Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

900:- /kvm för plexi =(

....

Som frågan antyder.. vart skall man köpa plexiglas lr något liknade.. tänker inte lägga 900:- kvm för plexi.. vart hos min lokala glasmästare idag.. som sagt vilka priser =(

Så nu är frågan,, vart köper nu ert plexi ?

//NCC-1701e

Permalänk
Medlem

Bauhaus har ganska vettiga priser. De har inte så bra utbud av tjocklekar dock.

Jag gav 99:- för 500x500x4mm, tycker jag är överkommligt.

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Medlem

Bauhaus säljer inte plexi, dom säljer akrylplast, vilket är mycket ömtåligare och svårarbetat.

900kr/kvm är normalt för plexi, men du får tänka på att man oftast inte köper så stora bitar.

Polykarbonat (Lexan) rekommenderar jag dock, ytterst stryktåligt, går att borra och gänga i utan risk för sprickor. Brukar dock kosta runt 1200kr/kvm

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Lutar åt akrylplast iaf billigt o bra... dock hade man velat haft Lexan..dock ack så dyrt =(

Permalänk

Jo, men som Qwarkman säger, tänk efter hur mycket du behöver. Om du räknar om noCodes inköp så skulle det bli 225 kronor (1/4 kvadratmeter). Visserligen mer än dubbelt så dyrt, men ändå inom rimlighetens gränser.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

det finns en sökfunktion annars!

Detta har varit uppe flera gånger innan och jag säger som alltid annars. gå in på www.slojd-detaljer.se och sök efter acryl!

Visa signatur
Permalänk

omfg!

Plexi är bara ett märke.. Produkten heter Acryl/Akryl

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Bauhaus säljer inte plexi, dom säljer akrylplast, vilket är mycket ömtåligare och svårarbetat.

900kr/kvm är normalt för plexi, men du får tänka på att man oftast inte köper så stora bitar.

Polykarbonat (Lexan) rekommenderar jag dock, ytterst stryktåligt, går att borra och gänga i utan risk för sprickor. Brukar dock kosta runt 1200kr/kvm

Tror du är ute och seglar lite...

Plexi är ett märke. Brukar jag köpa hos min glasmästare.

"Polykarbonat" kan man spräcka ganska enkelt bara man vill, risken för sprickor när man borrar är fortfarande där och man bör fara försiktig.

900kr/kvm för 4mm? Svindyrt. Jag betalar 400-500kr kvardratmetern tror jag, märket plexiglas. Var dock hos en glasmästare först som ville ha något i stil med dom där priserna.

Många glasmästare gör som så att dom tar inköpspris gånger 2,5. Akta dig för dom.

Ring runt lite till glasmästare inom några mils radie och kolla priserna.

Gjorde jag och sparade säkert 500kr när jag gjorde min första plexi beställingar

Permalänk
Medlem

när jag ringde till stens glas vid odinsplatsen o göteborg så sa dom att dom ville ha runt 1100 kr för 1 kvm plexi. fy fan va sur man blir när dom tar såna jävla priser! så jag sket i det projektet. med tanke på att de bara va tänkt som en liten skojig grej så ville jag inte lägga så mkt pengar på det.

Visa signatur

:)

Permalänk

om du nöjer dig med 3 mm så kan du köpa mer än 1 kvm för 100 spänn på coop bygg och trädgård

Permalänk
Medlem

a nice... skall åka ditt nästa vec o se om våran coop bygg och trädgård har något

Permalänk

clas ohlsson; spana på plexiglas.
Där finns det för överkommliga priser. Sen om det är nån acryl-geggamojja vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ondskehem
Där finns det för överkommliga priser. Sen om det är nån acryl-geggamojja vet jag inte.

Mjo, men checka måtten.. man kommer inte så långt på dom bitarna

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet ett bra lim som man kan limma akrylplast (PMMA) med trä?

Visa signatur

design

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av designer
Är det någon som vet ett bra lim som man kan limma akrylplast (PMMA) med trä?

Epoxy kan nog funka rätt nice... om inte akrylplasten smälter då vill säga

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang
Tror du är ute och seglar lite...

Plexi är ett märke. Brukar jag köpa hos min glasmästare.

"Polykarbonat" kan man spräcka ganska enkelt bara man vill, risken för sprickor när man borrar är fortfarande där och man bör fara försiktig.

Du kanske borde klargöra att polykarbonat fortfarande inte spricker tillnärmelsevis lika lätt som akryl...

Fördelar/nackdelar;

Akryl:
++ Hårt, repas inte så lätt.
-- Sprött, spricker lätt.

Polykarbonat (även kallat lexan):
++ Segt, spricker inte så lätt
-- Mjukt, repas lätt

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ondskehem

om du läser alla inlägg i tråden så står det flera ggr att plexi är ett varumärke. det är samma sak som acryl förutom namnet.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

sno lite från din träslöjd
dom brukar alltid ha gott om plexi där, om du nu går i grundskolan.

Visa signatur

// Pv

Permalänk
Vila i frid

Haha jag och polaren "fick" en 8mm ganska stor bit plexiglas som vi bara misshandlade med dremeln , det var för att det inte skulle bli problem med lysdioderna, men ändå 8mm är väl ganska dyrt ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

när jag va hos min pappas kompis på hans jobba så fick jag lite plåt och Polykarbonat helt gratis..det är tur att man har kontakter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McNuggle
när jag va hos min pappas kompis på hans jobba så fick jag lite plåt och Polykarbonat helt gratis..det är tur att man har kontakter

Och hur fan hjälper det trådskaparen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liberator
Och hur fan hjälper det trådskaparen?

Han kanske syfta på att trådskaparens far känner en kille som skaka hand med en tapetserare som är bror till en mattläggare som la golv hos en familj som är släkt med en krukmakare i afrika som sålde en kruka till en turist som besökt en annan land där en viss glasmästare har kusiner i samma byhåla där trådskaparen bor i.. lite långsökt men man vet aldrig

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv

Underbart bomber3

lincoln; Tackar Mycket bra förklaring. Ska tänka på det hos glasmästaren nästa gång!

Permalänk
Medlem

kul tråd. nu blir det fasthållningsmekanism för vattenblocket i lexan