SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Är Termaltake Big Water något att ha?

Hej! det är så att jag är lite sugen på vattenkylning till min dator och då undrar jag om detta kit är ngt att ha.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318419

Jag hittade ett test med det "mindre" kittet men då va det med en överklockad intel pentium 4 ee.

Hittade inte heller någon tråd om detta kit i forumet.

Permalänk
Medlem

Tjena!
Jag tycker att thermaltakes kit va grymt bra men ganska stort :/

Jag fick precis mitt Thermaltake Tai-chi (Burken utan vattenkylning) och köpte ett Thermaltake bigwater 745.

Installationen gick jätte bra tills jag förstod att de inte gick bra hehe, Felet va att jag ville ha dubbel radiatorn fastsatt på dörren som tai-chi vattenkylningen har men de funka inte tesammans med mitt grafikkort.

Så nu sitter en radiator på lådan och en i lådan och drar man ner Fläkthastigheten med den medföljande vridpotentiometern eller va de nu kallas så låter de knappt något alls!

Kylningsförmågan är riktigt bra enligt mina tester,
Började med 3dmark05 i 1h sedan spelade jag bf2 i 5-6h och tempen enligt moderkortet låg på 25C under full load, och 23C vid uppstart, då har jag fläktarna på lägsta hastighet.

Ett tips när du monterar allt kolla så att fläktarna blåser/suger åt rätt håll igenom radiatorerna, använd rikligt med slang så du inte får vek (man får med en hel kilometer nästan )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger
Tjena!

Jag fick precis mitt Thermaltake Tai-chi (Burken utan vattenkylning) och köpte ett Thermaltake bigwater 745.

Installationen gick jätte bra tills jag förstod att de inte gick bra hehe, Felet va att jag ville ha dubbel radiatorn fastsatt på dörren som tai-chi vattenkylningen har men de funka inte tesammans med mitt grafikkort.

Så nu sitter en radiator på lådan och en i lådan och drar man ner Fläkthastigheten med den medföljande vridpotentiometern eller va de nu kallas så låter de knappt något alls!

Började med 3dmark05 i 1h sedan spelade jag bf2 i 5-6h och tempen enligt moderkortet låg på 25C under full load, och 23C vid uppstart, då har jag fläktarna på lägsta hastighet.

Ett tips när du monterar allt kolla så att fläktarna blåser/suger åt rätt håll igenom radiatorerna, använd rikligt med slang så du inte får vek (man får med en hel kilometer nästan )

Såvida att du inte har riktigt kallt i ditt rum så skulle jag inte tro att du har 23 idle 25 load(om det nu var på cpu:n)

Priset på det där paketet är väl bra, men thermaltake och en kylningform som faktiskt medför lite risker, det är inte något som jag skulle våga mig på(sen så är det ju inte heller bra komponenter, men man får väl vad man betalar för)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger
Tjena!

Hej!

Kyler du bara cpun elr rubb o stubb me kittet?

Permalänk
Medlem

Jag har runt 20 i mitt rum, har även testmätt med triometer tror dom heter så ett instrument som man man kan lägga ut trådlösa mätstationer som mäter på flera ställen och sammanställer allt,

Jag kyler bara Cpun, och va är de för risker du pratar om? jag själv har inte haft något problem datorn står på 24/7 och allt puffar på som vanligt.

Visst sen beror de mycke på hur bra luftflöde man har i datorn, kan förstå att man kan va skeptisk när man ser priset, men de man inte provat tycker jag man skall ha osakt.

Obs jag kör en amd x2 64 4400+ (toledo) så den ger ifrån sig lite värme iallafall..

OCH

Jag körde förut med enheim 1048, Dangerden Maze3 på p4, Maze4 Geforce ti4600 i ett Thermaltake Xav chassi 1 dubbel radiator och 1/2 slangar/kopplingar i hela systemet.
Då hade jag en temp på 35+ utan att jag gjort något, 45-50+ vid full load.
Iof så har jag inte något vatten block på mitt 7900gtx så de kan ju avgöra ganska mycke..

MVH Roger

Permalänk
Medlem

Är väl plexitoppar på blocken om jag inte är ute och cyklar, det är ju en onödig risk, och sedan så är ju inte thermaltake kända för sin goda kvalitet.

Men om du har en rumstemp kring 20 och en loadtemp på under 25 så är inte tempsensorn på moderkortet värt mycket(är de iofs aldrig), det är i princip inte möjligt att ha så låg skillnad mellan rumstempen och belastnings/vattentemp med normal vattenkylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Är väl plexitoppar på blocken om jag inte är ute och cyklar, det är ju en onödig risk, och sedan så är ju inte thermaltake kända för sin goda kvalitet.

Men om du har en rumstemp kring 20 och en loadtemp på under 25 så är inte tempsensorn på moderkortet värt mycket(är de iofs aldrig), det är i princip inte möjligt att ha så låg skillnad mellan rumstempen och belastnings/vattentemp med normal vattenkylning

På dera hemsida så står det att blocket är av koppar och acryl tjossan men det kanske är samma sak som plexi, är inte så bra på sånna saker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler

Han hade väl mätt med en extern tempsensor och kört med Maze4 innan så det låter ju inte som han snackar i nattmössan... men o andra sidan P4:an går ju varmare "by default"...

Permalänk
Medlem

Att din CPU skulle ligga på 23c-25c tycker jag låter väääldigt konstigt, snudd på omöjligt.

Jag har köpt ett s939 block från ett Bigwater som jag ska använda i mitt kommande chassi..

Visa signatur

---