Många problem med datorn. Hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Många problem med datorn. Hjälp uppskattas.

nu är det så att min kära dator har jävlats allt för mycket senaste månaderna.

ibland när jag surfar så hänger sig bilden på skärmen typ i någon sekund.(jag kan fortf skriva etc under den tiden) sedan svartnar skärmen i någon sekund och sedan kommer bilden tillbaka och allt är normalt. Eller oftast iaf ibland så är det lite text från den hemsidan lite överallt, men det försvinner när man scrollat en gång.

När jag sitter på Ventrilo och ska stänga ner programmet eller disconnecta så startar datorn om c.a 75% av gångerna. oftare om jag sitter i ett spel samtidigt.

När jag lirar Counter-Strike eller andra fps spel så halv-hänger sig datorn i allt från 5-30 sek och ljudet från geväret hörs om och om igen, som en ljudfil som är 1 sek lång. eller fotsteg, skit samma men ljudet när datorn hänger sig upprepas iaf ända tills "hängningen" upphör.

Ibland hänger sig datorn helt och jag måste stänga av den manuellt på knappen. Det händer mest efter warcraft 3 har hängt sig och jag stänger ner det med ctrl+alt+del och därefter hänger sig hela datorn.

När jag lirar WoW eller wc3 så kan datorn starta om helt utan anledning. dock oftast om jag har andra program igång samtidigt. (IE, WMP, ventrilo, Teamspeak etc)

Jag trodde att det var processorn eller moderkortet som jävlades, så jag köpte nytt moderkort och ny processor. En P4 3.0ghz och ett ASUS P4S800D-X. men problemen kvarstår, så nu efter många månader vänder jag mig till er i hopp om att det finns någon som kan ha någon ide till vad som kan tänkas vara problemet.

Hjälp uppskattas verkligen.

denna felrapporten får jag iaf efter omstart (oftast):
http://oca.microsoft.com/en/response.aspx?SGD=e906c98f-4795-4...

Permalänk
Medlem

Vad för nätaggregat har du? Om du har ett svagt/gammalt/ eller ett av dålig kvalité så kan det vaar det som är felet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

ska jag vara helt ärlig så har jag inte en aning.
finns det något sett att kolla upp det på inifrån datorn?

Permalänk
Medlem

Har du även gjort en formatering efter du har bytt ut moderkort samt processorn?

Det rekommenderas alltid en ren formatering av sitt operativ efter ett moderkortsbyte.
Angående beskrivning av nätagg så finner du det lättast om du plockar bort sidokåpan.Titta efter en gråmaljerad etikett på nätagget.Där står specen över nätagget.

Visa signatur

6 X HP ZBook Fury G1i Intel Core Ultra 9 64GB 2000GB RTX PRO 5000 Blackwell 18" 4 X HP Z6 G5 Workstation AMD Ryzen Threadripper PRO 256GB 6000GB RTX 6000 Ada

Permalänk
Medlem

nätagget är tydligen på 360 watt. Och ja, jag har formaterat efter jag köpt nytt kort/processor. 2 ggr faktiskt.

Permalänk
Medlem

Det kan tänkas att nätagget är för klent och därav dessa sporadiska omstarter.Försök och låna av någon ett större och kraftigare nätagg.Prova dig fram och ser om det blir likadant.

Har du kontrollerat minnestickorna?

Visa signatur

6 X HP ZBook Fury G1i Intel Core Ultra 9 64GB 2000GB RTX PRO 5000 Blackwell 18" 4 X HP Z6 G5 Workstation AMD Ryzen Threadripper PRO 256GB 6000GB RTX 6000 Ada

Permalänk
Medlem

kör www.memtest86.com och testa minnena

Permalänk
Medlem

Nu har jag laddat ner memtest86 och bränt en skiva av .IMG-filen, men datorn vill inte boota av skivan. Vad kan vara felet?

Permalänk
Medlem

Ställ in i bios att den ska boopta från cd:n först.

Jag skulle tippa på att det är nätagget, köp ett bättre från någon affär, och om det fortfarande inte fungerar lämna tillbkada det på öppet köp.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag har ställt om i BIOS att den ska ladda från skivan; Boot device priority 1 CD/DVD-rom, men jag får nog ta och köpa nytt agg. Tack för tipsen och jag hoppas att det fungerar, annars får jag återuppliva tråden

Permalänk
Medlem

men äh. de där låter som ett rent mjukavrufel, installera om windows är mitt tips
tom din crash log säger ju
"Error caused by a device driver" längst upp

Visa signatur

z-fighter

Permalänk
Medlem

Och alla vet ju hur bra windows är på att felsöka
Nej men jag ar formaterat/installerat om allt 3 ggr sedan problemen började. 2 ggr efter jag inhandlat ny mammabräda och processor.