Civilization 4 snart här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
hej på er civ lirare! hur mycket får er burk jobba när ni lirar det? när jag kör det så efter ett tag så har det knaprat upp 1.2 gb av mina 2gb i ram!! dax för 2 gb till kanske?

Tänk på mig, jag har bara 1Gb och det blir ordentligt tungrott efter ett tag. Man får inte växla program för då är man fast i swappande i flera minuter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Tänk på mig, jag har bara 1Gb och det blir ordentligt tungrott efter ett tag. Man får inte växla program för då är man fast i swappande i flera minuter.

jag har 768 i ram, klarar det utmärkt. Jag hostar spel på internet med mina 2 vänner, samt 10 AI eller nåt... Har inte märkt av något lagg än

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk

Jag har 512 i ram jag kan köra fram till 1800-talet hyfsat men sen blir det segare men det beror mycket hur många AI du har och hur stor banan

Permalänk

jag har 768 i ram och det blir riktigt segt efter ett tag, dessutom så blir min processor väldigt varm av det också, det blir den inte av cs.

Visa signatur

/BobDeluxe

Permalänk

Jag har 256 o klarar spelet riktigt fint.... har visserligen ganska liten karta, men det får man leva med.... Ganska jobbigt med Huge ändå...

Permalänk

Tycker det går lite segt på min oxå, när hela världen är befolkad så hackar det rätt bra.

Vad tycker ni annars om spelet?

Jag är inte helt övertygad om att 4an är bättre än 3an.

Permalänk
Medlem

själv tycker jag att spelet är underbart. har lirat ett bra tag nu. vilket år är ni på?

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goga_fett
själv tycker jag att spelet är underbart. har lirat ett bra tag nu. vilket år är ni på?

hehe, ursäkta?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Jäkligt kul spel (om än frustrerande eftersom jag suger...), synd att de tog bort gerillan bara. Det var ju den coolaste enheten i trean. Menymusiken äger.

Permalänk

Det finns en minnesläcka, eller någon annan typ av allokeringsproblem, i Civ4 som ger problem på stora kartor (huge, eller scenarion som "earth" )

Den senaste patchen (1.09) löser en del problem, men inte detta, mer än att man nu får ett felmeddelande precis innan det krashar.

Tyvärr dyker problemet (i alla fall för mig) upp när man sparar, och ju oftare man sparar desto snabbare dyker felet upp, så just nu går det väldigt långsamt för mig (är runt 1850 just nu, med allting framforskat och ska börja bygga på rymdskeppet så snart jag krossat Persien eftersom jag vill ha landgräns till alla kvarvarande civilisationer)

Förhoppningsvis kommer det en patch snart som löser detta problem, men till dess får man tyvärr nöja sig med att spela på mindre kartor

Visa signatur

Mattias Lönnqvist
www.spelforum.nu / www.dvdforum.nu
Recensent och EA-fanboy

Permalänk
Medlem

http://www.firaxis.com/downloads/Patch/Civ4v109.exe är patchen

"Multiple AI improvements and tweaks, worker behavior tweaks, many game play improvements (ex Animal Husbandry reveals horses), promotion tweaks, corrected diplomatic exploits (gold for gold, peace treaty exploit), multiplayer tweaks (Hot seat, Lobby, etc.), memory, caching and performance improvements, etc. There were also a number of video card specific fixes."

Permalänk

Gekk: Jag vet inte om jag läser ditt inlägg fel, men den patchen du länkar till är den första patchen, som inte löser problemet med minnesläckor (eller om det möjligen är ett allokeringsfel) utan för det får man snällt vänta på nästa på patch.

Om man är jätteintresserad av ämnet så kan man läsa den 15 sidor långa tråden på civfanatics forum (eller någon av de femtioelva kortare trådarna som behandlar samma problem)

Visa signatur

Mattias Lönnqvist
www.spelforum.nu / www.dvdforum.nu
Recensent och EA-fanboy

Permalänk

Någon som har lyckats hitta Special edition i Sverige, eller är man hänvisad till amazon.com om man vill ha den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Någon som har lyckats hitta Special edition i Sverige, eller är man hänvisad till amazon.com om man vill ha den?

Vad jag vet så skulle special edition bara säljas i USA. Kan ha fel men det är vad jag har läst iaf.

Permalänk
Medlem

*suck*

Nä tacka vet jag CIV2. Otroligt mycke bättre än 3/4

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag patchade till 1.52 och får förbjuden åtgärd när jag ska starta spelet, vad kan det vara?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är till någon hjälp, men spelet krashade till skrivbordet hela tiden. Fel på nv4.display.dll någonting.

Efter att jag stängde av AA och ökade windows swapfil till 2.5 gig så har inte spelet krashat en endaste gång.

Slängde även cache-filerna som ligger i "dokument and setting/user/application data/My games/civ/cache."

Tips jag fick ute på nätet.

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Travis
*suck*

Nä tacka vet jag CIV2. Otroligt mycke bättre än 3/4

Håller med, enkelheten från 1an tillsammans med ett antal nödvändiga uppdateringar/förbättringar- oslagbart.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk

Nope röstar på 3an. Lika enkel men lite större. Eller rättare sagt 3an med conquest expansionen till.

Permalänk

Jag tycker 2:an är överlägset bäst.

En fråga om 4:an: Jag har letat efter möjligheten att spela spelet i Windows-mode, men inte hittat något. Finns inte det alternativet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
...
En fråga om 4:an: Jag har letat efter möjligheten att spela spelet i Windows-mode, men inte hittat något. Finns inte det alternativet?

Jo, det ska finnas. Har för mig att om man har uppdaterat till senaste versinen så ska det gå att välja i video options. Annars så ska det gå att ändra i en fil som det finns en genväg till i civ4-katalogen, "Civilization4.ini" eller något sånt har jag för mig att den heter. Öppna i notepad och sök på window.
Nu har jag det inte installerat så jag kan inte kolla exakt men det ska vara nått åt det hållet iaf.

Permalänk
Legendarisk

Inne i spelet:
Advanced -> Options -> Graphics -> Fullscreen Mode

Civilizarion4.ini:
; Specify whether to play in fullscreen mode 0/1/ask
FullScreen = 0

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Tack för svaren, Fältkoma och Biber. Ska testa det. Men det är alltså Windows-mode jag vill ha. Inte nödvändigtvis Fullscreen. Fast det förstod ni säkert.

Permalänk
Medlem

Ingen som är intresserad av Civilisation 1 i att köpa.
Kontakta mig genom www.misverige.se