Installera XP på min scsi disk?

Permalänk
Medlem

Installera XP på min scsi disk?

Vad behövs för att jag ska kunna installera ett OS (win xp) på min scsi disk?
Både kontrollerkortet och disken hittas i windows och det fungerar fint. Men vid installation av windows så hittas inte disken. Står att man ska trycka ner F6 för att få stöd för scsi/raid, vilket jag gör. Men sedan hittar den inte något iaf

Enligt sisoft sandra är det ett:
lsi adapter, ultra320 scsi 2000 series kontrollerkort
och en maxtor 34gb disk.

Visa signatur

mvh Joxxe.com

Permalänk
Medlem

Du måste ha en diskett med drivrutiner till kontrollerkortet som du sätter i när du trycker F6...

Permalänk
Medlem

Det jag misstänkte, doooh jag har ingen floppydrive ens

Visa signatur

mvh Joxxe.com

Permalänk
Medlem

scsi kortets modellnamn?
Winxp har stöd för de flesta förutom de allra nyaste scsi korten på marknaden. Kolla med kortets inbyggda program om din hd känns av där överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Alternativt baka in dina SCSI-drivrutiner på din Windows XP skiva med hjälp av nLite.

Permalänk

Jag vill inte vara negativ, men jag hoppas att du inser att en nyare 7200RPM-disk är en snabbare systemdisk än en gammal SCSI-disk. Nu bygger det iofs på antagandet att du kommer att ha datorn till spel och desktoparbete, vilket jag gissar eftersom du installerar Windows XP.

Å andra sidan kan det vara så att du bara tycker att det är kul att testa, eller att du har fått hårddisken gratis, eller för den delen att du (mot förmodan) ska använda den som professionell server (med XP?).

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Eftersom han har ett u320 kort är nog inte disken allt för gammal, min 15k disk är klart snabbare än alla ide diskar förutom möjligtvis den nya raptorn i vissa tester.
Det finns en orsak till att scsi diskar kostar mycket, dock kanske inte värt en skillnad på 1000% som det ganska ofta brukar vara (GB/kr).

Angående drivrutiner så finns som sagt ganska många inbyggda i Xp och jag skulle rekommendera att köra igång installations programmet och kolla om din scsi disk finns med där, gör den det behöver du ju inte krångla med att lägga in drivrutinerna på Xp skivan.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!