Permalänk

Switcha mellan två datorer?

Finns det någon här som vet ifall det finns några bra switchar som gör att man kan använda samma skärm (vga) och usb mus och tangentbord till två datorer?

Permalänk
Medlem

KVM-switch tror jag det heter

Permalänk
Medlem

Ja KVM-switch heter det, men om du ogillar irriterande pip varje gång du byter mellan datorerna skulle jag inte rekommendera D-Link DKVM-2K då den piper varje gång. Går inte att stänga av meng år väl att skruva upp den och rycka bort det som utstöter detta jobbiga ljud.

Och om du vill använda två skärmar och se båda datorernas skrivbord samtidigt MEN ändå kunna styra båda med samma tangentbord/mus så finns det ett helt underbart program som heter Multiplicity som fungerar på så sätt att när du för muspekaren ur bild så kopplas tangentbordet/musen över till din andra dator (pro versionen klarar en 8 datorer med samma mus/tangentbord har jag för mig)

Permalänk
Medlem

Finns det KVM-switchar som stödjer olika format?

Jag skulle vilja använda det för mina två datorer men det är lite problem där.

Musen är USB, tangentbordet är PS2

Den ena datorn har PS2-ingångar och USB-ingångar.
Den andra datorn har DIN-ingång för tangentbordet och seriell ingång för tangentbordet (ja, det är en gammal dator!).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Finns det KVM-switchar som stödjer olika format?

Jag skulle vilja använda det för mina två datorer men det är lite problem där.

Musen är USB, tangentbordet är PS2

Den ena datorn har PS2-ingångar och USB-ingångar.
Den andra datorn har DIN-ingång för tangentbordet och seriell ingång för tangentbordet (ja, det är en gammal dator!).

Tja med rätta konverters borde det väl funka.

Permalänk
Medlem

Du har nog rätt, tror jag listat ut hur jag ska göra.

Skärmen behöver nog inte konverteras, tror att båda mina monitorer har VGA och DVI-ingång som man kan koppla in dubbla datorer. Sen får man fixa en PS2-DIN-konverterare för tangentbordet och sätta EFTER KVM-switchen, samt en USB-PS2-konverterare för musen FÖRE KVM-switchen.

Yay. Nu kan jag slänga ut mitt 10kg 90-talstangentbord samt min fd. datorbruna (som var fd. datorgrå (som var fd. datorvit)) seriella mus.

EDIT:
Någon som vet hur datorerna reagerar på att tappa kontakten med PS2-möss och PS2-tangentbord? Om den återfår kontakten igen, kommer allt börja fungera då? Har för mig att på äldre datorer så måste man boota om ifall datorn tappar kontakten med tangentbord (eller var det mus?).

Skiljer det i avseende på detta när det gäller elektroniska vs. mekaniska KVM-switchar?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rorax
Och om du vill använda två skärmar och se båda datorernas skrivbord samtidigt MEN ändå kunna styra båda med samma tangentbord/mus så finns det ett helt underbart program som heter Multiplicity som fungerar på så sätt att när du för muspekaren ur bild så kopplas tangentbordet/musen över till din andra dator (pro versionen klarar en 8 datorer med samma mus/tangentbord har jag för mig)

Finns även x2vnc, win2vnc, x2x etc. Fungerar likadant.