Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Första dagen med Vista

Permalänk
Medlem

Första dagen med Vista

Bestämde mig för att prova Vista på min gamla dator innan jag installerar den på min nya som borde vara här vilken dag som helst och detta är mina första tankar.

Min gamla dator är en

P4 2.4GHz klockad till 2788MHz. (533'a)
en gig ram som original är på 333Mhz.
en 6800 med upplåsta pipelines
diverse annat skit.

Installationen var smidig och enkel som fan, det enda som var lite jobbigt var att det tog väldigt lång tid att installera den jämfört med alla andra windowsversioner (groteskt lång tid).

När Vista äntligen var klar med installationen och alla konfigureringar så möttes man av ett väldigt snyggt skrivbord, högupplösta ikoner överallt och massa annat lullull.

Jag tyckte att hela systemet kändes segt och hängigt så jag startade upp Task Managern...

Där hade vi det, igång var inte mindre än 46 processer, den använde ca 650mb minne av mina 1gig och cpu-belastningen låg på mer eller mindre 100% hela tiden.

Jag bestämde mig för att stänga av Aero och sätta på Windows Vista Basic i appearance settings men det hjälpte inte mycket det heller, jag frigjorde lite minne men cpu-användingen var fortfarande väldigt hög

Så jag satte på Windows Standard samt inaktiverade sidebaren och då blev det genast mycket bättre på minnesfronten och nu kunde jag äntligen se System Idle Process högst upp i process-listan

Jag fick in alla drivrutiner förutom ljudet när jag installerade och det är ganska bra.

Nu ska jag se om jag kan få in nya grafikdrivrutiner och ljud sen kanske prova något spel

EDIT: Det var väldigt simpelt att installera ljuddrivrutiner, bara hitta enheten i device manager och trycka på en knapp så laddades drivrutinen ner och installerades automatiskt.

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Min installation gick också smidigt och tog runt 30 minuter. Inte alls farligt. Allt fungerade direkt. Har inga problem med grafik eller gränssnitt och processorn idlar mellan 2 och 10%. Har installerat en hel del program så det får anses vara bra! Alla mina drivrutiner hittades också. De enda jag tankade hem var senaste ATI-drivrutinerna för just Vista. Jag har kört Vista i snart två veckor och tycker det fungerar mycket bra. Lite småsaker som behöver fixas till finns det förstås men det är ingen fara.

De flesta programmen som jag behöver fungerar perfekt i Vista trots att de inte uttalat har stöd för det. Vissa program har jag fått installera genom att ställa in Windows XP SP2 kompatibilitet men det har fungerat fint. Kör även Beta 2 av Office 2007. Även det fungerar mycket bra.

Sitter på en oklockad AMD 64 3200+ (2.2 GHZ) med 1024 RAM. Grafikkortet är ett ATI Radeon x700.

Permalänk
Medlem

Är du också en MSDN'are ?

btw, din dator är ju snäppet bättre än denna ^^

men vänta bara, snart kommer min P4 på 3.6 och min nya Radeon X1900XT

Visa signatur

Permalänk
Medlem

beta 2 finns att ladda ner för alla

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Är du också en MSDN'are ?

btw, din dator är ju snäppet bättre än denna ^^

men vänta bara, snart kommer min P4 på 3.6 och min nya Radeon X1900XT

Rätt märkligt ändå att inte en MSDN förare vet om denna sajt.
Här kan man ladda ner operativet.

http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/preview.mspx

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Min första dag med vista:

Först min dator i korthet: AMD64 3200+;2gb ram;geforce 6200TC

Installationen: Början av installationen var föredömligt enkel, tyckte om att de frågade efter allt på en gång och inte som i tidigare versioner av Windows behöva sitta och övervaka hela installationen för att kunna svara på de frågor som poppar upp i bland då då.

Installation av program: Det att alla program som fungerar i XP ska fungera i Vista stämmer inte.
Exempel på program som helt eller delvis inte fungerar för mig i 64bitars vista:
PowerDVD5,PowerDVD7,WinDVD7,Nero showtime, NOD32

Design: Jag tycker om den svartgråa designen och kan nog absolut vänja mig vid det. Startmenyn är lite speciell men det är nog samma sak där att det är en vanesak.

Hastighet: Ganska hyffsat bra, nu har jag visserligen stängt ner windows sidebar eller vad den nu heter.

Tröttnadsfaktor: Jag skulle tro att man hyffsat snart kommer att tröttna på Aero glass. Fördelen med det är att man med gott samvete kan skaffa en billigare version av windows senare Men det får framtiden utvisa.

Utöver det ovanstående, om någon orkat läsa så här långt, så tycker jag att de här popup säkerhetsrutorna som hör till om ett program får lov att starta t.ex. är ganska jobbiga. Nackdelen med att de är så frekventa är att det finns en risk att man slutar titta på dem. En annan konstig sak var att jag har windows server 2003 på c: och windows vista på d: men i windows explorer i vista så har vista lagt sig som c: trots att den egentligen inte ligger där.

Hittills är jag nöjd.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Varför kan inte vista installationen vara som många linux distar?
Man startar upp som en ive CD och sen finns en icon på skrivbordet som heter installera. Och under tiden man kör installationen så kan man surfa eller lyssna på musik.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Kan ni inte skriva vilken version ni tog? Jag märkte att 64bit versionen hade enorma problem så jag testade 32bit istället och den funkar minst 20 gånger bättre

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Kan ni inte skriva vilken version ni tog? Jag märkte att 64bit versionen hade enorma problem så jag testade 32bit istället och den funkar minst 20 gånger bättre

har inte vågat testa 64-bitsversionen ens utan kör 32bit'aren

fungerar utmärkt

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

heande, alla dom där frågorna kan du enkelt stänga av genom att gå till Control Panel, sen hitta User Accounts där, sen trycker du på länken "Change Security Settings" och klickar bort "Use User Account Control (UAC) to help protect your computer".

Nu kommer du aldrig att störas av alla frågor igen

En annan sak som jag finner ganska irriterande är att IE7 misslyckas att logga in på hemsidor automatiskt (Till exempel sweclockers forum), om någon har en lösning på detta PM'a mig gärna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

heande, alla dom där frågorna kan du enkelt stänga av genom att gå till Control Panel, sen hitta User Accounts där, sen trycker du på länken "Change Security Settings" och klickar bort "Use User Account Control (UAC) to help protect your computer".

Nu kommer du aldrig att störas av alla frågor igen

En annan sak som jag finner ganska irriterande är att IE7 misslyckas att logga in på hemsidor automatiskt (Till exempel sweclockers forum), om någon har en lösning på detta PM'a mig gärna.

Ska du inte be honom köra utan brandvägg också?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska du inte be honom köra utan brandvägg också?

Varför?
UAC är en otroligt störande funktion som inte funnits förut. Jag har självklart stängt av det. Min brandvägg är också avstängd men jag har en hårdvarubranvägg så det kvittar ju.

Permalänk
Medlem

Tänkte höra hur många dagar man har på sig att testa Vindows Vista (beta 2), antar att det bara fungerar några veckor?

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
Tänkte höra hur många dagar man har på sig att testa Vindows Vista (beta 2), antar att det bara fungerar några veckor?

Som jag skrev i en annan tråd så tror jag att beta 2 är giltigt till sista maj nästa år. Exakt information går säkert att hitta på microsofts hemsidor om man söker.

Angående UAC så har jag ingen plan på att stänga av dem men att microsoft kanske till RC1 eller till slutgiltiga skulle kunna göra något så att man inte möts av lika många.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

har använt windows vista typ första veisionen. Den var väldigt buggig har kört den på min gamla maskin som var på 400Mhz, funkade lika bra som den nya eftersom att det inte gick att få in några nya drivrutiner.
ska nog testa beta 2. den verkar bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Varför?
UAC är en otroligt störande funktion som inte funnits förut. Jag har självklart stängt av det. Min brandvägg är också avstängd men jag har en hårdvarubranvägg så det kvittar ju.

UAC är där av en anledning och det är för att skydda användaren mot eventuella virus och dylikt. Jag antar dock att du mer än gärna tar emot virus?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UAC är faktiskt ett misslyckande dock. Varför ska man behöva godkänna att man vill ändra bakgrundsbild, till exempel? Eller ta bort en genväg?

Nej, UAC måste skalas ner på ett smidigt sätt. UAC borde egentligen bara komma igång om du vill installera mjukvara eller ändra en systeminställning när du inte är administratör.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Det jobbigaste med UAC är ju att den inte kommer ihåg var du svarat tidigare, så att varje gång du ska ändra något dyker den upp, även om du precis gjorde samma sak 10 sekunder tidigare.

EDIT:

Jag mötte precis på min första kompletta lockup !!!

Skulle köra WC3 och gick in på battle.net, då dök brandväggen upp och frågade om jag ville blocka wc3 från internetåtkomst, när jag sen skulle tabba in igen frös allt !!!

*stolt*

Visa signatur

Permalänk
Citat:

UAC är där av en anledning och det är för att skydda användaren mot eventuella virus och dylikt. Jag antar dock att du mer än gärna tar emot virus?

Tror du att det är så illa så att man åker på virus om man stänger av det? Eller kanske klarar man sig med lite sunt förnuft?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
http://swarm.mine.nu/swarm/bilder/187.jpg

Tror du att det är så illa så att man åker på virus om man stänger av det? Eller kanske klarar man sig med lite sunt förnuft?

Det säger jag inte men risken är GRYMT mycket större.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag installerade Vista beta 2 på min burk igår, det gick inget vidare.
Installationen var väldigt enkel och snygg, även skrivbordet var snyggt.
Men efter att haft det installerat i en timma så åkte det ut, fanns inga drivrutiner som fungerade till mitt grafikkort, förutom Vistas egna.
Det fanns även inte några drivrutiner till mitt wlankort.

Graffet är ett Nvidia Geforce 4 Ti4200.
Wlankortet är ett Compaq WL110 11Mbps Wireless LAN PCMCIA.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Men efter att haft det installerat i en timma så åkte det ut, fanns inga drivrutiner som fungerade till mitt grafikkort, förutom Vistas egna.

Mitt Geforce 4 Ti 4600 har full spelprestanda med Vistas egna drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Mitt Geforce 4 Ti 4600 har full spelprestanda med Vistas egna drivrutiner.

Okej, men jag vill kunna använda nvidias kontrollpanel, dels för överklockning och för att låsa uppdateringsfrekvensen i visa upplösningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, men jag vill kunna använda nvidias kontrollpanel, dels för överklockning och för att låsa uppdateringsfrekvensen i visa upplösningar.

Ah, på det viset.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag testade en version för några månader sedan, tänkte testa beta 2 så jag tankade det igår och brände ut.
Men 15% in i kopieringen så blir det ett fel och man kan inte fortsätta.
Men jag skyller inte på vista ännu, som sagt en tidigare version har fungerat och jag brände över nätverket så något kan ha gått fel. Ska koperia över det till den här datorn och bränna ut det igen, men inte ännu på några dagar för det är alldeles för mycket annat att göra nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
[...]
En annan konstig sak var att jag har windows server 2003 på c: och windows vista på d: men i windows explorer i vista så har vista lagt sig som c: trots att den egentligen inte ligger där.
[...]

Enhetsbokstäver är något som finns innuti varje windowsinstallation. Dessa kan man ändra (även om det är lite krånglare och riskablare att ändra på det som windows ligger på). Vista döpte helt enkelt det som det installerades på till C: bara. Att det inte är den första partitionen spelar ingen roll och det är inget nytt fenomen, jag har haft multipla windowsinstallationer förr som haft helt olika bokstäver på partitionerna.

Citat:

Det jobbigaste med UAC är ju att den inte kommer ihåg var du svarat tidigare, så att varje gång du ska ändra något dyker den upp, även om du precis gjorde samma sak 10 sekunder tidigare.
[...]

Meningen är ju att du måste godkänna när något ska viktigt ska köras, så privilegierna höjs. Alltså ska inte ett virus brumma på med administratörsrättigheter helt enkelt. Därför måste du godkänna att saker ska få köras varje gång. Jag antar att Vista innehåller något skydd mot att virusprogrammet klickar i rutan åt en...

Citat:

Om du menar Aero Glass så kräver det väl ett grafikkort som klarar dx9 tror jag. Vilket GF4 Ti-serien inte gör. Helt enkelt föråldrat.
Men jag är inte tvärsäker på detta. Fick du igång Aero Glass?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Går ju inte alls att tanka vista, sedan igår har iallafall jag mötts av detta meddelandet när jag försöker tanka ned det från denna platsen:
http://download.windowsvista.com/preview/beta2/en/x86/downloa...

Thank you for your interest in Windows Vista Beta 2.

We are currently experiencing a high level of demand and cannot process your request at this time.

Please check back later for availability. We apologize for any inconvenience.

Nu har jag iallafall hittat en .torrent som tuggar på i hela 1 - 12 kb/sec, wee!

Finns det några andra mirrors?

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men snälla. Jag kör självklart med antivirusprogram.
Jag fick inte virus med XP där UAC inte fanns. Hur gick det till?
UAC är till för de som inte riktigt vet vad de gör.

Hela funktionen med UAC kommer ändå falla då medelsvensson klickar Ja, eller Jag accepterar på de flesta frågot oavsett vad det står. Jo, jag vet. Jag jobbar med support och liknande.

Jag som har jobbat med datorer i många år behöver inte UAC. Jag lovar.

Något är dock fel på innehållet i mitt kinderägg. Jag får fan inte upp plastgrejen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Går ju inte alls att tanka vista, sedan igår har iallafall jag mötts av detta meddelandet när jag försöker tanka ned det från denna platsen:

We are currently experiencing a high level of demand and cannot process your request at this time.

Nu har jag iallafall hittat en .torrent som tuggar på i hela 1 - 12 kb/sec, wee!

Jag använde en annan länk, den på www.alltomvista.se men de verkar idag ha riktat om den till någon annan sida som inte tillåter nedladdningen istället för igår där det var en direktlänk.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Om du menar Aero Glass så kräver det väl ett grafikkort som klarar dx9 tror jag. Vilket GF4 Ti-serien inte gör. Helt enkelt föråldrat.
Men jag är inte tvärsäker på detta. Fick du igång Aero Glass?

Det är jag medveten om. Mitt problem var att det inte fanns några drivrutiner.
Nej, testade aldrig Aeoro Glass.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt

Jag använde länken utan download managern från MS. Den funkade jättebra. Enda är väl att man måste tanka om om ditt internet går ner.