Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Akut

Har dragit hem clockgen för att prova overclocning, men jag undrar vad jag ska skriva i Hex Value och Bin Value, har en amd athlon xp 3000+ 2,1 ghz.

Har sökt efter info men ej hittat. Nån som gjort detta tidigare som kanske kan hjälpa mig med det här.

Har provat och dra upp mätaren men datorn startar bara om.

Fattar egentligen inte hur detta funkar, men jag har hittat en clock generator som jag tror funkar. Kruxet är att när jag ändrar på mätaren och sedan apply då får jag upp en lista på IC dumpen och sedan med siffror Exempel:

00 0F 0F 0F 0F etc

0A 0A 0A 0A 0A etc

osv.

När jag valde Apply Selection så händer det inget. Så jag provade mig fram och testade de olika värdena. Utan resultat.
Sedan stängde jag av burken för att åskan gick ovanför. När jag slog på den sedan så skulle jag fortsätta att prova mig fram. När jag då flyttade på mätaren så startade burken om och lät som ett brandlarm. Jag hittar just ingen guide som jag riktigt fattar.

Permalänk
Medlem

Re: Akut

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fratyr
Har provat och dra upp mätaren men datorn startar bara om.

,

När datorn startas om så har du klockat för mycket. Mera volt. Timmings samt dividers på minnena sedan så går det nog bättre.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

vart ändrar jag enklast det, BIOS? eller kan man möjligtvis ändra det via mbm5?

Permalänk
Medlem
Citat:

vart ändrar jag enklast det, BIOS? eller kan man möjligtvis ändra det via mbm5?

Bios tycker jag. Dock kräver det att man håller en koll på temperaturen.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

ok, ska prova, vid vilken temp bör jag vara extra aktsam?

Permalänk
Hjälpsam

60+ är inte lämpligt för en AthlonXP

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

när ja klockade min xp-m blev den altid ostabil när tempen kom över 60 grader..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Foetus
när ja klockade min xp-m blev den altid ostabil när tempen kom över 60 grader.. [/QUOTE

Min ligger på 2,1 ghz, hur mycket kan man klocka upp den i på ett ungefär?

Permalänk
Medlem

Polarn har en 3000+, den går i 3200+ sen är det stopp om jag inte missminner mig, min XP-M 2400+ går i 2.3GHz och på gränsen i 2.4GHz, ungefär samma fel som Foetus, blir totalt instabil över 60 grader för mig också.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Jag har en AMD XP 3000+ Barton 333mhz,
Standard Clock: 166.7x13 = 2167Mhz.

Nuvarande Clock: 210x11 = 3310Mhz.
Minnena kör i 176.7Mhz. (Har PC3200 stickor)
P Rating: 3420+.

Funkar 100% stabilt för mig, kör med standard VCore på 1.65.

Har fått upp den i 2420 eller nått sånt som max, var inte riktigt stabil då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Jag har en AMD XP 3000+ Barton 333mhz,
Standard Clock: 166.7x13 = 2167Mhz.

Nuvarande Clock: 210x11 = 3310Mhz.
Minnena kör i 176.7Mhz. (Har PC3200 stickor)
P Rating: 3420+.

Funkar 100% stabilt för mig, kör med standard VCore på 1.65.

Har fått upp den i 2420 eller nått sånt som max, var inte riktigt stabil då.

ok, då ska jag prova att köra som din nuvarande clock. mina minnen är på PC2100 och PC2700, kan jag ändå köra dem i samma mhz som dina?. En sak till. jag har en switch på moderbordet som jag kan slå på, när jag gör det så går cpu:n på halva hastigheten. Kan jag använda den om jag skulle misslyckas med min clockning. alltså att jag clockar för mycket?

Permalänk
Medlem
Citat:

ok, då ska jag prova att köra som din nuvarande clock. mina minnen är på PC2100 och PC2700, kan jag ändå köra dem i samma mhz som dina?. En sak till. jag har en switch på moderbordet som jag kan slå på, när jag gör det så går cpu:n på halva hastigheten. Kan jag använda den om jag skulle misslyckas med min clockning. alltså att jag clockar för mycket?

En AMD XP 3000+ Barton kör standard med en FSB på 166Mhz.
Minnen som man ska använda då ska hällst kunna köras i 166 Mhz.

PC2100 är speciferade till 133Mhz.
PC2700 är speciferade till 166Mhz.
PC3200 är speciferade till 200Mhz.

Så du ser att mina minnen som är PC3200 klarar av att köras i 200Mhz och mina minnen kör just nu underklockade i 176Mhz.

Dina minnen körs antagligen i 133Mhz, på grund av att ditt PC2100 inte klarar så mycket mer.
Om du försöker öka din FSB utan att minska hastigheten på dina minnen kommer din dator låsa sig rättså snabbt.
Dina minnen kommer INTE att klara av att köras i 176Mhz då det är 43Mhz över vad dina PC2100 antagligen klarar.

Möjligtvis att du kan öka hastigheten lite granna på dina minnen, men då snackar vi några få Mhz.

Om din dator vägrar att boota upp när du klockat den för högt så kan du bara dra ut batteriet som sitter på moderkortet i några sekunder och sedan stoppa i det igen. Då kommer Bios att nollställas.

Lycka till
/Letrix

Permalänk
Medlem

Tackar o bugar för undervisning. jag ska vänta ett tag med att prova. sitter och provar linux just nu, och det verkar funka fint som snus

men än en gång Tack Letrix