalbiten man sätter dit eftersom den va så ful. Jag grävde fram en bit 1mm aluminium i garaget och klippte till. Snittet blev hyffsat bra men kunde blitt bättre om jag inte hade tvingats att använda mig av plåtsaxen. Synd bara att aluminiumen inte har samma färg som plåtramen på resten av chassit men det får gå.

Här kommer då en bild över hur det just nu ser ut på insidan när alla slangar o shit e dragna då.

En sak jag inte tog med på bild va att jag även snyggade till snittet vid raditorn i taket. På vissa ställen så hade jag kapat för lite nämligen men det va inte mycket att ta en bild på.

Nästa sak som ska göras är att ta bort gravyrerna på ena chassidörren, måla taket och gravera där sedan. Jag ska även måla och gravera andra chassidörren. Det ska bli mattsvart vilket jag tror kommer bli jäkla snyggt Jag ska så snart jag hinner, ta och isolera kylen och testköra den. Jag ska bara försöka komma på ett bra sätt att montera flänsarna. Jag hade även tänkt att göra en kopplingsbox som jag sätter i taket vid radiatorn. Mer moddar är det kommer komma

Visa signatur

:)

Permalänk

jisses vad du håller på att plåga det där stackars stacker chassit
du kan väl alltid måla plåtbiten bak grå (där nätagget satt innan)

Permalänk
Medlem

mm jag kanske ska göra det, om det nu går att hitta ngn färg som e lik. är den bara halvlik så ser de så fejkat ut.

vadå plåga? jag har inte plågat de speciellt mkt. om man räknar bort dom 2 försöken med att förstora chassit lite så ser jag inga hittils misslyckade moddar.

Visa signatur

Permalänk

eheh nu hittar man hit igen.. du ge mig delarna fårn den skrotade stackern.. sen vart har modekortsplåten tagit vägen ... snyggt förövrigt kanske lite mycket onödigt spenderande bara

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Thunderinternet: nope en annan ska kanske köpa skrotet. min reserv-moderkortsplåt ska han med ha så. jag ser inte direkt mkt onödigt spenderande förutom ett chassi för mkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ser fin ut ska bli kul o få följa fortsättningen

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4600+ AM2, Gainward GeForce 7900GT 512MB, Corsair Value S. PC5300 2048MB, MSI K9N Platinum, WD 500GB,2x WD 320GB, WD 250GB, Samsung 250GB

Permalänk
Medlem

Ok nu kommer då en update. Jag har gjort klart målningen på den och jag är ganska nöjd med det. Jag har inte bilder på hur den är just nu utan bara en bit in på målningen. Jag hade då tänkt ha detaljer i vinröd färg men jag var på flera ställen och sökte utan resultat men på sista stället hittade jag en skitgo färg nämligen gulgrön, vilket fick mig att tänka både på alumaxx och orac moddarna och då hade de vart jäkla snyggt. Det enda negativa var att den hade rusktigt dålig täckförmåga så att det var obligatoriskt med grundfärg och det krävdes typ 4 lager innan det blev ett dugligt reslutat. Den mattsvarta hade så bra täckförmåga att man klarade sig utan grundfärg, och det räckte med 1 lager för en skitfin yta. (jag testade på en liten metallbit innan) men jag körde med grundfärg o 2 lager svart för o vara på den säkra sidan, om färgen skulle ändra sig lite i framtiden typ blekna.

Eftersom de fula platsdelen på taket är borta så har jag ett tomt hål att fulla vilket gjordes med kemisk metall.

Båda listerna målade och en provbit målad med den gula färgen.

Här är listerna gula med

Och här har jag målat saker som galler. IO plåten o pci skyddsplåtarna

Såhär långt kom jag innan jag fick för mig att skaka lite på den svarta burken och insåg att de räcker med lite tur till baksidan. iaf utsidan. Så det blev till att plocka ner det igen (ok inte så många nitar men ändå störande)

Jag har målat golvnätet gult med. radiatorerna ska bli mattsvarta

Jag hade tänkt att köra klarlack med men han i affären sa att jag inte skulle köra det på de svarta eftersom de inte kommer bli matt då utan kommer bli som blanksvart och jag tänkte att de gula är så lite så de klarar sig nog utan lack så. men efter målande så visade de sig att den gula satt väldigt dåligt ändå, så eventuellt får det bli sån lack ändå. Det sura är att jag ska visa upp skiten på torsdag o jag ska hinna fylla sidorna med gravyrer med

Mer bilder kommer nog komma under tisdagen då jag ska sparka igång mig själv med gravyrerna.

Visa signatur

Permalänk

hehe nu får du ge dig snyggt förövrigt väntar på monteringen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

jag har monterat ihop huvdbitarna men har inga foton på det ännu.

Visa signatur

Permalänk

otroligt snyggfärg!. gillar den soma fan =D. Hur många dagar/veckor har du kvar tills det skall vara inlämmnat ?

Permalänk
Medlem

redovisning är på torsdag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag blir lite nyfiken på er som håller på och moddar datorer som projektarbeten .. vad har ni för frågeställning? Vad går själva projektarbetet ut på? Vad är syftet? Eller har ni inga krav på er att arbetet ska leda fram till något så länge ni är sysselsatta en termin?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

dataper: jag hade som syfte att jag ville lära mig mera om datorer och klockning. jag hade även som syfte att få en lite annorlunda dator.

UPDATE:
Ja nu är det inte så många timmar kvar innan man ska ställa sig i ett rum fullt med folk man inte har en aning om vilka det är och berätta om ens arbete. Det är inget man ser fram emot men de ska göras så

Jag har gjort en del på kylen ikväll. Jag har satt fast peltiern och kylarna på båda sidorna och även isolerat. jag har ingen bild på isoleringen men det kommer i morgon torsdag. jag har även målat hela chassit svart nu, även insidan eftersom jag tyckte det skulle se lite illa ut med svart moderkortsplåt men resten ser ut som vanlig plåt

Jag såg även att de va några små jack då spacklet hade fyllt lite dåligt när jag försölte täppa igen de skruvhålen i taket.

och här är då några bilder innan jag satte fast peltiern och den inre kylaren.

I morgon ska jag göra en liten kopplingsbox som jag ska sätta i taket och dra kablarna lite snyggt och sätta på några labelstrumpor. Jag ska även ta såna täckfronter som sitter vid tomma 5.25" platser i chassit och sätta fast dom på kylen så att dom täcker den annars fula liggunderlagsfronten.

UPDATE: Nu jobbade jag runt 6 timmar på onsdagkvällen o runt 5 timmar på morgonen på torsdagen så att jag kunde få nästan allting klart till redovisningen och de va fasen på minuten att jag blev klar.

Lite bilder då, men min kamera har blivit konstig. Blixten fuckar up bilderna en hel del. Det är fel färg på hörnlisterna då dom inte är vita och så är det ljusa områden på chassit som inte är alls lika ljusa i verkligheten. Som ni ser är det bortskrapad färg vid de hålen där hakarna för chassidöärren och jag funderar på att antingen skita i det för att det kanske kommer skrapas bort mer, eller att jag målar en gång och sen lackar det för en starkare uta.

Mer pallade inte batteriet i kameran. Om ni vill ha mer bilder, på saker som kylen, så är det bara och säga till. En del av de sakerna jag ska göra på datorn:
Stealthmodda dvd-läsaren
Stealthmodda kylens front
Frisera till isoleringen på kylen och lägga till lite lim då den släppt i vissa kanter.
Eventuellt dra över insidan med ett lager svart till, på vissa ställen iaf där det blev lite tunt.
Koppla in relät som ska ligga i kopplingsboxen, som jag tyvärr inte fick en bild på då batteriet tog slut, men de kommer.

Det är mer saker än det som kommer ändras på den men det va allt jag kom på för tillfället

EDIT:
Jag tänkte att jag kunde ta o kasta upp en bild på kopplingsboxen. Jag är faktiskt helnöjd med den. Allting blev rakt, förutom fästet för molexkontakten. Jag körde såna kontakter som är till för transformatorer till laptop eller liknade med en rund kontakt vilka va snyggt och lätta att koppla in/ur och så va dom hyffsat billiga. det enda jag inte gillar är att han-delen är dumt gjord för att hålet och piggen inte är precis i mitten utan förskjuten åt sidan det är därför som det ser ut att dom kontakterna sitter med olika avstånd, men det gör dom INTE. Krympslangen ser inte lika grå ut i verkligheten utan passa väldigt bra ihop med kabelstrumpan. Jag ska göra så att jag monterar en simpen hemmagjord fläktkontroller till 2 av kontakterna. Fläktkontrollerna består av en potentiometer och en transistor bara. Ena ska styra fläktarna till radiatorn i taket, och den andra ska styra fläkten vid diskarna, plus den vid lilla radiatorn. Potentiometern ska dras ut och fästas vid baksidan datorn så att en ratt sticker ut på väggen där nätagget sitter som standard.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gillar färgvalet

Visa signatur

AMD64 3200+ @ 2.51 GHz | X850XT | 1.5 GiB DDR | 480 GiB hdd | Tagan easycon 430W |ThermalTake Soprano Black w/ window |

Permalänk

Word TarZo, gillar färgerna skarpt

Permalänk

fy fan så snyggt resultat. O M G xD

Permalänk
Medlem

Vad blev det för betyg?

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

tackar tackar Det enda jag är sur på är att färgerna (iaf den gula) inte täckte alls bra. det var omöjligt att köra utan grundfärg. den svarta gick bra utan grundfärg om man körde det 2 lager.

car2n: vet inte. det är igentligen inte så mycket av reslutatet som räknas utan det är andra saker som gör mycket mera för betyget såsom loggböcker, planerigen och slutrapporten. Dom gav mig inget betyg på direkten utan det kommer lite senare när dom kollat igenom allting.

Visa signatur

Permalänk

Ok, men det är väll bara ta ett till lagerfärg ,.. slipa lacka etc xD... men skit snyggt hoppas du hade bra på loggböcker, planering slut rapport för detta är ett skit snyggt bygge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
tackar tackar Det enda jag är sur på är att färgerna (iaf den gula) inte täckte alls bra. det var omöjligt att köra utan grundfärg. den svarta gick bra utan grundfärg om man körde det 2 lager.

car2n: vet inte. det är igentligen inte så mycket av reslutatet som räknas utan det är andra saker som gör mycket mera för betyget såsom loggböcker, planerigen och slutrapporten. Dom gav mig inget betyg på direkten utan det kommer lite senare när dom kollat igenom allting.

Haha, jo det vet jag med, har oxå gjort projektarbetet, men de sa inget alls till dig? nåt måste de väl ha sagt? typ bra jobbat eller nåt sånt

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

jo jag ska nog ta o dra över med ett till lager färg på de svarta iaf. de gula vet jag inte för de kommer inte hjälpa med bara ett lager gult till utan måste grund isf, vilket varken jag eller butiken har på lager

Visa signatur

Permalänk

Ok, men då kan du ju slipa så länge samt lägga grundfärg och vänta tills dom fått in den otroligt snygga färgen xD

Permalänk
Medlem

jag får se. jag har inga pengar just nu och är skuldsatt på grund av projektarbetet nu de va änna svårt att beräkna kostnaderna i början. tillexempel fick jag skita i att köpa displayen som jag hade tänkt från början.'

car2n: nope ingenting men det kommer väl på måndag eller så kanske

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jävlar vilket nice färgval!!! Vill ju inte köra ripoff, hatar sånt, men det vette fan om jag inte skulle ta och använda den färgkombinationen när jag ändå ska lacka om mitt sonata!:D

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

skit snyggt!

Visa signatur

System :: Aopen HQ08 :: Hiper Type-R 580W :: Gigabyte ATX nForce4 SLI :: AMD Athlon 3000+ :: TwinMOS 2 x 1024 PC3200 :: GeForce 6800 GT :: 2 x 200GB
Säljes :: 2 st 250 GB HDD Sata :: 8 st 120 mm fläktar
Mail :: Emil.hermansson@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Exsmex: Jag har ju inte direkt patent på det så det är bara att dra och handla. Färgen är inte riktig gul utan flourocerande gul så den ser inte riktigt likadan ut. den är mera grönaktig och nästan lysnade

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
Exsmex: Jag har ju inte direkt patent på det så det är bara att dra och handla. Färgen är inte riktig gul utan flourocerande gul så den ser inte riktigt likadan ut. den är mera grönaktig och nästan lysnade

Den skulle ju inte se fulare ut i verkligheten om den är flourocerande.

Som jsag sagt i en månad nu: Jag måste hitta på någon snygg modd!!

Visa signatur

Torxx

Permalänk
Medlem

UPDATE:
Jag har nu målat lite till, och denna gången blev det musen. Jag har även fixat ena fläktkontrollern till 2 av fläktarna. det ska vara 2 fläktkontroller som styr 2 fläktar vadera. Musen som förr offer var 32-8800 på clas ohlson som jag köpte för runt 2 år sedan. Här är den isärplockar och så har jag slipat de silvriga delarna för att sedan grunda dom. De svarta sket jag i att slipa och grunda för att det ändå skulle dit mattsvart bara.

Här har de silvriga delarna grundats

Och de svarta har fått ett lager mattsvart

Här är allting färdigmålat och redo för montering (denna bilden visar väldigt lik hur den gula ser ut i verkligheten. Den är bara liite mindre grön)

Här är det till slut monterat

Jag gjorde som sagt om fläktkontrollern och är en enkel variant bestående av inte mera än en pnp-transistor och en kolpotentiometer. Potentiometern ska inte sitta i det hålet utanpå kortsidan mot där molexen sitter. Om jag även ska få in ett relä däri sen så kommer jag nog behöva en större box, men det är inte högsta prioritet eftersom pumpen låter så lite gör det inget att den går även när datorn är avstäng på natten. så fort jag hittat min godispåse från elfa med resterande potentiometrar, transistorer, dioder o så, så ska jag fixa de andra 2 fläktkontakterna. Jag funderar på att måla om tangetbordet och ha mattsvart runtom istället för silver, men det vore skoj med eran åsikt om det.

Visa signatur

Permalänk

Mkt fin färg.

Visa signatur

Nytt projekt av mig. Klart hösten 2006