SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Antennförstärkning?

Hejsan!
Jag och grannen delar på hans internet. En Modemrouter till hans 2 datorer samt en kabel till en Dell Truemobile 2300 som trådlös brygga in till mig. Dell'en står mot hans yttervägg med antennen åt mitt håll och jag har kontakt till ett wlan-kort av märket Topcom skyr@cer pci 111. Tyvärr är inte signalen den bästa. För det mesta ligger den Lågt och ibland Väldigt låg. Dessvärre är mina möjligheter att flytta den kabelanslutna antennen mkt begränsad. Vad kan jag göra för att få starkare och mer stabil signal? Finns det bättre alternativ än detta Topcom-pci-kort.
Hade jag haft en Dell Truemobile till hade jag kunnat göra ytterligare en brygga, men....

//SamOne

Visa signatur

SamOne

Permalänk
Medlem

Du nämner inte hur långt ni har mellan datorerna, inte heller vad det är för material som signalen måste passera igenom.
Om du bor i villa och signalen ska gå till din villa kan du ju kolla på riktantenner. Om du har en annan situation så kan du ju kolla på D-link DWL-G710 Range Extender som förlänger signalen. Den är dock ganka dyr och går endast i 54Mbps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jappe84
Du nämner inte hur långt ni har mellan datorerna, inte heller vad det är för material som signalen måste passera igenom.
Om du bor i villa och signalen ska gå till din villa kan du ju kolla på riktantenner. Om du har en annan situation så kan du ju kolla på D-link DWL-G710 Range Extender som förlänger signalen. Den är dock ganka dyr och går endast i 54Mbps.

Det är väl knappt 20 meter egentligen mellan den trådlösa bryggan och min antenn. "Fågelvägen" är det 4 väggar mellan då antennen är placerad i en hörna. Om signalen "går runt" är det 2 ytterväggar.
Av någon underlig anledning så har jag för tillfället "Väldigt hög" signalstyrka. Dock känns det rätt osäkert med stabiliteten.
Jag har läst mig till att om man har 2 st. Dell Trumobile 2300 kan man ställa in dom med med idenstiska inställningar som bryggor. Men jag vet inte vilket som är den billigaste lösningen. Får kolla på riktantenner som du tipsar om.

//SamOne

Visa signatur

SamOne

Permalänk

Köpa bättre antenn? Riktad antenn i din dator kanske vore något!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XperienZe
Köpa bättre antenn? Riktad antenn i din dator kanske vore något!

Menar du att jag skulle kunna koppla in den direkt i nätverkskortet istället för den antennen som är "original"? Har du nåt tips på en sådan iså fall? Jag Såg en D-Link riktantenn för inomhusbruk. Förstärkningen låg på 6 dbi tror jag.
//SamOne

Visa signatur

SamOne

Permalänk
Medlem

en riktantenn med förstärkning borde räcka, att signalen skiftar beror på många faktorer, vädret, luftfuktigheten och annat som ligger på samma band och stör..
Antenner som brukar sitta på WLAN korten brukar vara rundstrålande.. därför tror jag att en riktad antenn kommer funka bra.