Permalänk
Medlem

Problem med apt-get

Är helt ny på linux och har stött på lite problem.

apt-get funkar inte som jag vill, den hittar inte vissa paket. Den hittar inte t.ex. mozilla-thunderbird (apt-get install mozilla-thunderbird), och den hittar inte azureus (apt-get install azureus). Antar att det kanske har något att göra med sources.list.

Sen monterade jag om min cd-rom för att kunna spela från min win-partition, monterade den till /mnt/cdrom. Orginal är det väl typ /dev/cdrom eller något va? Iallafall så säger den att /mnt/cdrom inte är någon monteringspunkt. Och jag kan inte öppna cdromen, måste ha den för att kunna installera vissa paket.

Sen det sista problemet har inget med apt-get att göra, men klämmer in den i samma tråd.
Jag vill styla om lite, har tankat lite filer från gnome-looks.org, men får inte readme (install?)-fil med, så jag vet inte hur jag ska isntallera mina teman :S

Permalänk
Medlem

vad kör du för dist?
testa först "apt-get update" sen "apt-get upgrade"
sen kan du söka efter sakerna med
apt-cache search thunderbird tex

Permalänk
Medlem

/dev/cdrom är ingen monteringspunkt, montera såhär; 'sudo mount /dev/cdrom /media/cdrom' där arg1 är *vad* som ska monteras och arg2 *var* det ska monteras.

Men om du kollar i din /etc/fstab hittar du säkert en rad liknande denna:
/dev/cdrom /media/cdrom udf,iso9660 user,noauto

Om du har en sådan rad, räcker det (i mitt fall) att skriva 'mount /media/cdrom'

Om du kör en 'sudo apt-get update' finns risken att de paket som finns på din CD är mkt äldre än de nyaste från nätet, så om du har en fast uppkoppling skulle jag rekommendera att sätta en brädgård framför CD-källan i sources.list och sedan göra en 'sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade', så kommer du i fortsättningen att tanka de senaste paketen från internet istället.

Visa signatur

Kubuntu Linux 'Edgy' med kernel 2.6.17.x, xorg 7.x, KDE 3.5.x.
AMD64 3200+, 2 GB Dual-DDR400, 250+160 GB Samsung SATA2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j0nas
/dev/cdrom är ingen monteringspunkt, montera såhär; 'sudo mount /dev/cdrom /media/cdrom' där arg1 är *vad* som ska monteras och arg2 *var* det ska monteras.

Men om du kollar i din /etc/fstab hittar du säkert en rad liknande denna:
/dev/cdrom /media/cdrom udf,iso9660 user,noauto

Om du har en sådan rad, räcker det (i mitt fall) att skriva 'mount /media/cdrom'

mount: blockenhet /dev/cdrom är skrivskyddad, monterar som endast läsbar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av j0nas
Om du kör en 'sudo apt-get update' finns risken att de paket som finns på din CD är mkt äldre än de nyaste från nätet, så om du har en fast uppkoppling skulle jag rekommendera att sätta en brädgård framför CD-källan i sources.list och sedan göra en 'sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade', så kommer du i fortsättningen att tanka de senaste paketen från internet istället.

Tack så mycket, det problemet löste sig nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbey
mount: blockenhet /dev/cdrom är skrivskyddad, monterar som endast läsbar

för att det är en cdROM
svårt att skriva till en cd utan att bränna

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield