Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Första dagen med Vista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
http://swarm.mine.nu/swarm/bilder/187.jpg

Tror du att det är så illa så att man åker på virus om man stänger av det? Eller kanske klarar man sig med lite sunt förnuft?

Det är ju knappast bara virus som ska hindras, att köra (speciellt grafiska) program som admin är ju inte bra, speciellt betaversioner, eftersom ett kraschande program då kan ställa till med i princip vad som helst. I *nix-system har det ju länge (alltid) varit en självklarhet att man inte kör som root i normalt fall. Synd bara att de klåpat till det såhär, de flesta kommer antagligen att stänga av funktionen eftersom den är så dålig, och då försvinner eventuella fördelar också.

Jag har nu testat Vista-betan för första gången, den underträffade mina redan lågt ställda förväntningar. Visst, det är beta och visst, det kommer att bli bättre bara jag vänjer mig, men i mina ögon kan standard-användargränssnittet inte ses som annat än riktigt dåligt. Förvirrande, ologiskt och trögt, också efter att man gjort sitt bästa för att anpassa det så känns det som om man jobbar mot och inte med systemet. Framför allt så kan jag inte se någon anledning att uppgradera. Många förändringar sägs ju vara "under huven" men för det första så märker jag dem inte i Vista (eller så är de bara störande) och för det andra, och viktigaste, så saknar jag dem inte i XP.

Jag inser nog att mitt inlägg kan uppfattas som Microsoft-kritik av gammal vana, bakåtsträvan och flamebait, men det är min uppriktiga åsikt att Microsoft misslyckats med Vista. Tyvärr lär det väl sälja bra och således bli en ekonomisk framgång. Dessutom skapar Microsoft "artificiella" orsaker att uppgradera, t.ex. genom att bara släppa DX10 för Vista. Jag antar att spelen kommer att leda till att jag småningom också tvingas uppgradera, men just nu känns det väldigt skönt att komma tillbaka till XP, och jag saknar ingenting från Vista.

På flamebaitfronten noterar jag att jag kör dualboot med XP och Archlinux och att varken XP eller Vista klarar av mina SATA-diskar utan externa dirvrutiner, medan alla färdigkompilerade kernels jag använt har haft stöd för dem out-of-the-box ;).

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Går ju inte alls att tanka vista, sedan igår har iallafall jag mötts av detta meddelandet när jag försöker tanka ned det från denna platsen:
http://download.windowsvista.com/preview/beta2/en/x86/downloa...

Thank you for your interest in Windows Vista Beta 2.

We are currently experiencing a high level of demand and cannot process your request at this time.

Please check back later for availability. We apologize for any inconvenience.

Nu har jag iallafall hittat en .torrent som tuggar på i hela 1 - 12 kb/sec, wee!

Finns det några andra mirrors?

jag använder länken bredvid om man själv har en download manager. jag kör med programmet som du kan ladda hem på denna sida http://www.freedownloadmanager.org/download.htm och jag kör 720 KB/s på en 8 mbit lina nice jag har min på 1 timme 30 min

Permalänk
Medlem

Hur får ni til det egentligen?

Jag får inte ens upp nåt val om att använda nån download manager.

Finns ju ingen länk där.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

klicka på denna länk http://download.windowsvista.com/pr...86/download.htm och längst uppe till höger finns en sektion som heter "To use your own download manager där klickar du på länken och den startar din download manager..

Permalänk
Medlem

Ser ut som att länken är bruten. Finns inget på högra sidan som är klickbart iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sorry det var denna länk http://download.windowsvista.com/preview/beta2/en/x86/downloa...

höger sida längst upp finns 2 länkar till de 2 versioner testa det

Permalänk
Medlem

öööhm.. jag kan inte bränna mitt!

Jag använder nero 6 och jag väljer "burn image" och sedan väljer min iso fil..

ILLEGAL DISK!

uuh?

Jag testar daemon tools och mountar iso'n. Fin fint autostarten smeker mina ögon.. kör copy disk på nero..

ILLEGAL DISK!

hjälp

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen, men jag får ju fortfarande samma fel.

We are currently experiencing a high level of demand and cannot process your request at this time.

Såå... ingen som känner till en möjlig mirror ?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Tackar för hjälpen, men jag får ju fortfarande samma fel.

Såå... ingen som känner till en möjlig mirror ?

Konstigt, jag tryckte på den högra länken efter att det stod som du citerade när man tryckte på den vänstra. Den tuffar nu på i ~1700 kB/s

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Konstigt, jag tryckte på den högra länken efter att det stod som du citerade när man tryckte på den vänstra. Den tuffar nu på i ~1700 kB/s

fungerar inte för mig heller.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

hmm ja då vet jag inte tyvärr.. min e hemma nu o jag ska installera imorgon med min nya SATA HDD

till Kanzaki: jag har brännt min med Ashampoo 5 och no problem där allt gick bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffaz
hmm ja då vet jag inte tyvärr.. min e hemma nu o jag ska installera imorgon med min nya SATA HDD

till Kanzaki: jag har brännt min med Ashampoo 5 och no problem där allt gick bra

Haha! fan va skumt, tänkte testa EN gång till nu innan jag gav upp, och då fungerade det! precis som du sa!

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Good things come to those who wait

Permalänk
Medlem

Helt vansinnigt.. det fungerar inte.. vadå illegal disk.. jag gör exakt som instruktionerna säger till mig. Ska jag ta detta som en diskriminering mot en legit händelse och stämma dem? Jag får ju knappt någon hjälp heller

Jag slänger upp min ftp..
*bort*
Sorry, men så får man inte göra även om det är public beta nu. -Thomas

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzaki
Sorry, men så får man inte göra även om det är public beta nu. -Thomas [/B]

Får man inte ? :/

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

jag kom på en fråga till, jag har ju laddat hem 64bit versionen, men går det nu att installera mina 32bit programmer på den såsom dreamweaver och photoshop eller skulle jag ha kört på 32 bit versionen? nån som har testat?

Permalänk
Medlem

Till alla som får:

på sidan http://download.windowsvista.com/preview/beta2/en/x86/downloa...

Vad använder ni för webbläsare?
Sidan fungerar i IE men inte Firefox för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zorin
Vad använder ni för webbläsare?
Sidan fungerar i IE men inte Firefox för mig.

Via Vista och IE7 så tar det stopp. Står något om överbelastning.

Permalänk
Medlem

Jag har laddat ner, ska bara bärnna på en dvd och installera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har snart laddat ner beta 2 64-bitarsversionen och jag undrar om jag måste partitionera hårddisken innan jag sätter igång installationen eller om det inte är nödvändigt. Kan man ens ha 2 OS på samma partition? Nu har jag XP Pro.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska gå att lägga in på samma partition. Jag fick dock installera på en annan pga platsbrist, installationen krävde 11GB ledigt... Har C: enbart som systemdisk, den var visst för liten för att ha både XP och vista

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Men det rekommenderas att man lägger detta på en egen partition enligt chefredaktören på alltomvista.se

Behövs inte det för att slippa allt trassel om man nu behöver formatera om partitionen?

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Får man inte ? :/

Nope. Microsoft vill att du ska använda deras servrar för att de ska kunna övervaka hur många som provar betan och för att Vista fortfarande är deras IP.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Nån som fått igång TV-OUT med ett ATI kort??? Min Vista Beta 4 upplevelse räckte 2 timmar pg.a att Tv-Out inte fungerade trotas att AT's drivisar ska stödja det.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Nope. Microsoft vill att du ska använda deras servrar för att de ska kunna övervaka hur många som provar betan och för att Vista fortfarande är deras IP.

Idiotiskt då folk ändå behöver hämta och generera en produktnyckel hos Microsoft.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Det är ju knappast bara virus som ska hindras, att köra (speciellt grafiska) program som admin är ju inte bra, speciellt betaversioner, eftersom ett kraschande program då kan ställa till med i princip vad som helst. I *nix-system har det ju länge (alltid) varit en självklarhet att man inte kör som root i normalt fall. Synd bara att de klåpat till det såhär, de flesta kommer antagligen att stänga av funktionen eftersom den är så dålig, och då försvinner eventuella fördelar också.

Simpel lösning: Logga inte in som admin!?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Det här kommer ta hela natten för mig ju började med 200 kb/s nu är den nere på 135 kb/s och jag har bara laddat ner 66%, 2h och 15 min kvar

Får väl låta datorn stå på och installera imorn...förresten, hur fungerar betan för er? går den ha som primär OS?

Tror att jag gör en backup av mitt nuvarande OS med Acronis TrueImage så det går fort att återställa om det skulle visa sig va skit på min dator.

Hur har ni gjort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter å tankar ner nu i ca 1000 kb/sek..
Tror ni min laptop på
3000+ sempron
768 mb ram

pallar det om man drar ner på "extragrejjerna"?

Permalänk
Medlem

Drog hem Vista för några minuter.Händelsetid ca 2½ minut.
Tack för kaffet, Labs2

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Mitt blev färdigt för 5min sen hastigheten måste fått en jävla boost de sista 20 minuterna :\

Visa signatur