Hutlösa priser på grafikkort!

Permalänk
Discokungen

Kontentan är att de stora företagen (Dell, HP, Fujitsu etc.) tjänar pengar på okunnighet. Vi har lite tur som är insatta i det och det är ingen jag känner som har någon större information om vilken hårdvara som är bra idag. Ganska sorgligt...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Den lokala datorbutiken här tar 6832 Kr för ett 6800Ultra och 6222 Kr för ett X800XT

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Avstängd

Sedan får man komma ihåg att OnOff och dylika butiker inte sätter sina priser per butik utan det finns någon marknadsavdelning som bestämmer vad allt ska kosta. Att verka okunnig på området är ett bra sätt att slippa visa att man är medveten om att man säljer produkter till ett överpris. som säljare kan man inte säga "gå å köp på Komplett, det är 500kr billigare där!" utan det är faktiskt ett jobb att tjäna pengar åt sitt företag. Sedan ska kedjan ha betalt för att ha flertalet säljare på plats, servicen osv så det är för mig åtminstone en självklarhet att de tar ett högre pris än de olika internetbutiker som finns. Sedan får det så klart finnas en gräns för hur mycket mer man kan ta ut av en kund men det är inte säljarens uppgift utan marknadsavdelningen

Permalänk
Medlem

precis, dom sätter ju inte priserna, det är ju företaget
men dom borde nog starta ett eget märke där dom bygger själva som komplett tex, det skulle nog vara bättre.

har tänkt att det vore roligt att fråga ut någon om en dator och dom säger att den är bra osv och sen säga att det inte är värt och gå där i från ;D

Permalänk
Avstängd

Fast ganska fult att ta någons tid på det viset.

Permalänk
Medlem

Märkt av detta åxå.

Men nya datorn (dator 3 i signatur) är en HP och kommer i maj.

Farsan pröjsar runt 15 000 kr för hela pc'n INKL 21tums wideskärm. bra pris

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

känner igen det där med att många ikke kunniga polare stirrar sig blinda på tex grafikkorts minnet, dom skulle säkert köpa ett geforce 1 med 512mb minne.
är lite tråkigt, och många är så insnöade så att dom verkligen inte fattar att ett 6600gt med 128mb piskar skiten ur ett tnt2 med 2gig minne. en snubbe fick jag förklara flera gånger men likförbannat kom han och frågade om detta kort var bra, samtliga hade 256mb minne på den tiden med chippen var low budget.
förstår inte vart alla fått mhz hysterin och grafik korts minne hysterin? kanske är det alla anonnser från alla varuhus som flashar med: super duper cpu på 3.0ghz och grafik kort med hela 512mb minne som klarar alla nya spel. det som inte framgår är att det är en celeron cpu. och ett x550 eller vad dom heter...

EDIT: glömmer aldrig polaren som kom och sa vilket bra köp han gjort när han berättade att han hade köpt ett geforce TI500 för 5300kr hade inte mage att säga att jag några dagar innan handlat ett ATI 9700pro för 3500kr... tyckte faktiskt lite synd om han...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

hmm jag testa att välja samma delar/billigaste delarna på datorbutiken som en hp t3250 på siba för 8500 och slut summan slutade på ca 8200 på datorbuitken så så mycket tycker jag inte tt dom lurar. man får ju räkna med att man får med operativsystem, montering/installation på t.ex siba och vips så får man 2300 kr mer i kostnader. och idessutom får man med kortläsare, mjukvara o.s.v och då ökar ju pengarna ännu mer.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Medlem

Såg vad man fick med för program till en HP T3350 på Siba.

Microsoft Internet Explorer 6.0
Outlook Express
Adobe Reader,
Sonic DigitalMedia Plus 7: Sonic RecordNow;
Sonic MyDVD 7.0 m.m

Så som jag känner så ska väl dessa program vara ganska tråkiga och inte värda särskilt mycket. Trevligt iaf att man får Microsoft Internet Explorer 6.0, de skulle jag kunna tänka mig iaf haha. Ska tilläggas då att man får WinXp Home på de då, tar man kanske lite för givet när man handlar på Siba o de andra.

Sen är ju som sagt prylarna i burkarna rätt kassa, går inte att uppgradera och så vidare och dålig kvalitet överlag. Jag fick en liknande burk inkl. montering och OS för 200:- +frakt mer på datorbutiken. Och ett moderkort som pallar FX prollen o med 4-ddr o allt de andra som behövs. Tycker ändå att man ska akta sig för Siba & Co.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb