Operativ för att ha server på?

Permalänk
Medlem

Operativ för att ha server på?

vad ska man använda för gratis operativ om man tex ska ha en server som håller i sej konstant 24/7 365 dagar om året..
det skall även vara grafiskt...
server som det gäller är en eventuell ftp och irc server
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Svaren du kommer att få är antagligen Debian, FreeBSD eller Slackware. Alla dessa tre fungerar utmärkt. Ubuntu-server är ett alternativ också.

Permalänk
Medlem

"det skall även vara grafiskt..." kan du utveckla det lite?

är det grafisk konfiguering du är ute efter så tror jag grabbarna på microsoft har något dom kallar "server os" ganska intressant faktiskt man använder en lite fiffig sak som heter "mus" och en knapp som heter "reset"

Skämt och sido...om du är beredd att offra alla hemska tankar om GUI så lägg in valfri Unix variant och ta hjälp av http://www.tldp.org/

MvH Bylund

Visa signatur

Windows användare sedan 1995 (Windows 95A)
Linux användare sedan 1998 (Red Hat 5.2)
Mac användare sedan 2005 (Mac OS 10.3)

Permalänk
Medlem

vad ska man med GUI till på en server? Onödigt att skyffla en massa ikoner och slösa systemresurser på nånting man ändå nästan aldrig ser.

Valfri Linux eller BSD-variant är väl att rekommendera, men som alltid beror det på vad du vill uppnå med din server. Vill du köra Active Directory-grejer och IIS så är det Pyttemjuk som gäller. Vill du köra Apache och liknande är det nåt UNIX-derivat som gäller.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Det är jättedumt att ha grafik på en server, det drar onödig prestanda (mycket) och är instabilt. Att konfigurera den via grafik kan vara trevligt, men det är en helt annan grej än att "ha grafik "
vill du lära dig linux ordentligt, vilket jag tycker du ska, så anser jag att slackware är det bästa och mest lärorika alternativet

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

ok
skall testa ubuntu...fick ett tips av en polare att använda det också..
alltså finns det nå windows operativ som kan hålla sej stabilt 365 dagar om året i 24/7 eller är det bara linux operativ som klarar det?
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk

Tja, Finns ju en snubbe som har haft igång sin Windows 2000 i 4y 238d 05h 13m 57s.

Så jovisst går det. Men givetvis skulle jag rekomendera ett nix åt nått håll.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
ok
skall testa ubuntu...fick ett tips av en polare att använda det också..
alltså finns det nå windows operativ som kan hålla sej stabilt 365 dagar om året i 24/7 eller är det bara linux operativ som klarar det?
//

ja vissa leksaksoperativ vill ju boota om så fort man installerar patchar ....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
ok
skall testa ubuntu...fick ett tips av en polare att använda det också..
alltså finns det nå windows operativ som kan hålla sej stabilt 365 dagar om året i 24/7 eller är det bara linux operativ som klarar det?
//

Fan vad jag är förvirrad...

=Edit=

Jag rekomenderar FreeBSD, fruktansvärt stabilt och är känd för att ha en väldigt bra IP-stack.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Dessa frågor kommer nu för tiden dagligen. Snälla sök.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
ok
skall testa ubuntu...fick ett tips av en polare att använda det också..
alltså finns det nå windows operativ som kan hålla sej stabilt 365 dagar om året i 24/7 eller är det bara linux operativ som klarar det?
//

Det beror mycket på hårdvaran. En Windows 2003 kan vara mycket stabil med och klara väldigt länge. Men förr eller senare så kommer det en hög akuta patchar mot något de upptäckt.

En FreeBSD eller Linux (Debian/Slackware) kan gå ohyggligt länge, om hårdvaran tillåter (dvs. bra nätdel, bra minnen, chipset etc etc.) Och har man inte den direktkopplad till nätet så behöver man oftast inte heller oroa sig.

Vi har maskiner (HP Proliant servers) med dubbla nätagg, ecc-minne och raid på UPS som gått i flera år, och kan gå flera år till.

Men alltså.. Grafiskt gränssnitt går bort... Du kan IRC'a hur bra som hellst med en irssi session i en screen..

Permalänk
Medlem

Vi kör över 100 Windows servrar där jag jobbar och stabiliteten brukar aldrig vara något problem. Finns tom en del NT4 maskiner som fortfarande rullar och flera av dom har uptime på nästan två år.

Svaret på vad du bör köra beror helt på vilka applikationer du vill köra och med tanke på vad du skrev om ftp och irc så blir det nog unix/linux som gäller. Själv skulle jag nog gå på Debian Stable, OpenBSD eller Solaris 10. Kör den du känner dig mest hemma i så lär du bli nöjd.

Permalänk
Medlem

Re: Operativ för att ha server på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
vad ska man använda för gratis operativ om man tex ska ha en server som håller i sej konstant 24/7 365 dagar om året..
det skall även vara grafiskt...
server som det gäller är en eventuell ftp och irc server
//

Får väll skriva mina åsikter också och dom kommer vara ungefär samma som övriga här!

Alla (Windows, MacOS X, olika unix varianter) är stabila så länge man inte håller på att leka med dom (installerar otestade program för att sedan avinstallera dom och liknande saker).

Grafiskt eller ej? Med en Windows eller MacOS X så kan man inte stänga av det medans dom flesta *nix varianter kan man tillfälligt starta upp det grafiska och sedan när man är klar stänga av det.

När det gäller patchar som kräver om start av maskinen så finns dessa till alla operativ, inte bara windows! Möjligtvis släpps det flera sådana patchar till windows pga att windows används av så många plus att windows inte riktigt skiljer mellan kernel och "userland". Så patchar är inget egentligt argument för att välja ett OS.

Välj det OS du kan eller som du vill lära dig, kan kanske vara dumt att sätta upp ex. en Linux server som du sedan sitter och experimenterar med för då blir den inte stabil. Om du ex. kan Windows sätt upp en windows server och lått den snurra i ett hörn, installera sedan ex. linux om du vill lära dig det på en annan maskin alternativt i vmware eller VPC så kan du testa/leka med det utan att det gör någonting. När du sedan känner att du behärskar Linux och vill köra det på servern ominstallera servern då.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Valet av operativsystem är ju inte det enda som är viktigt för att få en stabil dator med lång uptime. Hårdvaran är minst lika viktig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Valet av operativsystem är ju inte det enda som är viktigt för att få en stabil dator med lång uptime. Hårdvaran är minst lika viktig.

näe men alltså som jag fattat det så är linux gjorda så att dom inte skall bli sega efter några dagars uptime vilket tex windows xp skulle bli..garanterat

Visa signatur

Zibkus

Permalänk

Inga problem att nå månaders uptime med en win xp burk.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Inga problem att nå månaders uptime med en win xp burk.

Precis. Om man vet vad man sysslar med så går det absolut att få Windowsburkar att köra stabilt och bra. Det kräver förstås att man inte är korkad och installarerar varenda program som poppar upp på skärmen när man är inne och surfar suspekta wärsch-sidor på internet, eller dylikt.

Det är synd att det är så många desillusionerade windows-trötta användare som emigrerar till Linux-communityn. Vore roligare om folk skaffade Linux/Unix för att dom tyckte att det verkar roligt och bra på egna meriter, och inte för att de är trötta på alternativet. Särskilt som man knappast lär ha lättare att hålla sin burk stabil och fungerande om man inte lyckas med det i Windows, ett OS man tror sig kunna redan.. :-/

/W

Permalänk
Medlem

Undrar om det är samma personer som klagar på att XP blir seg efter någon dag så att man måste starta om den och dom som klagar på att MS patchar (som släpps 1 gång i månaden) kräver omstart av maskinen?

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
Det är jättedumt att ha grafik på en server, det drar onödig prestanda (mycket) och är instabilt. Att konfigurera den via grafik kan vara trevligt, men det är en helt annan grej än att "ha grafik "

Drar mycket onödig prestanda?
Nu har jag inte gjort några tester, men jag har svårt att tänka mig att en idleande X-session drar så mycket mer än lite minne på en server. Därmed inte sagt att jag förespråkar att köra X på en server...

Permalänk
Medlem

Men ta Ubuntu Server !

Permalänk

Jag får väll hoppa in o säga clark connect

Visa signatur

Ingenting fungerar och ingen vet varför