Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på Telia. Efter rykten om att BBB kommer blir uppköpt känns det säkrare med Telia.

Telia är väldigt säkert skulle köra på det! Det kanske är dyrare, men inte så jätte mycket.

Permalänk
Medlem

Har haft Telia i 2 år snart kan säga att jag inte har haft något annat än problem med det. Tack å lov har man skaffat BBB 24Mbit vilket jag vet funkar bra eftersom som grannen under mig har det.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aquaren
ett köp genomförs inte direkt över en natt bara så där. Man har gått ut med att bredbandsbolaget har accepterat budet. Sen är det en rad av olika processer som ska genomföras innan köpet godkänns

Det är snarare så att B2s ägare accepterat budet. Visst tar det tid, men om säljare och köpare är överens så rullar det ju bara på.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krill3
Jag har telia 0,5 och tankar i 60kbits
och jag bor ändå 3 km från telestationen
pingar 5-10 till gamers.nu

aldrig haft problem med telia, beställ nu ffs

3 km är inte så farligt, jag bor 4.5 km ifrån och får ut allt av mina 2 Mbit

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att stabiliteten beror till 80% på vilka kopparledningar du har.

Att fixa en ny DSL-tjänst är alltid lite "grisen i säcken".

Jag säger varken Telia eller BBB.

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Medlem

Telia äger BBB så mycket så det finns inte ord för det!

Visa signatur

/divve

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Har haft Telia i 2 år snart kan säga att jag inte har haft något annat än problem med det. Tack å lov har man skaffat BBB 24Mbit vilket jag vet funkar bra eftersom som grannen under mig har det.

Säger iofs inte så mkt att grannens funkar bra. Du och grannen har helt separata kopparledningar till stationen. Ligger felet på kopparledningen (eller hemma hos dig för den delen) så spelar det ingen roll vilken isp du väljer.. same problemos..

Vad har du för problem btw?

Permalänk
Medlem

ja, om det inte går att få ut mer än 16 mbit i alla fall, då håller jag mig nog till Telia..
tycker det är lite pissigt att det inte sänker priset för de som har varit deras kunder längre utan man måste hela tiden Binda och binda sig..
suck..

nåja, kanske de kommer på att ifall de bara är dyrare med några tior så är det ok, men fan alltså.. 50 spänn i månader för mig... tycker inte det är helt schyst.

Permalänk
Medlem

Telia äger de stationer som BBB 'hyr' in sig på. Därmed prioriteras Telia och BBB får snällt vänta på sin tur när det uppstår diverse problem.

För stabilt nät så välj Telia.
För liten billigare peng så välj BBB men räkna då också med labilt nät.

Visa signatur

Cartman: You seem a little irritable, Kyle. You got some sand in your vagina?
Kyle: There's no sand in my vagina!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xips
Telia äger de stationer som BBB 'hyr' in sig på. Därmed prioriteras Telia och BBB får snällt vänta på sin tur när det uppstår diverse problem.

För stabilt nät så välj Telia.
För liten billigare peng så välj BBB men räkna då också med labilt nät.

Telia och BBB delar inte på någon utrustning, mer än kopparn ut till slutkunden, så varför skulle BBB bli nedprioriterade?
För det första så är det inte speciellt ofta båda leverantörers utrustning går isönder samtidigt, och för det andra så är jag ganska säker på att det finns prisnivåer för BBB att själv avgöra hur snabbt ev. fel ska fixas.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Jag tkr telia är dåliga för att dom har koll på ens dator, har haft mer downtime med Telia än med BBB som jag har nu..så jag är mkt mkt nöjd med BBB..välj BBB!!

Permalänk
Medlem

telia vs bbb

har haft både telia och bbb (samt comhem men det är en annan historia det).

har både positiva och negativa erfarenheter hos bägge dessa ISP's.

när det väl fungerar är det hugget som stucktet vilken leverantör man har. som det har poängterats innan så är det i regel accessnätet (mao koppartråden) som avgör hur stabilt vs instabilt det fungerar och då spelar det ingen roll vilken leverantör man har.

dock så är telia snabbare på att fixa fel när man väl kommer fram till supporten - men kötiden för att nå telias support är oftast ett stort skämt tyvärr. kötid mot en 40 minuter är tyvärr mer vanligt än ovanligt - detta problem har jag inte när jag ringer bbb nu för tiden men visst hade bbb fetlånga köer dom med för nått år sedan.

vad det gäller pingtider så har jag tyvärr aldrig kollat skillnaden då jag inte är en game:er som har haft det behovet.

att tillägga är att telia har bra mycket bättre kablar till "over there" men det har oxå redan nämnts i tråden innan.

ta vad som känns rätt - det är endå bredband vi skriver om - inte akutvård.

//skrock

edit: "Jag tkr telia är dåliga för att dom har koll på ens dator, har haft mer downtime med Telia än med BBB som jag har nu..så jag är mkt mkt nöjd med BBB..välj BBB!!"

vad menar du? att telia kollar vad du gör med din dator? skulle inte tro det. telia har nog samma typ av verktyg som andra ISP's har - mao verktyg som övervakar utrustning på station så som dslam:ar, dhcp-servrar m.m. det enda telia möjligtvis har som andra IPS's inte har är nog möjlgheten att fa-mäta (d.v.s. dom kan mäta koppartråden mellan station och abonnent).

Permalänk
Medlem

OT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Telia och BBB delar inte på någon utrustning, mer än kopparn ut till slutkunden, så varför skulle BBB bli nedprioriterade?

Skanova äger och de i sin tur är Telias nätbolag, därmed prioriteras Telia före BBB även om de blygsamt hävdar motsatsen att de inte alls prioriteras.

Åter till topic!
Det hela är en smaksak vad man är ute efter. Bara för att BBB fungerar bra hos någon annan så behöver det inte betyda att det lär fungera bra för dig. Detsamma gäller Telia.
24mbit - Telia eller BBB? Det är lite som pest eller kolera.

Visa signatur

Cartman: You seem a little irritable, Kyle. You got some sand in your vagina?
Kyle: There's no sand in my vagina!

Permalänk
Medlem

Har haft BBBs 24/1 länge nu + IP-telefoni.
Inga problem.
Full uthastighet och ca 16 ner (får duga tills fibern kommer in i höst).

Det viktigaste är dock att man har telia-sanerat lägenheten, det bådar gott för hälsan.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk

jag tankar aldrig under 850 med mitt BBB 8mbit

Permalänk
Medlem

bbb vs telia = vänta på comhem

offtopic:
lustigt det här med sammanträffande...

efter sista inlägget jag gjorde igår så stängde jag ner burken och gick å la mig.... när man vaknar så är bb helt dött... ringer in till bbb tillslut efter div felsökningar och får höra redan i talsvaret att det är driftstopp i mitt område och detta skall vara åtgärdat innan 16:00... knappast tänkte jag med tanke på att det är lördag och vm-fotboll... men se på f*n - nu e det igång igen....

bra jobbat bbb!

ivf back to topic:
kanske du ska vänta med att uppgradera tills comhem lanserar sina nya tjänster? iofs kanske du inte har 3 hål i jacket men personligen så ditchar jag bbb direkt om comhem lanserar 100/10 för under 5 släng...

//skrock