Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Presterar för lite

Tjena, jag har denna datorn:

Intel Celeron 2.8GHz
768mb RAM
ATi Radeon 9200 SERIES

Och i Counter-Strike har jag ENDAST 25-40 FPS! När jag kollar ner i marken (då får man så mycket FPS man kan ha typ) så får jag endast 60, inte runt 60 utan exakt 60, och max FPS i Counter-Strike är 100. Men den stannar på 60 och går inte att få mer, ändå fast jag har 25-40 FPS så borde jag kunna få 100 när jag kollar ner i marken i alla fall.

Någonting är fel, och jag vet inte vad, jag har haft 100 FPS med denna datorn tidigare, så jag vet inte vad som har hänt.

Skulle bli väldigt tacksam om någon kunde länka till guider, hjälpa mig med mitt problem etc.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

*asg* Du har en celeron och ett lowend-grafikkort, vad förväntar du dig?

En Nissan micra har ju inte samma prestanda som en Ferarri, men det kanske du tror?

Jag sitter på en barton 2.2ghz, 2gb ram, 9800pro, och jag har 100fps, men inte när det är mängder med gubbar runt omkring som skjuter..

Permalänk
Medlem

Stäng av V-sync så ska du se att det löser sig

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Ja, men jag sa att jag hade 100 FPS tidigare, om du kan läsa igenom allt. :]

Permalänk
Medlem

Tror det är för du ser gubbarna genom väggarna ;<

Permalänk
Medlem

ser du skillnad på 60 och 100 ? nä inget mänskligt öga kan göra.. sen så tvivlar jag du fick 100fps ens om du stog stilla och glodde ner i marken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
ser du skillnad på 60 och 100 ? nä inget mänskligt öga kan göra.. sen så tvivlar jag du fick 100fps ens om du stog stilla och glodde ner i marken.

Tja... jag betvivlar det. Jag menar, om man tänker efter så är det så att ögats (eller hjärnans?) uppdateringshastighet för synen är ca 60 "fps"(?), men imellan dom då?

Jag menar, tänk dig själv, om du mellan varje "fps" för ögat börjat se på en frame i datorn som har påbörjats innan/efter och därmed är ur sync med dig. Högre fps kompenserar för det... eller inte.

På något sätt får man iallafall mer flyt, och det märks tydligt.
Eller säger du att du hade valt 60fps framför 100fps i ett spel bara för att du vet att du inte ser skillnad?

Permalänk
Medlem

AMEN BARA STÄNG AV V-SYNCEN SÅ LÖSER DET SIG!!!!!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Har du provat max_fps 100 (något sånt)?

Permalänk

Om du har mellan 25-40 fps tror jag inte det spelar någon roll om du tar bort vsynken för att komma över 60 fps när du kollar in i en vägg. Är ju inte så ofta man spelar spelet när man kollar in i väggen så spelmässigt kommer ju du inte påverkas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Om du har mellan 25-40 fps tror jag inte det spelar någon roll om du tar bort vsynken för att komma över 60 fps när du kollar in i en vägg. Är ju inte så ofta man spelar spelet när man kollar in i väggen så spelmässigt kommer ju du inte påverkas.

Om man inte "rååååkar" ha WH på!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wideheim
Tror det är för du ser gubbarna genom väggarna ;<

wideheim vet allt det finns att veta om fusk.

Permalänk
Medlem

heAHE du är rolig brassmonkey...

Permalänk
Medlem

Gör så här, Se över din WinXP installation så alla drivrutiner till moderkortet och grafikort finns. Har du redan allt istallerat så är det något knas med Windows. Kan vara Virus, Spywares eller annan tråkig skit som man får om man inte är noggran med det, då är de bästa att formatera om och installera WinXP på nytt.

Sen ser du till att V-sync är avstängt, sen skriver in så du får 100fps eller hur ni cs nördar gör.

Sen byter du spel till något annat vettigare än CS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD

Du ser skillnad på långt över 200 FPS. Så lägg ner nu. Och i CS så ser vem som helst skillnad på 60 och 100 FPS om man inte är totalt handikappad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Du ser skillnad på långt över 200 FPS. Så lägg ner nu. Och i CS så ser vem som helst skillnad på 60 och 100 FPS om man inte är totalt handikappad.

snacka inte om du inte vet ? du uppfattar ingen skillnad på 60+ fps om du är en människa, så är det bara. Face the Facts F**ker

Permalänk

Nu har jag sett massa dryga, orelevanta inlägg och spydiga kommentarer, vad fan är det med er?

kreMP: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=1...

Permalänk
Medlem

Det är mycket möjligt att det mänskliga ögat inte uppfattar skillader mellan 60 och 100 fps, i CS märker du dock en markant skillnad om du är van att lira med 100fps och helt plötsligt sitter med 60fps.

Det är fullt möjligt att sättet CS räknar och skriver ut fps inte är helt korrekt och att det är därför man uppfattar skillnaden, för det märks verkligen.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
AMEN BARA STÄNG AV V-SYNCEN SÅ LÖSER DET SIG!!!!!

Stäng av capslock så slipper du anmärkningar

ONT:Brukar använda Refore för att komma "förbi" 60hz buggen,dock spelar jag inte "cs" och vet därmed inte om den finns i cs..

Visa signatur

~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divine Intervent
snacka inte om du inte vet ? du uppfattar ingen skillnad på 60+ fps om du är en människa, så är det bara. Face the Facts F**ker

Eller så ska du inte skriva saker du inte vet om? Man märker skilldnad tro mig jag har spelat ett bra tag nu. Spelet flyter på ett annat sett med högre FPS.

Ursäkta för offtopicen

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB3000 drivs med Yamaha RX-V6A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ögat kan uppfatta skillnaden, men det kan ju diskuteras hur mycket det påverkar prestationen. Om din taskiga attityd är proportionell mot kunskapsbristen så är det hög tid att rätta till det sistnämnda.

http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html

Permalänk
Medlem
Citat:

förklara då hur jag (på den tiden jag faktiskt lirade spelet) mitt i en rond kunde tycka att det inte kändes lika flowy som det brukade, så jag skriver i cl_showfps "1".. och ser att sen surrar runt 50-60 nånstans, när jag annars låg stabilt på 100.

anledningen till fpsdroppen var att mitt antivirusprogram skannade efter virus schemalagt, och den poppade igång just då.

så "snacka inte om du inte vet ?" för att ta orden ur munnen (eller tangentbordet?) på dig.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Inaktiv

kortfattat: 100 fps är bättre än 60 på CRT-skärmar pga flimmret, på TFT så är hz:en inte lika viktiga pga av bildens intensitet är "statisk", men för att animationer ska upplevas "normala" krävs c:a 60 fps, allt över det är onödigt

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan finns besvarad många gånger tidigare, bland annat i http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=1....

*tråd låst*

Jag vill att alla som känner att de har brutit mot §1 i reglerna i den här tråden ska tänka över vad de har gjort och se till att låta bli att göra om det.