Permalänk
Medlem

Lite frågor innan köp...

Hejsan!
Jag hade tänkt köpa en ny dator som jag ska plocka ihop själv.

Jag hade tänkt börja med detta inköp:
http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=341709&...

För att sedan om något år kunna uppgradera till:
http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=341705&...

Jag har sedan tidigare:
DVD-brännare: Plextor PX-708A
2 st hårdiskar (IDE ATA/133): Maxtor 6Y200P0
Minne: 512 mb, okänd tillverkare och typ, men ganska standard antar jag (hur kan man kolla upp detta utan att skruva upp burken?)

Frågor:
Räcker det med ett 500W nätaggregat? (då datorn är uppgraderad)

Kyler detta system den uppgraderade versionen tillräckligt? (Chassit skulle visst kyla bra)

Tror ni att det finns tillräckligt med strömsladdar från nätaggregatet till IDE komponenterna (DVD-brännaren och de två hårddiskarna).

Då det står att moderbordet stödjer RAID, betyder det att kontrollerkortet är inbyggt i moderbordet och att det går att köra hårdvaru-RAID. Alltså som inte sackar ner processorn?

Isf, kan man köra ett RAID-system på de fyra S-ATA hårddiskarna och ett annat på de två IDE hårddiskarna? (på samma moderkort)

Jag läste någonstans om att man parar ihop 2 st minnen så går det fortare... fattade inte riktigt vad det innebär, kan någon förklara detta? Bidrar mitt bygge till detta? Vad händer om man stoppar in ett tredje minne (det på 512 mb), sänker det hastigheten?

Är det stor skillnad på 1mb vs 2mb minne på processorn? (dvs är det värt 1000 kr extra?)

Är det stor skillnad på mitt val av grafikkort och de senaste, typ 7900GTX? Är det värt att lägga 3500 kr för den skillnaden??

Slutligen, har detta bygge några klocknings möjligheter? (efter uppgradering)

Jag är tacksam om jag bara får svar från såna som verkligen vet vad dom snackar om eftersom detta är ett ganska stort och viktigt köp för mig.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att 500w skulle vara för klent, kylningen bör duga, men vill du clocka kan det vara bra med en bättre prolle fläkt, det optimala när det gäller minnen brukar vara att ha två och använda dual channel, ibland kan 3 eller 4 tickor till och med ge sämmre prestanda än två av samma storlek, det vanligaste idag är 2gb (=2x1gb). vill du spela skulle jag nog satsa på 7900GT istället för 7600GT, men GTX känns lite onödigt dyrt med tanke på skillnaden mot GT, men, allt hänger på hur mycket du vill lägga ut,

hoppas detta hjälpte då jag har varit lite frånvarande på sistone.:cool:

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk

Det ser bra ut, men jag skulle nog också tagit ett 7900GT.

Visa signatur

Gamer AMD 64 3500+ Venice | Sapphire Radeon Xpress 200P | Powercolor X800GT 256MB | Corsair TwinX 2048MB | 120GB S-ATA, 160 GB IDE | Hiper Type-R 480W
HTPC AMD 64 3000+ Venice | 2GB Corsair | Abit AV-8 3rd Eye | 250GB S-ATA | Radeon 9800 Pro | Silverstone LC03V | FSP 350W