Imponerad av Windows Vista

Permalänk
Medlem

yepp hittade det själv nu men tack ändå jag har nu en annan fråga och det är att de sägar man kan välja att uppgradera en befintlig Windows XP med betaen, om jag då har 32 bit versionen av Windows XP och vill uppgradera kan jag då uppgradera till 64 bit versionen eller är jag då tvunget att installera om allt? nån som har testat eller nån som bara vet

Permalänk
Medlem

Alltså vissa macmuppar är ju bara för pinsamma, skulle inte kunna erkänna att windows har en endaste liten fördel.

Permalänk
Medlem

Jag gillar betan än så länge. Får återkomma när jag har lekt lite mer. Ser riktigt bra ut, även om det givetvis finns lite problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Alltså vissa macmuppar är ju bara för pinsamma, skulle inte kunna erkänna att windows har en endaste liten fördel.

Och så kör vi en runda till då...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome

Och så kör vi en runda till då...

Okej, va lite dumt skrivet. Men man blir ju förbannad bara av att läsa här.
Några som känner sig träffade kanske bättrar sig.

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig Vista inte har någon bootscreen förutom den där lilla fuel baren ?

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Är det bara för mig Vista inte har någon bootscreen förutom den där lilla fuel baren ?

Som standard har man inte någon sån, om man vill ha en går det att läsa hur man skaffar fram den på www.alltomvista.se

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Har Microsoft inte kommit på någon logotyp än eller ? ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Buffaz: Sorry, det går inte att göra en upgrade. Du måste göra en fresh install av Vista beta2.

Har testat beta2 lite nu å måste säga att jag gillar det. Visst som vissa påpekat är det ju en del problem med kompabilitet med program och hårdvara. Och att det använder mycke minne ska vi inte bara diskutera *caugh 550MB caugh*

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Hur får man igång 3D vyn? Aero eller vad det heter,
Får bara igång själva glass funktionen med transparanta fönster...

EDIT: Aha det var bara som en extra alt tab funktion
Windowstanget + Tab

Permalänk
Medlem

Lite snygga grejer men ack så onödigt. Håll in Windowstangenten och tryck på tab. Alt+tab är väldigt bra och snyggt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Vafasen, är inte Aeroglass mer än att man får upp alla fönster och man får välja vilket man ska ha? Aeroglass är ju så omtalat och att det slukar så mycket resurser.. Förstår inte hur Microsoft kan misslyckas så katastrofalt med det .. Kan ju inte kräva så särskilt mycket resurser för att fixa det där?
Och det där har ju funnits till OsX ganska länge, och kräver inte alls lika mycket där .. aja, man får väl vara nöjd nu när man bara har pc:s igen.. fast jag saknar min mactid lite

EDIT: Om man ska jämföra lite så tycker jag Vista är lite plottrigt.. massa hjälptext precis överallt och så vidare .. det tycker jag inte riktigt om .. går inte sånt stänga av så man får ett lite stilrenare interface?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Vafasen, är inte Aeroglass mer än att man får upp alla fönster och man får välja vilket man ska ha?

Nä, det är bara en liten del av funktionerna.
Men Aero Glass är väl igång? Genomskinliga fönster osv? Trodde det var det som var Aero Glass?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Nä, det är bara en liten del av funktionerna.
Men Aero Glass är väl igång? Genomskinliga fönster osv? Trodde det var det som var Aero Glass?

usch va kasst om det bara är det lilla :/

EDIT: Nu tror ni kanske att jag är macälskare och pc-hatare, men jag tycker om båda (har bara pc:s just nu, och har endast ägt en mac i mitt liv, som var en iBook som jag hade i 4 månader ..)
men jag måste säga att jag gillar Exposé bra jävla mycket mer än vad jag gillar tabbningen med Aeroglass ..
och som sagt, allt i Vista känns så plåttrigt på nåt sätt .. Inget stilrent.. Och standardgränssnittet måste jag säga var fruktansvärt fult .. :/
Förövrigt tycker jag det fungerar bra, och jag har inte haft några problem att installera drivrutiner.. (Har installerat gamla drivrutiner till mitt moderkort som var för XP, och det klagade inte Vista på
Tankade även vistadrivare till mitt 6800GT .. och systemet rullar på ganska bra tycker jag, fast lite segare än XP är det allt. Iallafall om man har allt lullull igång.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag undrar en sak, funkar "Group similar taskbar buttons" bra för er ?¨

För mig aktiveras den funktionen bara om jag har minst sex stycken likadana rutor :/

går det inte ändra hur många det minst måste vara nånstans ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Formaterar vista om disken man installerar på? Tänkte installera på D: disken men undrar om jag måste flytta alla bilder, musik mm. från den innan jag kör igång.

Permalänk
Medlem

Jag har nu provat Vista-betan ett tag och jag tycker det nya UI:t är riktigt mysigt :). Kör ju med alla effekter på så lite segare än XP är det ju, men annars går det bra.
Dock har jag inte förstått vad Win+tab ska vara bra för. Alt+tab är ju både snabbare och ger bättre överblick.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
usch va kasst om det bara är det lilla :/

EDIT: Nu tror ni kanske att jag är macälskare och pc-hatare, men jag tycker om båda (har bara pc:s just nu, och har endast ägt en mac i mitt liv, som var en iBook som jag hade i 4 månader ..)
men jag måste säga att jag gillar Exposé bra jävla mycket mer än vad jag gillar tabbningen med Aeroglass ..
och som sagt, allt i Vista känns så plåttrigt på nåt sätt .. Inget stilrent.. Och standardgränssnittet måste jag säga var fruktansvärt fult .. :/
Förövrigt tycker jag det fungerar bra, och jag har inte haft några problem att installera drivrutiner.. (Har installerat gamla drivrutiner till mitt moderkort som var för XP, och det klagade inte Vista på
Tankade även vistadrivare till mitt 6800GT .. och systemet rullar på ganska bra tycker jag, fast lite segare än XP är det allt. Iallafall om man har allt lullull igång.

Grejjen med windows är att man inte behöver expose för att få en hyfsad överblick. Om vi jämför xcode med visual studio så ser vi ju varför till ex

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

KAn inte nån med ett Ati kort testa TV-Out funktionen? Vill verkligen trycka in Beta 2 igen men jag vägrar för att TV-Out inte fungerar.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Dell Dimension 4550, 1.79 GHz, Intel Pentium 4, 348 MB RAM, funkar Windows Vista på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Dell Dimension 4550, 1.79 GHz, Intel Pentium 4, 348 MB RAM, funkar Windows Vista på den?

Kommer vara väääääldigt segt med så lite Ram. Jag skulle inte ens vilja sitta med WindowsXP med den.

BTW med mitt system i signatur så fick jag en rating av 3 i Vista.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Håller på o drar hem beta2 nu i 2mbit/sec så det blir att installera detta imorrn. Idag kommer jag inte ha möjligheten skall iväg och grilla o kolla på fotboll med tillhörande öl och lättklädda damer ås att säga haha .

men det verkar välldigt lovande både på alla bilder man har sett o alla "guider" man har läst och era omdömen.
E ju lite nyfiken på hur det fungerar med exemepl vis spel så som
Battlefield 2 , Call Of Duty 2 , OTTD *Open transport tycoon deluxe*
Har system så jag skall nog klara av det
Kan nån förklara skillnaden och kravet mellan en 32bit version och en 64bit version?.
Har AMD 64 så kan jag köra 64bit versionen då?. Vad e det för fördelar med 64 / 32 bit ?

EDIT... Så va det klart hehe sklal dra ner 64bit versionen med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wobble
Håller på o drar hem beta2 nu i 2mbit/sec så det blir att installera detta imorrn. Idag kommer jag inte ha möjligheten skall iväg och grilla o kolla på fotboll med tillhörande öl och lättklädda damer ås att säga haha .

men det verkar välldigt lovande både på alla bilder man har sett o alla "guider" man har läst och era omdömen.
E ju lite nyfiken på hur det fungerar med exemepl vis spel så som
Battlefield 2 , Call Of Duty 2 , OTTD *Open transport tycoon deluxe*
Har system så jag skall nog klara av det
Kan nån förklara skillnaden och kravet mellan en 32bit version och en 64bit version?.
Har AMD 64 så kan jag köra 64bit versionen då?. Vad e det för fördelar med 64 / 32 bit ?

Fördelen med 32 bitars versionen är att det är lättare att hitta drivrutiner till den. 64 bitars versionen ger nästan ingen prestanda förbättring alls än så länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Fördelen med 32 bitars versionen är att det är lättare att hitta drivrutiner till dem. 64 bitars versionen ger nästan ingen prestanda förbättring alls än så länge.

Ah på det viset. Då canclar jag 64bit versionen tills vidare :).

Måste ju fråga eftersom man tillbringar för många timmar framför datorn o så.
Följer det med ny Directx version då med eler ?.. msn version ?.
IE version ?
eller är det bara "skalet"

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag har en dell dator och försökte installera vista på en annan hdd, men detta funkar inte =/ kommer upp en skylt som lyder "kunde inte komma åt information från dina diskar" är detta nått med att det är en dell dator eller är det nått annat? Min polare har installerat vista på en av sina hdds och xp en annan och sen får välja när datorn starar om han ska starat vista lr xp. Någon som vet nått om mitt problem?

/bump

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommer vara väääääldigt segt med så lite Ram. Jag skulle inte ens vilja sitta med WindowsXP med den.

BTW med mitt system i signatur så fick jag en rating av 3 i Vista.

Windows XP går ganska segt på den, mer RAM skulle nog göra susen. Men installerar Vista på min nästa bärbara i stället, vet dock inte om jag ska välja Intel eller AMD, eller en Mac, eller någon annan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wobble
Ah på det viset. Då canclar jag 64bit versionen tills vidare :).

Måste ju fråga eftersom man tillbringar för många timmar framför datorn o så.
Följer det med ny Directx version då med eler ?.. msn version ?.
IE version ?
eller är det bara "skalet"

Enda jag kan svara på är IE 7 följer med, nyaste betaverionen av MSN Live är kan du ju ladda ned. Det har samma färsgcheman som Vista så jag tror den skarpa versionen av MSN Live kommer lanserass med den skarpa versionen av Vista.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Enda jag kan svara på är IE 7 följer med, nyaste betaverionen av MSN Live är kan du ju ladda ned. Det har samma färsgcheman som Vista så jag tror den skarpa versionen av MSN Live kommer lanserass med den skarpa versionen av Vista.

Var kan man ladda ner MSN Live?

Förresten, någon som vet något gratis antivirusprogram som fungerar till Vista eller? mitt AVG 7.1 var inte kompatibelt enligt Vista.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Var kan man ladda ner MSN Live?

Förresten, någon som vet något gratis antivirusprogram som fungerar till Vista eller? mitt AVG 7.1 var inte kompatibelt enligt Vista.

MS vill att man ska använda eTrust EZ Antivirus, det funkade bra för mig.

Slender: http://imagine-msn.com/messenger/launch80/default.aspx?locale...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

MS vill att man ska använda eTrust EZ Antivirus, det funkade bra för mig.

Slender: http://imagine-msn.com/messenger/launch80/default.aspx?locale...

Hehe, såg det 15 sek efter jag frågade

Men antivirusprogramet ska jag testa!

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

jag e väldigt nöjd än så länge med vista, jag har bara ett problem och det är att jag i World of Warcraft inte kan välja upplösningen 1440x900 till min widescreen monitor.. nån som har en lösning på detta?