Bestämde mig för att prova Vista på min gamla dator innan jag installerar den på min nya som borde vara här vilken dag som helst och detta är mina första tankar.
Min gamla dator är en
P4 2.4GHz klockad till 2788MHz. (533'a)
en gig ram som original är på 333Mhz.
en 6800 med upplåsta pipelines
diverse annat skit.
Installationen var smidig och enkel som fan, det enda som var lite jobbigt var att det tog väldigt lång tid att installera den jämfört med alla andra windowsversioner (groteskt lång tid).
När Vista äntligen var klar med installationen och alla konfigureringar så möttes man av ett väldigt snyggt skrivbord, högupplösta ikoner överallt och massa annat lullull.
Jag tyckte att hela systemet kändes segt och hängigt så jag startade upp Task Managern...
Där hade vi det, igång var inte mindre än 46 processer, den använde ca 650mb minne av mina 1gig och cpu-belastningen låg på mer eller mindre 100% hela tiden.
Jag bestämde mig för att stänga av Aero och sätta på Windows Vista Basic i appearance settings men det hjälpte inte mycket det heller, jag frigjorde lite minne men cpu-användingen var fortfarande väldigt hög
Så jag satte på Windows Standard samt inaktiverade sidebaren och då blev det genast mycket bättre på minnesfronten och nu kunde jag äntligen se System Idle Process högst upp i process-listan
Jag fick in alla drivrutiner förutom ljudet när jag installerade och det är ganska bra.
Nu ska jag se om jag kan få in nya grafikdrivrutiner och ljud sen kanske prova något spel
EDIT: Det var väldigt simpelt att installera ljuddrivrutiner, bara hitta enheten i device manager och trycka på en knapp så laddades drivrutinen ner och installerades automatiskt.