Permalänk
Medlem

7900GT XFX.. Damn .... :(

För ca en vecka sen byggde jag min nya dator... Nu har mitt XFx 7900GT blivit cp .. Testat 3dmark03 .. fick lite artefakter först i 3dmark03 (ca 3sek) innan det övergår till att hela systemet fryser.. har provat trycka ESC när artefakterna kom först men hela datorn hängde sig ändå..

Något grymt fel med det.. Provade med mitt inbyggda grymma 6150 Geforce .. ca 5 fps visserligen men funkade finemang..

.. Tyväär måste jag returnera 7900GT .. ingen idee att ta ett nytt känns det som.. ska säga att jag vill byta mot ett x1900xt .. betalar mellanskillnaden då.. har pratat med dom tidigare om detta och då sa han att det var ok

Tur att jag har ett inbyggt 6150 iaf så man kan använda datorn.. Men tråkigt.. Grafikkortet var i originalinställningar grafikkortet var inte för varmt.. har kollat tempsen..

Jaja.. Hoppas komplett är snabba som dom annars är...

Soliga hälsningar.. eller nåt ?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

och meningen med den här tråden är?

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem

Att varna andra?

Tack för bra tråd, jag får börja ifråga sätta om ajg verkligen ska ha ett 7900GT i min nya dator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Att köpa ett 7900GT är som att spela på lotto, det vet man ju sedan tidigare. Tråkigt att du drog en av nitlotterna, du gör rätt i att byta till dig ett annat kort.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Istället för göra en tråd tänkte jag fråga en sak angående 7900 serien när det ändå tas upp. Duger 7900GS kortet för spelande ? Eller är det betraktat som ett snik kort ?

Permalänk

Re: 7900GT XFX.. Damn .... :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
För ca en vecka sen byggde jag min nya dator... Nu har mitt XFx 7900GT blivit cp .. Testat 3dmark03 .. fick lite artefakter först i 3dmark03 (ca 3sek) innan det övergår till att hela systemet fryser.. har provat trycka ESC när artefakterna kom först men hela datorn hängde sig ändå..

Något grymt fel med det.. Provade med mitt inbyggda grymma 6150 Geforce .. ca 5 fps visserligen men funkade finemang..

.. Tyväär måste jag returnera 7900GT .. ingen idee att ta ett nytt känns det som.. ska säga att jag vill byta mot ett x1900xt .. betalar mellanskillnaden då.. har pratat med dom tidigare om detta och då sa han att det var ok

Tur att jag har ett inbyggt 6150 iaf så man kan använda datorn.. Men tråkigt.. Grafikkortet var i originalinställningar grafikkortet var inte för varmt.. har kollat tempsen..

Jaja.. Hoppas komplett är snabba som dom annars är...

Soliga hälsningar.. eller nåt ?

problemet med när du kollar tempsen så är det på kärnan du ser, på xfx:s kort är det krestarna nära pci-e strömkontakten som blir asvarma, jag returnera mitt mot ett asus 7900gt istället, sägs att det ska vara mindre problem med asus kort, men får se. Som sagt, pröva sätt fingrarna på kretsarna närmast strömkontakten till grafikkortet :), man kan inte hålla dom där med en 2sec på min

BTW, lånar denna tråd lite, är det nån som har ett asus en7900gt ( inte en7900gt top utan bara en7900gt), har du då haft nått problem med det eller har det funkat bra? skicka ett pm eller svara i denna tråd eller varför inte skriva till mig på msn ( sup3rior_88@hot..)

Tack för lånet MasteraCe

Visa signatur

{Spelmaskin}
Intel q6600 ,Asus P5E Deluxe , 4096mb pc8500 Dominator, Nvidia gtx465, Fractal design r2, Corsair 750hx, ca 1tb hdd utrymme

Permalänk

Hörrni! Jag laddade precis ner och installerade de nya drivrutinerna från Nvidia o startade upp 3DMark06 som jag inte kunnat köra innan pga artefakter och krasch i Deep Freeze testet. Nu gick det igenom helt utan problem! Så alla ni som har problem med era XFX kort, plocka hem senaste drivrutinerna!

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Mitt 7900gtx funkar inte alls med nya drivarna.

Jag tror jag har ett Asus kort och 3dmark fryser på gött.

Dock har det funkat i 2 dagar i sträck nu. Verkar som att kortet funkar ibland.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

blir skummare och skummare, folk som testat sina 7900 kort som varit helt paj i en polares dator och där har det funkat prima, senaste är att det verkar vara så att agget måste leverera tok stabila spänningar, o sen allt med divisar o dylikt och kylning på vissa kretsar. har ett xfx 7900gt 520m kort som jag satt kylflänsar på och det buggade sig 1 st gång i oblivion resp. 3dmark 06 men slutade sedan med det, har inte fått fram mer artifakter sen dess, kan köra bf 2 och oblivion o andra spel i timmar i sträck nu utan några som hellst problem.

lite underligt det med eller?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi väl inte överdriva "tokstabila" spänningar... men vill man vara på säkra sidan ska man nog inte sitta på ett billigt NONAME 450w agg...

Själv har jag ett BFG 7900gt (verkar vara ensam med det också ) Fungerat prima hittills.. Och nätagget är ett Hiper 580w Type-R så strömmen räcker GOTT OCH VÄL och typ MASSA ÖVER men iaf.. inte haft ngra problem än och börjar närma sig 2månaders strecket...

klarar alla 3dmarks utan artefakter...

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk

Nej det är verkligen konstigt. Jag menar jag bytte drivisar o nu funkar allt hur bra som helst.. Iaf i 3DMark06 som jag inte kunde köra innan... Mitt nätagg är nog rätt så stabilt o lite mer än vad som behövs för mitt system, ligger på 520W. Tror det är rätt så bra Ampere på det också.

Hoppas att de nya drivrutinerna gör att problemen fixar sig för många nu.. Det där med kylning verkade ju funka för en del. Jag satte flänsar på mina spänningsregulatorer och har satt en 120mm fläkt som blåser på kortet men det gjorde ingen skillnad. Har dock låtit det sitta kvar.. Fast jag att det är helt o hållet tack vare nya drivrutiner som det fixat sig. Kan ju ha vart nån mjukvaru grej som gjorde att det blev fel.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeppan
Nu ska vi väl inte överdriva "tokstabila" spänningar... men vill man vara på säkra sidan ska man nog inte sitta på ett billigt NONAME 450w agg...

Själv har jag ett BFG 7900gt (verkar vara ensam med det också ) Fungerat prima hittills.. Och nätagget är ett Hiper 580w Type-R så strömmen räcker GOTT OCH VÄL och typ MASSA ÖVER men iaf.. inte haft ngra problem än och börjar närma sig 2månaders strecket...

klarar alla 3dmarks utan artefakter...

inte överdriva säger grabben som sitter på ett bra agg med ett fungerande 7900gt, bara jag som ser mönstret? bra agg = fungerande kort?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
inte överdriva säger grabben som sitter på ett bra agg med ett fungerande 7900gt, bara jag som ser mönstret? bra agg = fungerande kort?

Inte helt orimligt. Eftersom spänningsregulatorn inte bara transformerar ner spänningen utan även stabiliserar den kommer alla störningar att förr eller senare omvandlas till värme.

Med detta vill jag dock inte sälla mig till de rabiata nätaggsfanatikerna (som löser allt från drivrutinsproblem till virus med att köpa ett nätagg för 1500 spänn). Ett grafikkort ska som alla andra enheter acceptera alla strömkällor som följer ATX-specifikationerna.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Som sagt.. det är som att spela på lotto.. och jag drog högsta vinsten.. Vad sägs om 645/1990 utan voltmodd ? Jaja.. tråkigt att du fick ett
trasigt kort..

Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Inte helt orimligt. Eftersom spänningsregulatorn inte bara transformerar ner spänningen utan även stabiliserar den kommer alla störningar att förr eller senare omvandlas till värme.

Med detta vill jag dock inte sälla mig till de rabiata nätaggsfanatikerna (som löser allt från drivrutinsproblem till virus med att köpa ett nätagg för 1500 spänn). Ett grafikkort ska som alla andra enheter acceptera alla strömkällor som följer ATX-specifikationerna.

Haha, måste bara, det där inlägget fick mig att skratta gott.

Kan säga att jag är en av de som alltid börjar att misstänka nätagget, men saken är den att det så ofta är detta som är problemet, både av erfarenhet här på Swec. och av ett antal kamraters datorer. Det är ju tyvärr ofta så att man slänger enorma summor pengar på grafikkort, CPU, mobo med mera och sen så snålar men som fan på nätagget á la Q-tec.

Stabilt och kraftigt nätagg. likställt med mkt. mindre problem, allt från grafikkortsproblem till ostabilitet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Discokungen

Dinoman: Som det så fint heter: "Nothing is strongest than its weakest link."

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Dinoman: Som det så fint heter: "Nothing is strongest than its weakest link."

haha, poeten ^^

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
haha, poeten ^^

Man kan också nalla lite från andras signaturer ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Med detta vill jag dock inte sälla mig till de rabiata nätaggsfanatikerna (som löser allt från drivrutinsproblem till virus med att köpa ett nätagg för 1500 spänn).

Haha, det hamnar i min sig

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Vad var det för märke på kortet?
Jag har, eller hade iaf tänkt att köpa ett Gainward 7900gt, hoppas det håller lite högre standard än de övriga
/sigh

EDIT:
Eller det kanske är skit hela 7900 serien? Är inte alls insatt i alla olika fabrikat. Men jag litar mer på Gainward än de övriga fabrikaten. (Borde jag kanske inte göra? )

Visa signatur

939 is still alive.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Dinoman: Som det så fint heter: "Nothing is strongest than its weakest link."

^_^ Jag har dessutom stavat fel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Discokungen

"A chain is no stronger than its weakest link" är mycket bättre

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
"A chain is no stronger than its weakest link" är mycket bättre

ICKE!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Haha, måste bara, det där inlägget fick mig att skratta gott.

Kan säga att jag är en av de som alltid börjar att misstänka nätagget, men saken är den att det så ofta är detta som är problemet, både av erfarenhet här på Swec. och av ett antal kamraters datorer. Det är ju tyvärr ofta så att man slänger enorma summor pengar på grafikkort, CPU, mobo med mera och sen så snålar men som fan på nätagget á la Q-tec.

Stabilt och kraftigt nätagg. likställt med mkt. mindre problem, allt från grafikkortsproblem till ostabilitet.

det är dom som är mindre upplysta som kör q-tec, jag tror att det kan ha med agget att göra eftersom dom tycks fungera med kavilitets agg.

kan inte alla som har 7900 kort skriva vad dom har för agg, oavsett om kortet buggar eller ej.
jag har ett antec neopower 480watt, kortet buggade ett par gånger sen så poff, borta har inte buggat sen dess. skall dock byta agg eftersom mobot och agget inte passar(måste dra ur kabeln bak o vänta, varje gång jag stängt av datorn om jag ska ha på den igen).
är ingen: allt-löser-sig-om-du-köper-nytt-super-agg typ!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Discokungen

Jag kör ett Antec Phantom 350W till mina två voltmoddade. 1,4V ska det vara. Så nu vet ni det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
"A chain is no stronger than its weakest link" är mycket bättre

när man kmr till "no stronger" så är det uttalandet, no = not

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

an doja, hört tala som slang

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
när man kmr till "no stronger" så är det uttalandet, no = not

Man kan säga så på engelska Det är en helt korrekt mening.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Man kan säga så på engelska Det är en helt korrekt mening.

jag vet, tänkte mer på stavningen

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.