PCI kort, RAID, sata. Får den inte att boota?

Permalänk
Medlem

PCI kort, RAID, sata. Får den inte att boota?

Hej gott folk...

På mitt jobb har jag en burk där HDD:n har kraschat 2ggr, båda gångerna utan att förlora något, men dock. Det bara väntar att hända.

Jag var och köpte ett 2 kanalers PCI SATA RAID kort och 2st Maxtor Maxline 300GB och tänkte att nu jäklar ska jag köra RAID1 och vara helsafe i framtiden.

(Burken är en HP PIV 3Ghz)

Bootar upp, monterar RAID-enheten med raid 1, hittar alla inställningar, allt ser kalas ut. Startar på CD:n, trycker F6 och installerar extra drivare. Installationen gör som den alltid brukar göra (även om formateringen gick jäkligt snabbt). Den säger åt mig att ta ut disketten och starta om.

Gör det och startar om, då bootar den faen på cd:n igen... och jag får köra om allting igen, och det är en aldrig avslutande loop. Tar jag ur CD:n försöker den starta på NIC:et istället.

I smurf-bios:et som följer med så är förändringarna man får göra små, men byta boot-sekvens fär man iaf göra, där finns inget vad heter PCI_card eller raid eller något att välja. Det är som att den inte förstår att det sitter ett kort där som har stora och fina diskar i sig.

Någon? Hjälp? Snälla?

Har även kört "Initialize" på RAID uppsättningen när jag gjorde den första gången, men utan skillnad på resultatet. Det är som att jag måste få den att fatta att det är detta kortet som gäller.

RAID-kortet heter "Sunix" om det är till hjälp.

För visst ska man kunna boota ett system på ett PCI_kort, utan att behöva a ytterligare en "MASTER" på den SATAN på MB:t?

En klubba till den som löser det.

Mvh

- Peter -

Permalänk
Medlem

Hopplöst !! Inte värt besväret, glöm det! Ge mig en miljon och jag klarar det inte. Kräver mer kunskaper än de flesta har en aning om.

Permalänk
Medlem

du måste ställa in "SCSI" i bootordningen för att få den att boota från en array.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffo2
Hopplöst !! Inte värt besväret, glöm det! Ge mig en miljon och jag klarar det inte. Kräver mer kunskaper än de flesta har en aning om.

Du blir utan klubba iaf...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare

du måste ställa in "SCSI" i bootordningen för att få den att boota från en array.

Det får jag inte ens göra, valet finns inte är jag rädd...
Undra om det är bara för att det är en HP med super-begränsat BIOS, kan iofs ställa om bootordningen men där finns inte SCSI med.

Van dammit...

Antar att detta är priset man får betala för att köpa leksaksprylar... MK:et verkar vara ett HP-Special det med annars hade man kanske kunna flasha om det?

Permalänk
Medlem

Vad kan du ställa in för roligt i bios? Utöver bootordern, finns det möjligtvis något i stil med "boot other devices"? Sätt den på enable i så fall.

Om du verkligen inte KAN få den att boota från ett PCI-kort, så är du inte helt bränd ändå. Eftersom du redan har har en IDE-disk i burken, så kan du ju slänga in en bootloader i den. Grub / Lilo kanske? Så säger du till bootloadern att boota från din array på PCI-kortet. Då kan du ju nyttja IDE-disken till något nyttigt. Och vill du inte det, så släng in ett CompactFlash-kort så är du i hamn.

(jag har inte testat detta i verkligheten, men det kan vara en lösning. Och löser det inte problemet så har du ju lärt dig något iallafall )

Visa signatur

Nej är också service.