Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Första dagen med Vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wobble
... sen skall det tydligen finnas nått "häftigt" läge då man skiftar program eller nått som skall vara otroligt krävande.. huh?.. hur vart ?

Det är antagligen Win+tab du menar, då ser du dina fönster ur ett annat prespektiv.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk

var får man sådan license key till vista ifrån? har laddat ner vista från microsofts hemsida men kommer inte längre än till inskrivningen av nycklen =/!!

Visa signatur

tre grader åt sb!

Permalänk

Ledsen om jag inte orkat titta igenom alla sidor med svar, som kanske besvarar min fråga, but here goes. Tänkte testa Vista på min bärbara, en hyfsat okej dator för att vara bärbar. Är det en dum idé? Finns det speciella versioner på vista till bärbara?

Mvh Leif

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Ledsen om jag inte orkat titta igenom alla sidor med svar, som kanske besvarar min fråga, but here goes. Tänkte testa Vista på min bärbara, en hyfsat okej dator för att vara bärbar. Är det en dum idé? Finns det speciella versioner på vista till bärbara?

Mvh Leif

Det är väl ingen direkt dum idé - kör på bara.
Vistas olika versioner erbjuder olika grader av funktionalitet, de är inte kopplade till hårdvara. Svaret på sista frågan är alltså nej.

Permalänk

hmm, verkar inte som om man kan tanka Vista längre? :/

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Citat:

Mvh Leif

Microsoft rekomenderar Windows Vista Enterprise för bärbara eftersom den har "Bitlocker" + att den kan vara ifrån AD längre än dom andra versionerna.
Men nu är ju MS lite knepiga och kommer inte att sälja Enterprise i butik hur som heslt utan enbart via Microsoft SA (Microsoft Software Assurance).
Men klarar du dig utan dessa funktioner kan du ta vilken version som helst.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

hmm, verkar inte som om man kan tanka Vista längre? :/

Stämmer bra det, den officiella kanalen är stängd sen någon dag...

Permalänk

Attans, jaja, får väl vänta på att vista släpps då helt enkelt

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Nu har jag blivit rätt intresserad av Vista, men jag undrar om det är någon stor skillnad mellan 32 och 64 bitars? KOmmer jag behöva göra en partition av min hårddisk och ha både Xp och Vista eller räcker det med att ha Vista i burken?

Permalänk
Medlem

Kör inte en beta som enda OS. Separat partition för Vista är definitivt att rekommendera.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Kör inte en beta som enda OS. Separat partition för Vista är definitivt att rekommendera.

Ok, men vad är det för skillnader mellan 64-bitars och 32-bitars os?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos

Du kan adressera mer minne i 64-bitars... samt att exe-filerna är lite större Tror det är typ det. Finns säkert mer dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

32-bitars är skriven för 32-bitars cpuer och 64-bitars är mer optimerad för 64bitars-cpuer?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azorac
Eller så kör man inte vista,

http://theinvisiblethings.blogspot.com/2006/06/introducing-bl...

"I have implemented a working prototype for Vista x64, but I see no reasons why it should not be possible to port it to other operating systems, like Linux or BSD which can be run on x64 platform."

Bra anledning att inte köra vista, alltså.

Lite mera on topic; nån som har releasedatum för RC1?
Har kört Beta 2 som primärt OS (bootat till XP nån gång varannan vecka) sedan 9:e juni, det funkar riktigt trevligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
[BLite mera on topic; nån som har releasedatum för RC1?
Har kört Beta 2 som primärt OS (bootat till XP nån gång varannan vecka) sedan 9:e juni, det funkar riktigt trevligt. [/B]

Citat:

Testers are expecting a wide-scale public release of RC1 in late August or early September.

Mer exakt än så finns vad jag vet inte i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen är det dåligt med drivrutiner till 64-bitars.
Läste någon preview någonstans om Vista 32 v 64bit, och 64bit fick inga höjdar betyg.
Kommer inte ihåg vilken sida som gjorde testen bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Varför kan inte vista installationen vara som många linux distar?
Man startar upp som en ive CD och sen finns en icon på skrivbordet som heter installera. Och under tiden man kör installationen så kan man surfa eller lyssna på musik.

en riktigt linux-dist installeras under CLI, inte GUI

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

hur installerar man nforce4 drivar för Vistax64 ... ?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Sen är det dåligt med drivrutiner till 64-bitars.
Läste någon preview någonstans om Vista 32 v 64bit, och 64bit fick inga höjdar betyg.
Kommer inte ihåg vilken sida som gjorde testen bara.

Så länge programvarna inte är programerad för 64 bitt så kommer det inte bli någor större prestandaökning för ett 64 bit OS.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag kör med vista x64 och jag har då inga problem med några drivrutiner som saknas, men vem vet jag kanske har tur med min konfiguration.

Angående nforce4 drivrutiner för Vista x64 så tror jag det installeras via windows update.

Visa signatur

| Errare humanum est |