Permalänk
Medlem

Hjälp att klocka gammal dator

Tjenare...

Jag har börjat att bli lite mer instresserad av "själva datorn", och inte bara innehållet på hårddisken.

Så jag fick ta farsans gamla dator som inte alls är bra, men kanske bra att öva lite på.

Det är en Dell P2 400 mhz tror jag. Ramet ligger väl någonstans mellan 100-300.

Nu har jag tänkt att klocka denna datorn så mycket det bara går.
Jag ska helt enkelt klocka den tills den går sönder för att se hur långt jag kan ta den.

Men ett problem är att jag inte vet hur man klockar en dator.
Jag vet att man ändrar lite saker inne i BIOS, men annars har jag ingen koll alls.

Fråga 1 : Hur klockar man den datorn?
Fråga 2 : Hur bra tror ni att den kan bli, om den ligger på 400 i start.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Tror tyvär inte det går att klocka den... såna funktioner i bios brukar på fabriksdatorer vara låsta.

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Intel Core i5 3570K @ 4,5ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 4x4gb 1600Mhz | Gainward GTX 1060 6GB Phoenix | Samsung 850 Evo 250gb | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk

Kanske finns switchar på moderkortet som du kan leka runt med. Ta en titt, det skadar aldrig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

nej, men det skadar att du har en dell =/...

nåväl, det bästa är om du kan läsa nån liten nybörjar guide.
du kan ex. försöka öka fsb'n i datorn, det brukar kunna märkas en liten del.

tyvär är en DELL nog bland det sämsta att klocka, dels för att företaget plockar bort grejjer (läs: funktioner) och möjligheter på sina moderkort. och dels för att de är DELL...

nåväl! testa på! Lek och spana. det ska inte finnas nån del i datorn som du inte tittat på och undrat över, och lärt dig om innan du är klar! då kommer du ha lärt dig en hel del(l)...

lycka till!