Permalänk

Tokig på alla blåskärmar...hjälp! =/

Hej!
Jag har ett problem med blåskärmar som poppar upp med jämna mellanrum. För varje dag blir de värre occh värre. Jag har läst mig till överallt om att minnena kan spöka, men nu har jag testat Kingston minnen med samma resultat, + att jag läste på Corsairs hemsida att minnena är kompitabel med mitt moderbord.
Blåskärmen kan komma efter fem minuter lika gärna som efter fem timmar. Kan sitta och spela och "pang" så blinkar blåskärmen förbi och omstart sker automatiskt. Windows är nyinstallerat massor av ggr i tro att ordna problemet.
Grafikkortet övervakas och går inte varmt (40 idle och 60 work). Moderkortet har senaste BIOS och alla drivrutiner är uppdaterade (grafik, chipset, m.m.).
Grafikkortet matas med ström till 6-pins kontakten som till övriga hårdvarorna av mitt nätagg på 500W som ger 35A +12V.
CPU ligger på 25 idle. Någon som har tips eller annat så skriv gärna det här. Något jag glömt ordnar jag gärna uppgifter på.

Mvh
Christer

Visa signatur

Q6600 2.4 @ 3.0 <> Gigabyte P35-DS3 <> XFX 8800GT @ 670/1625/970 <> Crucial BallistiX PC8500 2048MB @ 1200Mhz <> WDC 500GB Sata II <> Antec Sonata III

Permalänk
Hedersmedlem

Märke och modell på nätagg, ålder?

Vilket ljudkort?

Extra pci-kort? Isf vilka?

Högerklicka på den här datorn, egenskaper, avancerat, start och återställning, bocka av starta om automatiskt. Skriv sedan här vad som står på blåskärmen för vidare felsökning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Nätagg: Ålder tre år billigt sådant. http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASP520WBLA
Ljudkortet sitter integrerat i moderkortet och det är där jag kör ljudet ifrån. Har även ett PCI ljudkort för hemma studio. Delta Audiophile 24/96. Det är installerat men används ej. (Inga kablar kopplade till det).
Övrigt så har jag ej något på pci platserna.
Jo jag har bockat av rutan om automatiskt omstart, väntar nu bara på att få upp en blåskärm att printa. På en tidigare blåskärm kunde jag läsa nått i stil med IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL. Men jag ska kolla nästa skärm noggrannare.

Visa signatur

Q6600 2.4 @ 3.0 <> Gigabyte P35-DS3 <> XFX 8800GT @ 670/1625/970 <> Crucial BallistiX PC8500 2048MB @ 1200Mhz <> WDC 500GB Sata II <> Antec Sonata III

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara IRQ-krock med Audiophilekortet och något annat. Testa ta ut det eller byt plats. Även drivrutinerna kan vara mindre bra skrivna och ställa till problem, så att du måste avinstallera dem också för att felsöka.

Nätagget kan ju också vara nära att dra sitt sista andetag, men då brukar problemen uppkomma så fort du belastar extra, typ när du börjar spela/spelat en liten stund.

Är det Audiophile-kortet kommer du se det på blåskärmen, att drivrutinen för kortet har orsakat ngt. Är det nätagget kan det bli i princip vilka fel som helst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Nu kom blåskärmen och stannade så att man hann läsa:

BAD_POOL_HEADER

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, tack, men skriv resten av informationen också.

Pröva första att avinstallera drivrutinerna till ditt studiokort och plocka ut det. Testa sedan igen. Jag misstänker att det kan vara drivrutinerna till det som spökar. Hur nya finns det? Har du någon länk till dem/kortet?

Visa signatur

Permalänk

Här kommer helheten av blåskärmen...
Ett fel uppstod och windows har stängt för att förebygga problem med din dator.
BAD_POOL_HEADER
Om detta är första gången du ser detta meddelande, bör du starta om datorn.
Om meddelandet visas igen, bör du utföra följande steg:
Kontrollera att all ny maskin och programvara är korrekt installerad om det här är en ny installtion, kan du kontakta maskin eller programvarutillverkarna om du behöver speciella filer för windows.
Om problemet kvarstår kan du prova att inaktivera eller ta bort nyinstallerad maskin eller programvara. Inaktivera alternativ för BIOS minnet som ex. caching eller shadowing.
Så här gör du om du måste använda felsäkertläge om du måste ta bort eller inaktivera komponenter:
Starta om datorn, tryck F8 för att visa lista avancerade start alternativ och välj felsäkertläge.
Teknisk information:
STOP: 0x00000019 (0x00000020, 0x624F6CD0, 0x642F6C88, 0x0C110L401)

Nyaste drivrutinen till Audiophilekortet är installerad. Länk: http://www.m-audio.com/index.php?do=support.drivers&k=driver&...
Nyaste drivrutinen är från April -05.

Jag skall plocka ut ljudkortet. Återkommer med info.

******** Nu har jag plockat bort ljudkortet och installerat om Windows. Tog ca. 30 minuter så dök blåskärmen upp igen ******** Ajja då kan det bara vara nätagget då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

xp??

kanske Xpen som spökar...vad har du?service pack2 har jag hört det krånglar med blå skärm

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+ nVidia nForce3 250, 2048MB DDR, XFX GeForce 7600 GS,
Där ser man, sa den blinde till den döve när den lame skulle cykla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eaglemountain
Här kommer helheten av blåskärmen...
Ett fel uppstod och windows har stängt för att förebygga problem med din dator.
BAD_POOL_HEADER

Kolla även här.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kolla även här.

Fantastiskt bra sida! Tack så mycket olirc.

Det förefaller vara någon hårdvara som krånglar, och jag misstänkte ju det extra ljudkortet, men det hjälpte tyvärr inte.

Eaglemountain, du bör fortsätta hålla koll om det blir samma fel varje gång du får blåskärm, posta gärna så vi vet och kan fundera lite till. Annat minne var ju testat, annars hade jag misstänkt det också.

Är det alltid under spel? Isf kan ju nätagget vara boven (även annars men mindre troligt), men då tycker jag att felen borde variera, så håll koll på det som jag skrev ovan. Har du möjlighet att testa ett annat agg, så gör det.

Har du riktig otur är något helt enkelt trasigt.

Visa signatur

Permalänk

Hej!
Tack för all tips från er alla. Igår kom ytterligare ca. 3 blåskärmar upp under kvällen. BAD_POOL_HEADER samt två st utan error titel, där stod endast en stopkod och en mening som löd: pröva byt ut grafikkortet.
Jag ska idag testa att låna ett annat grafikkort att köra med ett tag. Nu har jag även servicepack 1 installerad i förhoppning att ha samma problem som vissa andra med Amd64+ sp2 error.
Det var direkt efter xp med sp1 installerades som blåskärmen med tips om att byta grafikkort kom.
Jag har som sagt ett x850xt kort som ska matas med x-tra ström via 6-pin kontakten alt. en y poweradaptor som följer med. Läste en recension på 64bits.se att man skall koppla in bägge molex kontakterna till ström (hane och hona) Men det kan ju inte stämma, bägge kablarna grenar ju sig till en och samma kontakt.
Här är testet:
http://www.64bits.se/recensioner/grafikkortsroundup0504/index...

Meningen i testet lyder: "El-adaptern som medföljer kräver dock att man kopplar in hela två stycken molexkontakter, istället för en som hos x800xt kortet. Detta beror helt enkelt på att x850-korten kräver betydligt mer ström än de äldre korten."
Jag har inte sett ett nätagg där man kan koppla in två molex kontakter (hane, hona). Mitt nätagg har då ej denna möjlighet. Kanske om man hade ett nätagg med en pci kontakt (6-pin) som man direkt kunde sätta på grafikkortet.
Blåskärmarna kommer oavsett jag spelar eller sitter i windowsmiljö.

Mvh
Christer

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Din senaste beskrivning med olika fel, får mig att misstänka nätaggregatet. Testa ett annat om du kan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har typ samma problem. Har bytt nätagg men får samma fel. Misstänker dock att mitt fel är minnet och ska prova det under kvällen. Eventuellt skall jag även kolla med ett annat grafikkort.
Gäller datorn i sing.

Visa signatur