Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

Såga hål på baksidan av chassi??

Tror någon att detta kan hjälpa?? Såga ett runt hål i höjd med Processorn, sätta en fläkt på utsidan av chassit som blåser rakt på moderkortet precis där processorn sitter?

Jag har själv ett 775 sockets moderkort där det sitter en stor metall klump på baksidan av moderkortet för att hålla en processorfläkt.. kan detta hjälpa med luft för att få denna metall att kyla??

Chansning??

Visa signatur

Intel Core 2 Duo (conroe) E6700, 2,66 GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | Asus P5B Deluxe, s775| 2GB DDR2 PC6400 800MHz CL4 | Gainward BLISS 8800GTX 768MB GDDR3| hp f1904| SB Audigy 2 ZS| 1x80GB SATA2 2x250GB SATA Maxtor SATA | ASUS DVD-E616P3H |Samsung Writemaster DvD/RW|

Permalänk
Medlem

Varför inte montera fläkten på framsidan av chassit ? :/

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

Det har jag det med...

Men det var inte poängen... frågan var om det skulle ge någon effekt av att sätta en fläkt där? skulle det hjälpa till, till bättre cpu temp.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo (conroe) E6700, 2,66 GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | Asus P5B Deluxe, s775| 2GB DDR2 PC6400 800MHz CL4 | Gainward BLISS 8800GTX 768MB GDDR3| hp f1904| SB Audigy 2 ZS| 1x80GB SATA2 2x250GB SATA Maxtor SATA | ASUS DVD-E616P3H |Samsung Writemaster DvD/RW|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [YFront]The Law
Det har jag det med...

Men det var inte poängen... frågan var om det skulle ge någon effekt av att sätta en fläkt där? skulle det hjälpa till, till bättre cpu temp.

Byt passta på cpu.;) AS5.

Permalänk

Det har jag, det är intefrågan om något annat än om detta kan hjälpa. jag behöver inte hjälp med hur man på andra vis får ner temp.

Men tack för tipps ändå

Visa signatur

Permalänk

Borde det inte ge mer efferkt om du sätter fläkten på insidan och "dra ut" den varma luften? Risk för störningar i luft flödet om du har en fläkt som motverkar den andra.

Permalänk
Medlem

Köp en bättre cpu-kylare?

Permalänk

Jisses vad trött man blir av att läsa sådana här svar, killen frågade inte om hur han på bästa sätt sänker sin cpu temp utan om det ger någon effekt att sätta en fläkt bakom moderkortet. Att berätta att det ger mer med att byta cpufläkt är totalt jävla meningslöst.

Men tillbaks till topic: Tanken har även slagit mig men jag har kommit framm till att det knappast ger någonting då luften (iaf i mitt chassi) antagligen kommer stanna bakom moderkortet och bara värmas upp igen, det blir alltså inge luftcirkulation som kan skyffla in ny kall luft, men om du har långa distanser sammt bra flöde i övrigt tror jag nog det kan sänka tempen några grader.

Varför inte prova och visa oss resultaten sen.

Permalänk

Tack freknemuff, äntligen en som förstod...

Jag har bra sug i datorn... 3 st 120 fläktar..

Det var bara en ide jag fick... vill ju inte såga ett hål i onödan om det var någon här som hade koll på detta...
Får se, jag kanske gör det ändå...

Tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte på det om du har mer fläktar som blåser in i lådan än som blåser ut så du har ett litet övertryck i chassit så kanske det fungerar bättre också men jag har inte provat själv så vet inte.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

att kyla moderkortet på undersidan av cpu:n borde ge något.
den typen av lösningar har vi ju sett på grafikkort, där man kyler plasten under gpu:n.
men du lär ju ha mer plåt än bara chassi-sidan mellan moderkortet och friheten, som du garanterat måste kapa bort för att få någon effekt. blir för många övergångar från del till del för att få värmen att sprida sig ut så den kan kylas bort annars.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [YFront]The Law
Tack freknemuff, äntligen en som förstod...

Jag har bra sug i datorn... 3 st 120 fläktar..

Det var bara en ide jag fick... vill ju inte såga ett hål i onödan om det var någon här som hade koll på detta...
Får se, jag kanske gör det ändå...

Tack

det kommer troligtvis inte göra något, även om det är en stor metallklump så kommer den inte kunna överföra mycket termisk energi, det är inte massan som har betydelse utan kontaktyta.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaceMan
att kyla moderkortet på undersidan av cpu:n borde ge något.
den typen av lösningar har vi ju sett på grafikkort, där man kyler plasten under gpu:n.
men du lär ju ha mer plåt än bara chassi-sidan mellan moderkortet och friheten, som du garanterat måste kapa bort för att få någon effekt. blir för många övergångar från del till del för att få värmen att sprida sig ut så den kan kylas bort annars.

Jag skulle inte tro att det ger något alls faktiskt.

Från själva kärnan till friheten har du minst följande:

CPU-packningen - ca en mm. Tveksam värmeledare.
Sockeln - ett par mm mellanrum. Mellanrum är som bekant usla värmeledare.
Moderkortet: ca 2 mm glasfiber, usel värmeledare.

Att det sitter en plåtbit på baksidan av kortet har ingenting med kylning av baksidan att göra. Den sitter där för att moderkortet/grafikkortet ska böjas när man spänner fast kylaren.

För att komma så långt måste du såga dig igenom både chassisidan och plåten som moderkortet sitter på. I enklare chassin kan dessa dock vara en och samma.

Ett stort ingrepp som inte kommer att leda till något annat än några fula hål i chassit.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

det finns ju chassin med den här lösningen, dock har de en trumma utifrån CPU-fläkten till chassisidan. Lr rättare sagt, trumman sitter på chassisidan. Så att flödet blir mer riktat. På så sätt stör man inte flödet i burken på samma sätt.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CC6AR6-400

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milyn
det finns ju chassin med den här lösningen, dock har de en trumma utifrån CPU-fläkten till chassisidan. Lr rättare sagt, trumman sitter på chassisidan. Så att flödet blir mer riktat. På så sätt stör man inte flödet i burken på samma sätt.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CC6AR6-400

Nu är du på andra sidan moderkortet än oss och pratar.
Han har redan det hålet, men undrar om det hjälper att sätta en fläkt på motsatta sidan, dvs kyla moderkortets baksida.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

opps sorry :$

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"