Permalänk

(ännu en)Tysta ner datorn-tråd

Hej!

Har en liten burk här med ett ASUS A7V333-moderkort i och en XP@2200+ sittandes i, har i övrigt två st. 250gb hdd's och 384MB DDR samt ett HIS 9500pro...

Tänkte nu fixa till denna till en server att ha ståendes i rummet och då krävs det att den är aningen tystare än den är idag, funderar även på att införskaffa mer ram-minne och en hårddisk till...

Var ett bra tagsen jag höll på med att köpa datordelar och vet därför nadha om vad som finns på marknaden, men det jag tänkt köpa är en ny cpu-kylare (socket A) och ett nytt nätagg samt lite 8-fläktar om pengarna, ~600kr, räcker. Går att dra in stora plånboken också.

Övriga tips och råd är också välkommet.

edit: chassit är ett chieftec DG-01SLD-U dvs. den med fäkt på sidan... har även satt på biltemas ljud-isolering, som inte hjälpte alls.

Visa signatur

You're my size I need to try you on

Permalänk
Medlem

Köp "gummi-ringar" som du sätter mellan hårddiskarna och chassit.

Köp en passiv kylare till Socket A (finns relativt billiga), eller en fläns och sätt dit en tyst fläkt på den.

Köp inte ett nytt nätagg, byt bara fläktarna.
Nätagg är dyra, och det blir betydligt billigare om du bara köper nya fläktar till det.

Om du ska ha den som en server/filserver så behöver du ingen jättekylning, då datorn inte kommer arbeta så värst mycket, så jag tycker inte att du ska spendera så mycket pengar på chassifläktar.

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vafan, ska du ha ett 9500Pro i din server, när jag sitter med ett MX420 i min speldator?!!

Du .. hrmm.. vill inte.. byta?

Permalänk

hehe, är så att jag köpt en bärbar, den är bättre än stationära och använder bara bärbara... gillar inget webbhotel jag hittat och orkar inte ha usb-hdd...
svaret blir en server av stationära! wieee!

Visa signatur

You're my size I need to try you on

Permalänk
Medlem

MX420? Jag har ett 9550 i min server

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

Ska vi byta?

Du får kortet + en vf700 och jag får ditt 9550

Permalänk
Medlem

Kör med 9600pro i min server.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

-Och jag har ett 7800GTX i min bra o ha låda.

Tullen_ Ska du sälja? Du får mitt MX kort som du kan ha i servern så du behöver inte oroa dig

Permalänk
Medlem

Vi får se, tänkte kanske köpa en lite bättre processor till servern så man kan lana lite hemma skulle vara nice, men om inte annat. Kan ju kontakta dig om jag vill sälja. Sorry för offtopic

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.